Gå til innhold

Mellomvalgene i USA 2022


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Bastu skrev (På 12.11.2022 den 21.03):

Jeg googlet både Proud Boys og Patriot Prayers. Den første gruppen jeg husker ble nevnt i forbindelse med Kyle Rittenhouse-rettssaken, den andre var jeg ikke klar over. Og jeg har ikke og vil ikke argumentere mot deg at begge disse gruppene er fascistiske.

Men jeg vet ikke hvordan denne gruppen på 15-30 år gamle gutter kunne få mye folkelig støtte, og jeg kunne heller ikke finne noen tall på antall medlemmer. I et land med 332 millioner innbyggere kan det ikke klassifiseres som rart at det finnes en gruppe antisosiale individer med ekstreme synspunkter. Du snakker om dem som en stor trussel mot samfunnet, men hvis de bryter loven, kan du bare låse dem inne. Behandle dem som gjengkriminelle og gi ekstra harde straffer hvis de er medlemmer av disse gjengene og begår forbrytelser.

Når det gjelder post-i stemmesedler, leste jeg i går at det var 10.000 av 270.000 post-i stemmesedler i Clark County, Nevada, som manglet en signatur eller signaturen ikke samsvarer med den som ble registrert. Er det ikke rart at du sender stemmeseddelen tilbake og ber om en oppdatering?

-

Mitt syn på amerikansk politikk er at Trump er et symptom og ikke roten til populismen. Jeg tror det hele stammer fra det faktum at en stor del av befolkningen lever under stadig verre og verre forhold. Statene som stemmer rødt har alle omfattende problemer med alkoholisme, narkotikamisbruk og selvmord. De som da bor i disse områdene ser dette forfallet, men merker ingen politisk vilje til å gjøre noe med det. Dessverre var det klovnen Trump som fanget denne misnøyen, da mange andre politikere valgte å ignorere denne brede gruppen velgere.

Så hvis man vil unngå at populismen utvikler seg til fascisme i det lange løp, er det viktig å øke tilliten til det demokratiske systemet. Jeg tror den beste måten er å forbedre levekårene til gruppen som er klassifisert som globalismens tapere. Men dessverre har demokratene valgt å investere i identitetspolitikk i stedet. Hvis du vil gå dypere inn i hvordan jeg resonnerer, vil jeg anbefale artikkelen nedenfor fra The Atlantic.

Democrats’ Long Goodbye to the Working Class - The Atlantic

Jeg vil ikke debattere deg, men jeg ville bare ha en diskusjon der jeg forklarer tankene mine på samme måte som du prøver å forklare dine. Vi har begge klart forskjellige referansepunkter til våre konklusjoner. Min sympati ligger først og fremst hos arbeiderklassen, og jeg finner det beklagelig at det politiske klimaet har utviklet seg i en så truende og polariserende retning.

Mange gode tanker her.


Selv om visse grupper kanskje er anti-demokratiske, fascistiske osv. er det viktig å se på årsakene til at disse gruppene dukker opp, og ikke minst hvorfor de får så fotfeste i visse deler av befolkningen. 

Man skal selvsagt kjempe mot antidemokratiske krefter, men det kan samtidig  være farlig å dehumanisere visse grupper. Man  må se hva som ligger bak, og prøve å endre på årsakene. I USA er nok dette typisk store forskjeller mellom rik og fattig, by og land, arbeider og "intellektuell" osv. 
Man bør ikke bli overrasket når visse grupper som ikke føler seg hørt da vender seg mot organisasjoner som i hvert fall påstår at de hører dem. Så blir det jobben til alle oss andre å vise hvorfor disse organisasjonene evt. tar feil, men ikke minst å komme med reelle gode alternativer som vil gjøre det bedre for disse gruppen mennesker. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katie Hobbs (D) vant guvernørvalget i Arizona i natt. Kari Lake (R) tapte.

Lake som før valget sa at hvis hun taper så er det valgfusk, postet dette på Twitter:

Dermed har nok en MAGA/valgfornekter tapt.

Demokratene har flippet to andre guvernørseter i natt også - både i Massachusetts og Maryland, mens Republikanerne flipper Nevada.

