Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tok overspenning knekken på elektronisk utstyr?


Anbefalte innlegg

I går kveld hørte jeg plutselig et spell og omtrent i samme øyeblikk gikk strømmen i leiligheten. Jeg har skrusikringer som ble byttet og det gikk fint å skru på datamaskiner++ etterpå. Det var dog to ting som ikke fungerte som normalt igjen. Speilet på badet har innebygget lys (et lysstoffrør på hver side) og lysstoffrøret (jeg antar det iallefall er det) på den ene siden hadde gått. Ventilatoen på kjøkkenet har fire nivåer på viften og uansett hvilket nivå jeg stiller den inn på går den på fulle mugger. 

Jeg er usikker på hvordan jeg får byttet lysstoffrøret på skapet på badet men jeg er tiløyelig til å retrofitte skapet med en LED-list ala denne og koble ut det innebygde lyset. (dette blir gjort av elektriker). Avtrekket er jeg litt usikker på men i verste fall må jeg bytte ut hele saken. 

Kan det ha vært overspenning / midlertidig spike i strømmet  leiligheten som gjorde at detet hendte?

edit: jeg har en av de nye strømmålerne som nettselskapene monterte for et par år siden. Har detet noen form for logg som kan avkrefte elelr bekrefte om det var overspenning. Dekker noenn av reperasjonene på forsikring?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at i det lysrøret på badet ditt eksploderte med et smell oppstod det en spike som forplantet seg i nettet ditt og tilfeldigvis var vifta på og ikke på maks.. Da ble denne et lett bytte.. Tror jeg.. 🙂
Tviler på at det finnes noen logg på hendelsen og forsikringen dekker ikke dette. Du har uansett en egenandel som gjør det for dyrt å bruke forsikring tipper jeg?

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (29 minutter siden):

Du har uansett en egenandel som gjør det for dyrt å bruke forsikring tipper jeg?

Du har nok rett i at det er en ganske saftig egenandel. Jeg har uansett hatt lyst til å bytte ut en lampe under et overskap på kjøkkenet og sette inn en annen stikkontakt i inneboden så kanskje jeg skal benytte anledningen til å dra ut den berømmelige fingeren med med å få gjort dette samtidig. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, ilpostino said:

Kan det ha vært overspenning / midlertidig spike i strømmet  leiligheten som gjorde at detet hendte?

Hvis det er skrusikringer i skapet, så er det vel sannsynligvis ikke overspenningsvern (grovvern) i det samme skapet. Da er det vel mest rimelig å mistenke enten en feil hos strømleverandøren (typisk trafostasjon) eller lynnedslag. (Hvordan var været?)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
57 minutes ago, ilpostino said:

edit: jeg har en av de nye strømmålerne som nettselskapene monterte for et par år siden. Har detet noen form for logg som kan avkrefte elelr bekrefte om det var overspenning. Dekker noenn av reperasjonene på forsikring?

Nei, disse fører ikke logg over kortvarige feilhendelser slik som dette (de er bygget ene og alene for nøyaktig måling av strøm og spenning).

Anbefaler deg å kontakte det lokale nettselskapet og prøve å få bekreftet eller avkreftet om det har vært en hendelse i nettet på det aktuelle tidspunktet.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

Hvertfall på litt større men eldre installasjoner har man som regel grovvern uansett.

Hvordan har man montert det? Grovvern settes jo opp i kombinasjon med en automatiskiring. Automatsikringen skal hindre at kortslutning til  jord gjennom grovvernet medfører brann. Automatsikringen skal koble ut og begrense strømgjennomgangen gjennom grovvernet. Vet faktisk ikke hvordan de fikset dette med skrusikringer eller om det var vanlig med skrusikringer. Kan ikke huske å ha sett det. Førsøkte å sjekke med FEB91 håndbok, men der står bare beskrevet den vanlige kombinasjonen med automatsikring/overpenningsvern (Grovvern), Side 42-43: https://www.nb.no/nbsok/nb/0d19e5daf6b8a4b58d6269e50717ff80?lang=no#43

Endret av arne22
Lenke til kommentar
4 hours ago, arne22 said:

Gjorde man virkelig det? Da vil jo overspenningsvernet øke brannfaren ved lynnedslag,

Overspenningsverna har sin egen form for termovern. Når de blir "oppbrukt" (de klarer bare så-så mye overspenning) så feiler de ved at de leder mer og mer strøm uten at det er overspenning. Når denne strømmen blir for høy smelter termovernet og forbindelsen blir brutt. Da vippes det også ofte opp et rødt flagg i et vindu (normalt grønt).

Ved overspenning vil de "shunte" fasene til jord og mellom fasene. Blir energien for høy går sikringen.

Her er video av en crappy kinesisk en, men den viser prinsippet.

Spoiler

 

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
On 11/13/2022 at 2:55 AM, sedsberg said:

Blir energien for høy går sikringen.

Vet ikke om jeg helt forstår forklaringen, men jeg mener at Wikipedia forklarer rett.

https://no.wikipedia.org/wiki/Overspenningsvern

Quote

Grovvern (Type 1) monteres i fordeleren bak overstrømsvernet slik at koblingsledningen mellom overstrømsvernet og hovedjordskinnen er sikret av overstrømsvernet

Overspenningsvernet kortsluttet til jord ved overspenning og foranstående overstrømsvern begrenser strømmen til jord, slik at det ikke oppstår brann som følge av strømmen til jord ved overspenning. (Også side 78 og 79 i siste utgave av montørhåndboka.)

Side 43-44 her:

http://www.eaton.no/ecm/groups/public/@pub/@eatonno/@elec/documents/content/pct_2502115.pdf

Mulig du mente det samme? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ja. Ville bare poengtere at selve overstrømsvernet vil bli oppbrukt og at det da kan lede mer og mer strøm. Til slutt vil det bli så varmt at et innebygd termovern i overspenningsvernet løses ut. Det er da du får det røde flagget i vinduet.

Overspenningsvern er ofte oppgitt til å klare så-så mange joule.

Quote

The joule rating refers to how much energy your surge protector can absorb. In this case, a higher rating equals better protection. A surge protector with a rating or 1,000 joules will last longer than a surge protector with a rating of 500 joules.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...