Gå til innhold

Er bøtesatsene i Norge økonomisk rettferdig?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (4 timer siden):

Du påsto at dette var grunnen til økning i dødsulykker i Norge. Har du kilder på at dette er grunnen til at dødsulykkene er høyere nå enn i fjor? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Unnskyldningen til regjeringen er i følge statssekretæren fra Sp som deltok på debatten i går byråkrati, fordi man da må utrede hver sak opp mot andre etater som NAV og Skatteetaten.

Dette var vel omtrent det eneste fornuftige som kom ut av munnen på denne statssekretæren og, makan til håpløs type, utrolig at de valgte å sende han. 

Forøvrig en debatt jeg anbefaler alle i denne tråden å se, det kom frem ganske mange interessante ting, det morsomste var at bøtesatsene ble vedtatt på budsjettmøte i august 2022, noe som kan være lovstridig. Statssekretæren hevdet at forslaget til økte bøter hadde vært på høring, og på spørsmål om hvorfor det kommer på høring etter å ha blitt  vedtatt,  svarte han at de hadde muligheter til å revurdere etter høringssvarene frem til Januar.... I samme studio stod tidligere sjef for UP, fremdeles i politiet, to advokater og en representant fra Trygg trafikk som hadde sendt høringsvar der de mente en slik økning ikke hjalp på trafikksikkerhet... 

Det er så opplagt at de må ha inn penger, og stort sett det eneste representanten fra SP klarte å komme med var hvor tragisk det var med alle ulykkene i 2022, som i tillegg i hovedsak skjedde etter at de økte bøtene med 30% i starten av 2022. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Har sett akkurat det samme. Hel saken er direkte latterlig og må gjennomgås.  Man bør se på Finland sin modell om "rettferdige bøtesatser" er noe man faktisk ønsker.

Quote

For fartsbøtene i Finland kan bli svært høye. Kjører man mer enn 20 kilometer over den tillatte hastigheten, beregnes bøtene etter førerens inntekt. Det er heller ingen øvre grense for bøtene. En av de største fartsbøtene som er gitt var på en halv million kroner.

Hvorfor trenger vi plutselig så mye penger?
Vi skal nå blant annet kjøpe stridsvogner til 35 milliarder. Akkurat som det er en fornuftig investering. Basert på frykt og for å tilfredstille krav fra bla. NATO (vel.... USA og EU). Fremfor strategisk klokskap.

I moderne krigføring er stridsvogner nå nærmest blitt udugelig. Men 35 milliarder høres ut som en god ide - nå.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Staten trenger penger fordi budsjettet er strammet voldsomt inn for å unngå inflasjon. Tanken er vel at man ikke kan ta av oljefondet, og da må jo pengene hentes andre steder. Bøter er perfekt, for det kan du jo unngå å få hvis du vil, virker å være tankegangen, krydret med dårlige tall angående dødsfall ifjor. 

Målet virker ihvertfall ikke å være å øke trafikksikkerheten på den meste effektive måten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Har sett akkurat det samme. Hel saken er direkte latterlig og må gjennomgås.  Man bør se på Finland sin modell om "rettferdige bøtesatser" er noe man faktisk ønsker.

Hvorfor trenger vi plutselig så mye penger?
Vi skal nå blant annet kjøpe stridsvogner til 35 milliarder. Akkurat som det er en fornuftig investering. Basert på frykt og for å tilfredstille krav fra bla. NATO (vel.... USA og EU). Fremfor strategisk klokskap.

I moderne krigføring er stridsvogner nå nærmest blitt udugelig. Men 35 milliarder høres ut som en god ide - nå.

 

Det er lettere å gi penger til andre, men selv kan ikke Norge kjøpe krigsutstyr til deg selv. 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (19 minutter siden):

Disse bøtene svir absolutt ingenting for slike bortskjemte vestkantfjott/arvinger som støre, men svir veldig mye for den uføre tante olga. Ingen tvil om det.