For Secretary of State har Demokratene flippet Nevada i natt, der Marchant (R) tapte. Nok et tap for en valgfornekter der altså. Totalt har Demokratene vunnet 3 av de 4 "key" SoS-valgene, med knapp republikansk seier for Raffensperger (R) i Georgia. Han er kjent for å stått opp mot Trumps valgfusk-forsøk i 2020-valget, og avslørte hans forsøk på å "finne stemmer".

Noen andre ting å ta med:

  • I Oregon har folket stemt FOR retten til helsehjelp, FOR forbud mot høykapasitetsmagasiner og påkrevd våpenlisens
  • I Vermont, Michigan og California har folket stemt FOR retten til selvbestemt abort
  • I Kentucky stemte folket MOT en lov som ville stoppet retten til selvbestemt abort
  • I Missouri og Maryland har folket stemt FOR lovlig marijuana. I Arkansas, North Dakota og South Dakota MOT

I Representantenes Hus er det fremdeles faktisk ikke helt avgjort. Alle piler peker fremdeles mot republikansk flertall, men det kommer til å bli veldig knapt. Vi venter fremdeles på resultatene i svært tette race i distrikter i Maine, Colorado, New Mexico, Oregon, California og Alaska.

I praksis vil dette bety at Republikanerne vil slite med kaos de neste årene, med et så lite flertall i Huset at den minste uenighet innad i partiet, fravær, sykdom, dødsfall etc. vil få mye å si. De kommer nok likevel til å klare å legge ned 6. januar-komiteen. MAGA-kulten vil forsøke seg på riksrett mot Biden (uklart for hva...), men dette blir vanskelig nå. Dette er også enormt positivt for å sikre videre støtte til Ukraina.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Virker som Luren Boebert ligger an til å vinne tilake sitt sete i huset. Det var skuffende. Hadde håpet hun skulle tape så man ihvertfall slipper å høre mer fra den kanten. 

Med 99% av stemmene opptelt er forspranget 1,122 stemmer.

 

Screenshot_20221116_023846_Chrome.jpg

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

I det minste har det gått dårligere enn ventet/fryktet i mellomvalget for det Rep. partiet med fortsatt flertall for Dem. i senatet og det er i det minste noe.

Blir interessant å se hvordan det utarter seg når The Donald igjen har lansert sitt kandidatur som presidentkandidat :rofl: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fox er i gang nå med hardkjør mot de valgte demokratiske politikerne, og det virker ganske desperat. John Fettermans kone kritiseres for å ha lagt ut et croppet bilde av henne og mannen sin i Kongressen:

Dog er det faktisk Fox som har croppet bildet, ikke hun. Slik ser det ut på hennes Instagram, der hun la det ut:

FhqMR2XWAAAQNlE?format=jpg&name=large

Hvorfor det skulle vært et problem hvis hun faktisk hadde croppet bildet skjønner jeg ikke helt heller.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Fox er i gang nå med hardkjør mot de valgte demokratiske politikerne, og det virker ganske desperat. John Fettermans kone kritiseres for å ha lagt ut et croppet bilde av henne og mannen sin i Kongressen:

Dog er det faktisk Fox som har croppet bildet, ikke hun. Slik ser det ut på hennes Instagram, der hun la det ut:

FhqMR2XWAAAQNlE?format=jpg&name=large

Hvorfor det skulle vært et problem hvis hun faktisk hadde croppet bildet skjønner ikke helt heller.

Helt latterlig hvordan de holder på. I tillegg til å bashe de demokratiske vinnerne, blir det nå full støtte til gorillaen Herschel Walker (R) mot Raphael Warnock i Georgia. Trump har selvsagt allerede gått sterkt ut og bedt alle stemme på Walker...både en fordel og en ulempe, vil jeg si. Warnock fikk 36K stemmer mer enn Walker, men siden ingen kom over 50% blir dette det eneste omvalget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 11/12/2022 at 9:42 PM, jjkoggan said:

Lover fungerer ikke når ledere og en betydelig andel statsborgere ikke respekterer dem.  En stor andel republikanere (ikke bare Proud Boys) støttet forsøket på statskuppet 6 januar.  Hadde Trump bare litt mer støtte fra Pence og flere andre republikanske ledere/dommere/advisors ville det blitt helt mulig

Hvis Trump blir president igjen så blir det sikkert at han prøver det igjen.  Heldigvis så ser det ut som Murdochs leter etter andre ledere enn Trump etter det siste valget 

Hvis jeg skal være djevelens advokat, føler mange republikanere sannsynligvis det samme, at demokratiet ikke respekteres av etablissementet. For eksempel, hvis politikere og andre mennesker i maktposisjoner hadde gjort jobben sin, ville 600.000 mennesker ikke ha måttet dø som følge av oxycontin de siste 20 årene. 

