Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Blinking i lys


Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg leier en leilighet som blant annet har dimmer og spotter i taket. I stue og på kjøkken.
Når jeg plugger strømkablen til for eksempel laptop/transformator i stikontakt eller forgrener så blnker det nesten konsekvent i lyset fra spottene. Det ser jo ikke ut til å ha noe umiddelbar konsekvens. Det varer bare et raskt halvt sekund eller i det øyeblikket laptop'en plugger seg på.

Kan dette indikere feil i systemet eller er det ikke noe å tenke på?
Fenomenet har vel et navn og forklaring,. Hvis  beskrivelsen min er klar og en har mulighet, så forsøk gjerne å forklar ;) 

Jeg har også merket at spot-pærene som jeg tror er halogen ofte går. Jeg mener at jeg har lest et sted at det kan være spenningsproblematikk i trafo-kretsen til hus/leilighet. Kan det stemme?

På forhånd og takk for diskusjon

t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tanda skrev (1 time siden):

spot-pærene som jeg tror er halogen ofte går.

Kan være resultat av ut / innkobling av pc å gjøre, men ikke unormalt at disse ryker langt for ofte. Hvorfor ikke skifte de ut med LED pærer?
Det blinket du får når du plugger inn lader er fordi ledningsnettet ditt opplever innkoblingen som en (nesten) kortslutning da sånne enheter trekker MYE i det de plugges inn. Dette gjelder som regel strømforsyninger UTEN trafo men som benytter seg av switche-teknologi.
Har akkurat det samme problemet her, men har ikke mye til felles med hva Powertrainer sier under her. Huset mitt er det første (nærmeste) trafo-kretsen og har en konstant og lite varierende nettspenning på 233 V ac..
Led pærer er som sagt fornuftig, men det fjerner jo ikke selve problemet.
Sikkert noen her som vet hvor mye MAX-strøm disse switch-mode strømforsyningene trekker ved innkobling? 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Som Woff sier bytt til led pærer. Kjøpte led pærer fra kina for 5 år siden for å bytte ut noen halogenpærer på ene lampen, fortsatt har ikke en eneste av dem gått. Når jeg brukte halogenpærer så gikk de hele tiden.

Men det besvarer ikke det egentlige spørsmålet ditt. Husker jeg bodde i en gammel hybel som hadde samme problemet når vannkokeren koblet seg ut, da dimmet/blinket lysene i hele hybelen. Fant aldri ut hva problemet var den gang

Lenke til kommentar
tanda skrev (59 minutter siden):

God dag.

Jeg leier en leilighet som blant annet har dimmer og spotter i taket. I stue og på kjøkken.
Når jeg plugger strømkablen til for eksempel laptop/transformator i stikontakt eller forgrener så blnker det nesten konsekvent i lyset fra spottene. Det ser jo ikke ut til å ha noe umiddelbar konsekvens. Det varer bare et raskt halvt sekund eller i det øyeblikket laptop'en plugger seg på.

Kan dette indikere feil i systemet eller er det ikke noe å tenke på?
Fenomenet har vel et navn og forklaring,. Hvis  beskrivelsen min er klar og en har mulighet, så forsøk gjerne å forklar ;) 

Jeg har også merket at spot-pærene som jeg tror er halogen ofte går. Jeg mener at jeg har lest et sted at det kan være spenningsproblematikk i trafo-kretsen til hus/leilighet. Kan det stemme?

På forhånd og takk for diskusjon

t.

Det er spenningsfall pga økt last. Kan tyde på for lav spenning inn til hus pga at man er på enden av en trafokrets eller dårlig kontakt på en kurs som forårsaker unormalt spenningsfall ved økt last. Led pærer har et stort spenningsområde de fungerer på derfor kan symptomene bli borte ved å skifte til led men årsaken til spenningsfallet vil fortsatt være der.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Powertrainer said:

Det er spenningsfall pga økt last. Kan tyde på for lav spenning inn til hus pga at man er på enden av en trafokrets eller dårlig kontakt på en kurs som forårsaker unormalt spenningsfall ved økt last. Led pærer har et stort spenningsområde de fungerer på derfor kan symptomene bli borte ved å skifte til led men årsaken til spenningsfallet vil fortsatt være der.

Hei.

Takk for svar. Spenningsfall er nok det jeg har hørt blitt diskutert tidligere.
Er løsningen å melde fra til strømlevrandør? Kan ikke strømlevrandør se et slikt problem "på skjermen" i dag?
Jeg mener å ha hørt at det kan være noe uheldig både for leilighet og for øvrig trafo-krets.
En kan oppleve "mystiske" strømproblemer som for eksempel elektriske apperater som slutter å fungere hvis noe annet står på, blinkende lys osv. 

Jeg har også noe durevibrasjon problem fra det fjernkontrollerte carport systemet i garasjen under leiligheten. 
Motoren til porten og fjernkontrollmotakeren er en boks og boksen er plassert opp under garasjetaket eller under gulvet til leiligheten over.
Mottakeren lytter aktivt til fjernkontrollen 24/7 og den vibrerer stråler til takplatene i garsjetaket som igjen overføres til gulvet i leiligheten over, men det er vel ikke et strømnett-problem? men mer en uheldig installasjon av denne fjernkontrollmotakeren, kanskje?

Takker,
t

Lenke til kommentar
tanda skrev (2 minutter siden):

Er løsningen å melde fra til strømlevrandør?

NEI. Dette er som sagt 'normalt'. Strømleverandøren KAN muligens se det men det drukner i lignende saker.. Som sagt oppleves dette som en kortslutting og vil selvsagt påvirke annet utstyr i nærheten / samme kurs. 

Lenke til kommentar
tanda skrev (8 minutter siden):

Hei.

Takk for svar. Spenningsfall er nok det jeg har hørt blitt diskutert tidligere.
Er løsningen å melde fra til strømlevrandør? Kan ikke strømlevrandør se et slikt problem "på skjermen" i dag?
Jeg mener å ha hørt at det kan være noe uheldig både for leilighet og for øvrig trafo-krets.
En kan oppleve "mystiske" strømproblemer som for eksempel elektriske apperater som slutter å fungere hvis noe annet står på, blinkende lys osv. 

Jeg har også noe durevibrasjon problem fra det fjernkontrollerte carport systemet i garasjen under leiligheten. 
Motoren til porten og fjernkontrollmotakeren er en boks og boksen er plassert opp under garasjetaket eller under gulvet til leiligheten over.
Mottakeren lytter aktivt til fjernkontrollen 24/7 og den vibrerer stråler til takplatene i garsjetaket som igjen overføres til gulvet i leiligheten over, men det er vel ikke et strømnett-problem? men mer en uheldig installasjon av denne fjernkontrollmotakeren, kanskje?

Takker,
t

Du kan måle og sammenligne spenningen i sikringsskapet med spenningen i enden på den aktuelle kursen for å se om problemet er eksternt fra nettet eller internt på kursen. Er det for dårlig spenning inn til huset kan man jo klage og eventuellt legge inn ønske om å trinne opp trafo.

Elektriske apparater som får for lav spenning i forhold til merkespenningen kan slutte å fungere. Alt elektrisk utstyr med styrestrømstrafo kan potensiellt begynne å dure mer pga økt strømtrekk forårsaket av for lav matespenning på primærsiden av styrestrømstrafo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...