Det samme gjelder omtrent alt annet også. Det svir for de fattige og merkes ikke for de rike. Om det gjelder fartsbot, matvarer, strøm, bensin eller det å pisse på gata. Vi kan ikke bruke den slags tankegang for å bedømme om en bot er for dyr eller ei, og det er heller ikke mulig å lage et rettferdig system for slikt, uten at det får enorme byråkratiske konsekvenser. 

Slik det er nå, er trafikkbøtene blitt altfor høye i forhold til lovbruddet som er begått, og det uten at det i det hele tatt åpnes for skjønn. Du kan altså måtte betale 10.000kr i bot fordi du tar opp telefonen din i stillestående bilkø, der det er null risiko for at noe skal gå galt pga mobilbruken. 

Så begrunne økningen egentlig kun med èn ting, og det er antall dødsulykker i fjor... Grunnen til å sette bøtene til absurde nivåer, er altså at man vil unngå dødsfall pga fart.... Dette, uten at det kan dokumenteres på noen måte at så høye bøter har en preventiv effekt, tvert imot viser forskning det motsatte, at man ikke skal øke altfor mye, da forsvinner effekten. Soppen fra SP argumenterte med at de hadde massevis av dokumentasjon på at økonomiske straffer hadde en påvirkning på trafikksikkerheten, men hvis de virkelig ønsker at trafikksikkerheten skal bli bedre, så er bøtene det siste de burde endret på nå, ihvertfall siden de allerede var på et skyhøyt nivå. 

Flere kontroller, tryggere veier, andre konsekvenser som feks kjappere inndragelse av førerkort og lengre inndragelse av førerett er mye mer sosiale løsninger som gir bedre effekt enn skyhøye bøter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

Disse bøtene svir absolutt ingenting for slike bortskjemte vestkantfjott/arvinger som støre, men svir veldig mye for den uføre tante olga. Ingen tvil om det.

Det ble innført et prikksystem for å gå etter de som notorisk bryter trafikkregler. Prikksystemet rammer også "bortskjemte vestkantfjott/arvinger", fordi inndraging av sertifikat føles svært ufordelaktig for de fleste, og på sett og vis kan man argumentere for at systemet med prikkbelastning delvis erstatter behovet for inntektsprøving av bøtesatser, men da må bøtesatsene ligge på et et nivå som er håndterbart for folk flest. Jeg kan snakke av personlig erfaring: Jeg frykter langt mer konsekvensene av prikkbelastning enn bøtesatsene, selv etter hevingen av bøtesatsene.

Kraftig økning av bøtene ville gitt mye mer mening om man ikke hadde hatt prikksystemet. Når bøtesatsene øker langt ut over prisstigning, for ikke snakke om lønnsøkninger til folk flest, oppleves det med rette som urimelig. Sammenlignet med situasjonen for 20 år siden, som var før prikkbelastningen ble innført, er straffeskjerpingen for mindre alvorlige brudd på veitrafikkloven i praksis mangedoblet på grunn av kombinasjonen med økte bøtesatser og innføring av prikkbelasting.

En annen ulempe med de ekstreme bøtesatsene, er at de tilfellene man opplever bøtelegging som urimelig eller uriktig, blir vanskeligere å legge bak seg. Jeg har selv et par ganger fått bøter på tvilsomt grunnlag (fartsbot for annen hastighet enn den generelle på uskiltet vegstrekning og fartsbot etter ufilmet, manuell "speedometermåling", selvsagt med kraftig opphausset hastighet, gjennomført av en politi som kjørte alene). Jeg kunne selvsagt tatt det til retten, men er lite rasjonelt, selv om grunnlaget er uriktig, både fordi man blir anmeldt, og fordi risikoen for et stort tap er uforholdsmessig i forhold til størrelsen på boten.