Å kalle stormingen av Capitol et statskupp høres misvisende ut. For meg er et statskupp en hendelse der en væpnet gruppe mennesker tar makten fra en sittende regjering gjennom trusler eller drap. De som samlet seg 6. januar i fjor så ut til å være en gjeng uorganiserte idioter uten en plan, som var ute av bygningen etter seks timer. Å sette likhetstegn mellom hendelsen og statskuppet som nylig har funnet sted i Afrika (senest Burkina Faso) er urimelig for meg. Vil heller sammenligne hendelsen med stormingen av presidentpalasset på Sri Lanka som fant sted i fjor sommer.

Hadde Trump hatt litt mer støtte fra Pence, tror jeg det ville ført til gjenvalg i en delstat, noe som ville vært en enorm sløsing med både tid og ressurser. Jeg støtter ønsket om å gjøre det demokratiske systemet sikrere, fordi det alltid er ting som kan gå galt. I Sverige hadde vi ved forrige valg en kommune med 108% valgdeltakelse. Det var også et sykehjem med alvorlig syke pasienter i Alzeimers som hadde stemt. Men å begynne å klage først når resultatet ikke blir som man ønsker, er høyden av umodenhet, som delvis resulterte i årets mellomvalg.

 

On 11/12/2022 at 9:50 PM, skaftetryne32 said:

I et land der mang en snut har sydd en punisher patch på uniformen. 

https://www.american.edu/sis/centers/security-technology/decoding-hate-understanding-far-right-symbology.cfm

Snut? Snut som i ordet politi? Her er det kanskje mine dårlige norskkunnskaper som skinner gjennom, men jeg tror neppe at politifolk kan vandre rundt med ekstremistiske på uniformen. På den annen side er det veldig mange råtne egg i korpset, noe som kanskje ikke er så rart da kravene for å bli politi er lave og treningen bare strekker seg over et par måneder.

 

On 11/13/2022 at 3:13 AM, Snikpellik said:

Canadiske myndigheter har klassifisert disse gruppene som terrororganisasjoner.

Det er vel mest stakkarslige mannfolk som tror de er nettopp mannfolk disse gruppene består av. Usikre menn som tror pique-skjorte og shorts med rhodesisk kamo gjør de til en eller annen enhet så lenge de har noe billige våpen fra nærmeste arms dealer. I virkeligheten er det bortkasta testo og en runkering kun overgått av incelgjengen til Jordan Peterson.

Flott beskrivelse! Enig i at store deler av alle ekstremister er unge menn med mye testosteron som ønsker å imponere andre i gruppen med sitt grove språk. Heldigvis er det nok mange som vokser bort fra det etter at de har en stabil jobb og familie. De som fortsatt er aktive i disse gruppene etter fylte 25 år (da er hjernen fullt utviklet) de er de jeg er mest bekymret for.

Det faktum at spesielt Canada klassifiserer disse gruppene som terroristorganisering, forteller meg ikke så mye. Jeg mistenker at det er den samme regjeringen som erklærte unntakstilstand etter at en gruppe vaksinerte lastebilsjåfører blokkerte veier i Ottowa i protest mot koronavirusnedstengninger. Under demonstrasjonen var det ingen vold, i stedet drev de med pølsegrilling, hoppeslott til barna og søppelrydding. Å erklære den fjerde unntakstilstanden i landets historie mot fredelige demonstranter er en bekymring som jeg forbinder med Pinochet og Péron, ikke med Canada.

Report into Canada's Freedom Convoy finds no violence after all - The Post (unherd.com)

 

On 11/14/2022 at 9:57 AM, KalleKanin said:

Mange gode tanker her.


Selv om visse grupper kanskje er anti-demokratiske, fascistiske osv. er det viktig å se på årsakene til at disse gruppene dukker opp, og ikke minst hvorfor de får så fotfeste i visse deler av befolkningen. 

Man skal selvsagt kjempe mot antidemokratiske krefter, men det kan samtidig  være farlig å dehumanisere visse grupper. Man  må se hva som ligger bak, og prøve å endre på årsakene. I USA er nok dette typisk store forskjeller mellom rik og fattig, by og land, arbeider og "intellektuell" osv. 
Man bør ikke bli overrasket når visse grupper som ikke føler seg hørt da vender seg mot organisasjoner som i hvert fall påstår at de hører dem. Så blir det jobben til alle oss andre å vise hvorfor disse organisasjonene evt. tar feil, men ikke minst å komme med reelle gode alternativer som vil gjøre det bedre for disse gruppen mennesker. 

 

Nøyaktig! Verken populisme eller ekstremisme skapes ut av et vakuum. Nesten alle historikere i dag er enige om at nazismen neppe ville hatt grobunn på 30-tallet hvis det ikke hadde vært den heslige mengden skader i Versaillestraktaten. Hyperinflasjon og sult kan trylle frem det aller verste i mennesket.

Lignende resonnement kan settes på plass i Italia etter første verdenskrig. Marerittaktige år i gjørmete skyttergraver med detonerte granater i nattemørket, tordnende artilleri og meningsløse støt rett inn i fiendens maskingeværsalver satte sine spor. Krigens lidelser og vanskeligheter kunne ikke undertrykkes etter fredens slutt. Dette førte igjen til Mussolinis maktovertakelse.

-

Trump er mange ting, men han er ikke en fascist. Hvis noen er interessert i dette resonnementet, vil jeg anbefale denne artikkelen skrevet av Anton Shekhovtsov, en ukrainsk forsker som spesialiserer seg på '' illiberale '' politiske strømninger i Sentral- og Øst-Europa. Han hevder at når du bruker ord som fascist og nazisme, gir du bare vann til Putins mølle når han snakker tull om Vesten. Innprente et avsnitt fra teksten;

''Trump er verken visjonær eller revolusjonær; Ingenting han gjør er drevet av drømmer om en ny amerikansk sivilisasjon som skal reise seg fra asken av den degenererte liberale orden. Om noe, ser han seg selv som en beskytter av den amerikanske tradisjonen, og hadde han trodd at han som president var en absolutt autoritet i sitt land, ville han sannsynligvis ha søkt støtte for det i den amerikanske grunnloven i stedet for i forestillinger om en slags mystisk makt knyttet til rase og blod.

Uten tvil er Trump en rasist. Men hans rasisme er den slappe, tilfeldige rasismen til de selvopptatte, dumme og privilegerte, ikke et gjennomtenkt verdensbilde. Den er av samme slag som hans sexisme, som neppe er et uttrykk for programmatisk maskulinitet, men snarere er basert på selvopptatthet, forfengelighet og moralsk motløshet – kvaliteter som en sann fascist helst vil assosiere med en altfor ettergivende, moralsk ubesluttsom liberalisme. ''

Om Weimars vålnad och fascism som skällsord - Kvartal

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Av alle disse er det bare PBS som fremdeles er nøytrale i sin nyhetsdekning, fox er verstingene helt klart, men resten av dem er søppel de og.

PBS er ikke nøytrale, det er umulig.  De støtter demokratenes synspunkter generellt og er grunnen til at det er demokrater gir mest penger til dem og ser på dem mest 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 minutter siden):

PBS er ikke nøytrale, det er umulig.  De støtter demokratenes synspunkter generellt og er grunnen til at det er demokrater gir mest penger til dem og ser på dem mest 

De er nøytrale, det er bare demokratene som er nærmest et nøytralt synspunkt å generell fornuft i motsetning til gop som har gått helt av skaftet. Alle andre er jo private, så ja PBS er nøytrale, det ligger egentlig i navnet, Public Broadcasting Service.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

De er nøytrale, det er bare demokratene som er nærmest et nøytralt synspunkt å generell fornuft i motsetning til gop som har gått helt av skaftet. Alle andre er jo private, så ja PBS er nøytrale, det ligger egentlig i navnet, Public Broadcasting Service.

Et nøytralt synspunkt er ingen synspunkt og er derfor umulig. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, jjkoggan said:

Et nøytralt synspunkt er ingen synspunkt og er derfor umulig. 

Tja, det tenderer vel mot noe mer filosofisk, finnes det en sannhet?
Er det vinklet å presentere jorden som rund, siden det finnes flat-jord-ere?
Noen ting kan vel påstås å være nærmere sannheten enn andre, uavhengig av hvor mange som er uenig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...