Gå til innhold

Elektro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (20 timer siden):

Forlegningsmåte og temperaturkoffesient er viktige ting å ta med i beregningen. 

Disse fordelerkontaktene er jo intet annet enn nettopp fordelere. Jeg snakker altså om disse vanlige man får kjøpt og ikke disse med USB uttak etc. 

Det går to ledninger inn og to poler ut (+ jord) og thats it. Så lenge ikke disse blir tynet i forhold til spec hvor varmgang kan forårsake problemer med tanke på materialer som gir for høy motstand inne i kontakten så kan jeg ikke se hva som skal være forskjellen på disse. 

Jeg vet ikke helt nytten av disse som skal beskytte mot lynnedslag og om disse funker dog.

Når det er sagt, så har jeg sett det er en del som har bygget sin egen "nødkrets" som skal gi strøm til modem etc. ved strømbrudd. Man trenger i hovedsak kunn og koble til noen batterier. Dette kan lages veldig sipelt og langt mer komplisert om man ønsker. 

Man kan også få modemet til alltid og trekke strøm fra en batterikilde som er oppladbar. Da kan strømmen alltid stå på og lade batteriene og skulle strømmen svikte så er jo batteriene der og gir strøm noen timer. 

Mange muligheter :) 

Så lenge vi snakker DC så har man jo lov til å gjøre som man vil. Men det betyr ikke at man ikke kan kortslutte, starte brann og andre ting. Det betyr bare at hvis man skulle få et støt så er det vertfall mest trolig ikke alvorlig.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 10.11.2022 den 7.46):

Jeg glemte det egentlig ikke, men skal man ta med ALLE scenarioer så blir det fort veldig mye. 

Kvaliteten på kobberet, tykkelsen på isolasjonen, luftfuktigheten etc. spiller også inn hvis man skal dra den virkelig langt. 

men jada, klart er det viktig "ambient temperature" også der hvor kabelen legges. 

Nei det er helt konkrete ting en skal ha med i beregningen når en beregner kabel og vern. Oppskriften finner en i montørhåndboka feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...