xlarge Skrevet 12. november 2022 Del Skrevet 12. november 2022 Jeg så en artikkel i Huseier-bladet om at en ikke skulle koble fra varmtvannsbeholder for å spare strøm. Konkret at det både ville skade kontakter og at det var fare for legionella. Vi har en liten husholdning - 2 personer og vår 200 liters varmtvannsbereder styrer jeg via tidsstyring i sikringsskapet. Strømforbruket er 2000 w og normalt er dusj til 2 personer og annet varmtvannsforbruk 6-8 kwh. Det tar altså 3-4 timer og de siste årene har tidsstyringen slått på fra 0100 til 0600. Litt ekstra tid for sikkerhets skyld. Jeg tror full oppvarming av 200 l vann med 2000 w ville tatt minst den dobbelte tid. Det går uansett ikke mer enn ca. 15 timer fra forbruk til oppvarming. Varmtvannsbeholderen er 5-6 år gammel og temperatur er innstilt fra rørlegger. Spørsmålet er da om når det er fare for legionella-oppblomstring? Hvor lang tid trenger legionella - og ved hvilken temperatur begynner det å bli farlig? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 12. november 2022 Del Skrevet 12. november 2022 Vannet bør varmes opp til minst 70 grader. Vår varmtvannsbereder varmer vannet opp periodisk. Hold hjemmet ditt fritt for legionellabakterier (fhi.no) (pdf) Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 12. november 2022 Forfatter Del Skrevet 12. november 2022 Hei Håvard. Stemmer, men se klipp fra din lenke: "Temperaturen i varmtvannsberederen bør holde minst 70 °C. Ved temperaturer over 70 °C vil legionellabakteriene dø raskt. Gjennomspyling av dusjen med 70 graders vann i 5 minutter 4 ganger i året, og regelmessig gjennomspyling med varmt vann på 60 °C, for eksempel etter dusjing, gir god sikkerhet mot legionellabakterier. Dersom varmtvannsberederen har vært skrudd av i kortere eller lengre tid, må det ikke brukes vann derfra til dusjing før vanntemperaturen har nådd opp til 70 °C" Når det står 70 grader 4 ganger i året så bør vel mine 15 timers perioder med lavere temperatur være mer enn akseptabelt. For øvrig tror jeg at mitt lave dagsforbruk bibeholder temperaturen i vv-berederen på 50-60 grader på det laveste. Takk Håvard igjen for nå er jeg ganske beroliget. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Jeg bruker en Aeotec Heavy Duty Z-wave til å styre varmtvannsberederen. Den har innebygd effektmåling. Jeg styrer den slik at den slås på kl.01:00. Når effekten faller til 0 slås den av. Dermed sikrer jeg at den står på til termostaten slår ut. Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 19. november 2022 Forfatter Del Skrevet 19. november 2022 Det kreves ca 4200 joule å varme en liter vann en grad. Dvs 4.2kW i et sekund eller f.eks 2.1 kW i 2 sekund. Med en varmtvannsbereder på 200 liter og fra null til 75 grader blir regnestykket: 4,2kw * 200 liter * 75 grader = 63000 kw/sek eller 17,5 kwh. Jeg bruker 6-8 kwh i døgnet etter at 2 personer har dusjet og annet bruk ellers. Dvs. rest-temperaturen vil ligge på 40-50 grader hvis berederen er tidsinnstilt på å varme bare om natten. NB. Rest-temperatur ikke justert for at inngående vann har temperatur over null. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå