Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Stor nedgang i jenter som spiller dataspill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En mulig annen årsak som kan forklare nedgangen er at undersøkelsene i nyere tid kan ha stilt spørsmål på en møte som fanger opp gamere. Tidligere har jeg observert at undersøkelser anser personer som innimellom spiller 5 minutter candy crush på mobilen som "gamer". Andel jentegamere, slik de har vært fremstilt i media/undersøkelser før, har ikke stemt med inntrykket man får i online gaming.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (40 minutter siden):

Kan hende de ikke spiller så mye online og/eller andre spill enn deg. Har selv to jenter, og de spiller ikke så mye online. 

Men det virker som at online gaming, altså meldinger jenter får fra andre under spilling, dras frem som årsak til nedgangen.

Andre undersøkelser, som kan konkludere med at 40 % av gamere er jenter, harmonerer ikke med inntrykket til dem som spiller online. 

Det betyr ikke at det ikke er mange jenter som spiller. Men de fleste som har snakket med noen iver nettet under spilling vet at jenter/kvinner er i betydelig mindretall.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Jeg har selv en datter i barneskole alder. Hun og lillebror spiller masse sammen, både på nettbrett og konsoll. I den aldersgruppa som det også fremkommer i underøskelsen, tror jeg det er veldig vanelig at jenter spiller. I så stor grad at det drar opp gjennomsnittet. Selv om det i denne undersøkelsen viser at den totale anndelen har gått ned, så tror jeg likevel trenden kommet til å gå opp i årene som kommer. For 10 år siden spilte ikke 80-90% av jentene i barneskolealder, det gjør de nå.

Anndelen jenter som streamer har også blitt høy, det vil nok gjøre at flere jenter i tennårene også vil føle det "stuerent" å spille :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med store politiske ordninger her som har potensiale til å gjøre gaming verre. Kanskje det eneste som kreves er å presse spillutviklerne til å tilrettelegge ett enkelt valg, nemlig "Mute this player for me"/"Stum denne spilleren for meg" eller "Block this player for me"/"Blokker denne spilleren for meg", hvis det ikke er tilgjengelig fra før av. Svært nyttig verktøy som løser dette uten for mye hysteri.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det for gamere å spille online gaming der man faktisk snakker med dem som er på motstanderlaget?

Er dette noe som begrenser seg til jenter? Har selv spilt litt League of Legends, og ble jo "trakkassert" hver eneste matsj med det media kaller trusler om voldtekt, samt beskjeder om at motspiller befant seg i seksuell relasjon med min (avdøde) mor. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, GrinderX9 said:

Anndelen jenter som streamer har også blitt høy, det vil nok gjøre at flere jenter i tennårene også vil føle det "stuerent" å spille :)

Dilemmaet er at mange skifter fra spill eller just chatting til kategorien "pools, hot tubs and beaches" siden de får 20 ganger flere seere. Frem med bikini og badestamp og bort med mus, tastatur og gamepad.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (41 minutter siden):

Dilemmaet er at mange skifter fra spill eller just chatting til kategorien "pools, hot tubs and beaches" siden de får 20 ganger flere seere. Frem med bikini og badestamp og bort med mus, tastatur og gamepad.

Det at noen har valgt å gjøre dette, betyr vel ikke at en betydelig andel av jenter som streamer har gjort det? Eller har du noen god statestikk å vise til? I så måte er jeg veldig usikker på om dette i det heletatt kan kalles et dillema ut infra konteksten vi diskuterer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kategorien kom som en "løsning" på opprøret rundt folk som strømmet i svømmetøy.

Det hadde ikke blitt omtalt som "Hot Tub META" (most effective tactic available) hvis det ikke var en ting. Det er godt synlig på ei plattform som egentlig var kun for spill og hvor 4/5 strømmere er menn.

Det er i alle fall en del av helheten. Nå er det få som spiller som strømmer, men folk som strømmer er forbilder og inflytelse for folk som spiller. Det er i alle fall ingen tvil om at det er flere kvinner i just chatting og hot tubs enn i spill. Kvinner er ikke dumme. De ser hva som funker for andre og tar etter.

Du kan høre hva han med mest innsikt på strømming og innholdsskaping har å si om saken.

image.thumb.png.16621fe2cc77e62ee5f2b138e30464e3.png

image.png.38cd1243a5bc976222721aaacc9f6a03.png
Hvorfor spille videospill hvis du kan få $69 for å skrive med tusj eller $15 for å bytte bikini.

Endret av BadCat
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Det hender jeg skrur på chatten i Rocket League, går komplett bananas i demo mode og bare kjører over og sprenger alle motstanderne til de går helt av skaftet på chatten til den grad at jeg begynner å le så mye selv at jeg ikke klarer å spille engang. Det er moro det.

Lenke til kommentar

Å spille er gøy. Å være blant menn som spiller er ikke fult så gøy. Da jeg var leder for esport og mmorpg var det flere kvinner som var gode spillere, men de ville slutte på grunn av slibrige tilnærmelser fra andre medlemer. Sikkert ikke så artig å være kvinne når en annen spiller har stalket henne på facebook og spredt bilder og diverse til de andre på laget. Det ble en meget rar dynamikk på neste spilløkt.

Jeg husker fremdeles da ei vennine  ringe og fortalte om at hun hadde vært på LAN og hadde endt på knærne og fått en runde med flere av de mannlige deltakerne. Kanskje var det hva hun ville, men det hørtes ikke helt greit ut. Drar på spilltreff og kommer hjem med skrubbsår på knærne. Jeg håper at slikt ikke er vanlig.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Å spille er gøy. Å være blant menn som spiller er ikke fult så gøy. Da jeg var leder for esport og mmorpg var det flere kvinner som var gode spillere, men de ville slutte på grunn av slibrige tilnærmelser fra andre medlemer. Sikkert ikke så artig å være kvinne når en annen spiller har stalket henne på facebook og spredt bilder og diverse til de andre på laget. Det ble en meget rar dynamikk på neste spilløkt.

Jeg husker fremdeles da ei vennine  ringe og fortalte om at hun hadde vært på LAN og hadde endt på knærne og fått en runde med flere av de mannlige deltakerne. Kanskje var det hva hun ville, men det hørtes ikke helt greit ut. Drar på spilltreff og kommer hjem med skrubbsår på knærne. Jeg håper at slikt ikke er vanlig.

LAN parties er vel fra den tiden at gaming var såpass nerdete at de jentene som søkte seg dit gjerne var av typen med litt outrert seksualitet eller overdreven sexagering.

Er vel forsvidt sikkert en type som er overrepresentert den dag i dag i animefans, tv spill jenter, MtG spillere, rollespill, om min erfaring er verdt noe. Selv om de jentene som er asexuelle sikkert også er hyppigere i sære hobbyer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...