Gå til innhold

Hvordan koble opp gammelt anlegg?

Anbefalte innlegg

Har arvet et gammelt Luxman anlegg som jeg kunne tenke meg å koble opp. Jeg har bare ikke så mye erfaring med oppkobling. Er det noen som vet hvordan jeg skal koble til rca kabler på dette oppsettet? Det er en platespiller, kasett spiller, forforsterker og forsterker. Har lagt ved bilder av anlegget og inn/utganger. Platespilleren har en fastmontert RCA kabel samt en kabel merket jording. BC0CC210-1AC5-4D0A-9E5D-0F8F3B40E0BB.thumb.jpeg.ae9e9d4a0726e00d8a5c1cfbc459344e.jpegA38067AF-DA9E-4E17-ABE6-08DAB28CF8E1.thumb.jpeg.7fcb4445fbea6c80b8fb51547c0b2179.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyd fra kassettspiler til forforsterker:

Kassettspiller OUTPUT left/right til forforsterker AUX left/right.

Så lyd fra forsterker til forsterker:

Forforsterker Output left/right til forsterker input left/right.

Lyd fra platepiller:

Skal inn på forforsterker Phono. Her er det to typer innganger der den ene er for vanlig signal og den andre uforsterket signal.

Edit: Bedre å bruke Tape-1 (MONI) enn AUX. Jeg ble litt usikker om Tape-1 er inn og ut (det er vel det).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jordingen er hvis det er jording på platespilleren, for å fjerne støy.

Det vanskligste her er om platespiller skal på Phono MC eller MM på forforsterkeren nest øverst. Det kommer an på picupen som sitter på den, hvilken av de den er.

Ellers kobler du slik:

Output på den under platespilleren kobles til Input på forsterkeren under. Høyre og venstre høyttaler til øverste Main Speaker L og R på denne. Viktig at Rød treffer rød på høyttaler. og sort på sort.

Tuner og Aux er 2 andre innganger på forforsterkeren du kan kobler til hva som helst av RCA innganger her. Fra kassettspilleren så blir det da Output (Det er vel også radio i den?) Den siste kan være f.eks. TV.

Rec Out kan du koble til Input på kassettspilleren hvis det er noe du vil ta opp til kassett.

De 2 store høyttaler terminalene er det bare å se bort i fra. Funker kun når du fjerner plastbten midt på og vipper bryteren dit. Er hvis man har 2 slike og kjører en høyttaler fra hver. Får da mer effekt til hver. Den blir da en mono forsteker. (Kalles brokobling)

De som heter Remote speakers er sikkert en velger på fronten mellom det og Main, og du kan koble til ett annet sett høyttalere her, eller kable til noen i ett annet rom, så er det bare å bytte når man går til ett annet rom.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Nei, de er for å kunne ta opp lyd for eksempel.

Nei, man bruker tape. Du har inn og ut på forforsterkeren.

Og hvordan ville du koblet til to kassettspillere (eller dobbel kasettspiller) med kun én aux?

Output på kassettspilleren til tape1-mon. Input på kassettspilleren skal til Tape1-Rec Out.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Nei, man bruker tape. Du har inn og ut på forforsterkeren.

Og hvordan ville du koblet til to kassettspillere (eller dobbel kasettspiller) med kun én aux?

Output på kassettspilleren til tape1-mon. Input på kassettspilleren skal til Tape1-Rec Out.

Du må gjerne forklare hvordan du har tenkt å veksle mellom Platespiller og kasettspiller når velgeren har "Tuner-Phono (MM), Phono (MC) og Aux og kasettspiller skal koples til Tape1.

https://geekmusician.com/what-is-tape-out/

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nice! Her snakker vi vel utstyr som begynner å bli bortimot 40 år gammelt. Er vel et merke som var kjent for å lage ganske godt utstyr, som godt mulig kan ha en del verdi i dag. Men det er fort at dette kan kreve vedlikehold i dag for å fungere godt - og potensielt for å unngå å skade det. Kan godt være at nye kondensatorer vil være nødvendig, og rens eller skifte av potmetere.

Lenke til kommentar

Har fått koblet opp anlegget nå. Kjøpte noen B&W 601 S3 høytalere til det. Jeg tror de egentlig er for svake til anlegget mitt, men hvis jeg justerer ned input level left og right på forsterkeren fungerer det fint. Jeg bor i leilighet og kan ikke ha «monster høytalere» uansett. Har koblet til en chromecast audio, så nå kan jeg streame musikk fra mobilen via wifi. Lydplanken og subwooferen min har også innebygget chromecast, så nå blir det riktig så mye lyd i stuen. Har ikke fått testet platespilleren ennå. Har ikke noen LPer, så må prøve å stikke innom en platebutikk. Kjøpe en rimelig en bare for å teste først. Håper stiften fortsatt er bra. Har testet selve spilleren, og den starter og går i hvert fall. Motoren til armen virker også fint. 

Lenke til kommentar
Tullballj skrev (1 time siden):

Har fått koblet opp anlegget nå. Kjøpte noen B&W 601 S3 høytalere til det. Jeg tror de egentlig er for svake til anlegget mitt, men hvis jeg justerer 

Det er mest sannsynlig motsatt. Høytalerene har en sensitivitet på 88dB, som gjør at de krever litt effekt for å fungere med noe volum. Det er målt med 1W inn, skal man spille dobbelt så høyt, altså 91dB, så krever det dobbelt så mye Watt, og spille 94dB gir da igjen 100W som trengs etter hva jeg husker. Alt dette målt 1 meter unna høyttalerene, så hvis man sitter lenger unna enn dette, så kreves det mer kraft for å gå noe volum. Vanlig snakkevolum er rundt 60dB.

Hadde du gått for en mer effektiv høyttaler, som f.eks. fra Klipsch, så hadde de spilt 94dB på 1 Watt. Det er ikke alltid størrelsen på høyttaleren som teller, det finnes store som er tunge å drive, men også da mer party høyttalere som Cerwin Vega som spiller 98dB eller mer på 1W, som i leiligheter er greit å holde seg unna. (Også i hus på grunn av lydkvaliteten, men de har kanskje blitt bedre med årene de også?)

Lenke til kommentar

Kunne jeg ha brukt denne forsterkeren/reciveren til å drive platespiller og høytalere som alternativ? Som sagt har jeg B&V 601 s3 høytalere. Jeg har også en gammel luxman platespiller. 

https://www.power.no/tv-og-lyd/hoeyttalere-radio-og-hifi/receiver/sony-str-dh190-av-receiver/p-780054/?utm_source=prisguide&utm_medium=cpc&utm_campaign=product

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...