Alenemoren som var intervjuet på debatten, som hadde myset på google maps mens hun var i en saktekjørende kø, opplevde også straffen som urimelig. For meg hadde ikke fartsbøtene noen praktisk økonomisk betydning, selv om det føltes urettferdig, samt var surt å se at pengene går den veien. For en person som trenger avdragsordning, som alenemoren, vil en tvilsom eller opplevd urettferdig straff være vanskeligere å legge bak seg. På sikt kan dette svekke tilliten til politiet, og i ytterste fall bidra til at flere unngår å tipse inn eller bidra til oppklaring av kriminalitet, enten det har tilknytning til trafikk eller andre forhold. Politiet som etat har gjort helt riktig i å ta til motmæle mot de økte straffene for trafikkforseelser.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Godt innlegg. Det vil vel også bli slik at flere tar bøter til retten fremfor å godta forenklet forelegg når bøtene blir absurd høye. Dette var vel også et poeng i debatten, at det kunne være lurt å ta det til retten, siden dommeren må ta stilling til en litt bredere vurdering enn det politimannen som gir boten gjør.  Det hadde vært veldig mye bedre med lavere bøter, og hyppigere kontroller, både for byråkratiets og trafikksikkerhetens skyld, og kanskje også for økonomiens skyld da det blir langt flere bøter dersom flere blir tatt i kontroll, jeg tror ikke inntjeningen for staten hadde blitt så mye lavere. 

Jeg vet ikke hvordan alenemorens sak hadde blitt i retten? Det blir vel ord mot ord, og et visst krav til bevisbyrde fra politiets side om hun hadde nektet forelegg? Det er klart flere vil gå den veien dersom boten er på 10.000 kontra 4500 for bruk av mobiltelefon. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen statistikk, men jeg vil tippe det å bli tatt for å kjøre 61 km/t i en 50 sone er et typisk scenario for mange. Det vil da koste 5300 kr i dag. I andre land som feks Tyskland, vil dette kanskje koste 1/8 del. Vi nordmenn tjener ikke like mange ganger mer enn andre europeere som det bøtenivået er. Hadde vi tjent åtte ganger mer enn tyskerne så kan jeg skjønne at bøtene våre er åtte ganger høyere.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (6 timer siden):

Det er meningsløs handling at bøter skal defineres med store satser. 

En bot bør heller være 1 kr og med prikker. 

Nja, kanskje hvis målet utelukkende er å gjøre trafikken sikrere, men jeg tror vi må akseptere at politiet også drar inn litt penger, slik at det ikke blir en ren utgiftspost. Jeg mener jo at hyppigere kontroller er et viktig tiltak for å få folk til å kjøre tryggere og etter fartsgrensene, men dette vil jo koste mer penger og da er det greit at noe penger kommer inn igjen til statskassen også. 

For min egen del, så har jeg kjørt bil hver dag i over 20 år, og tror jeg kan telle på begge hendene antall ganger jeg har sett laserkontroller. Det er rett og slett en ekstremt liten risiko for å bli tatt. 

Edruelige bøter, større risiko for å bli tatt og fortsatt prikkbelastninger er nok en bedre løsning, altså politiet vil gi flere forenklede forelegg, men prisen er lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, FrihetensRegn said:

Jeg har ikke sett noen statistikk, men jeg vil tippe det å bli tatt for å kjøre 61 km/t i en 50 sone er et typisk scenario for mange. Det vil da koste 5300 kr i dag. I andre land som feks Tyskland, vil dette kanskje koste 1/8 del. Vi nordmenn tjener ikke like mange ganger mer enn andre europeere som det bøtenivået er. Hadde vi tjent åtte ganger mer enn tyskerne så kan jeg skjønne at bøtene våre er åtte ganger høyere.

Dette er jo grunnen til at tyske bilister og bobiler ligger i 60 når de kjører i 80-sonen i norge. De er livredde for bøtene som vil slå dem personlig konkurs. Resultatet blir trafikkork og farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Dette er jo grunnen til at tyske bilister og bobiler ligger i 60 når de kjører i 80-sonen i norge. De er livredde for bøtene som vil slå dem personlig konkurs. Resultatet blir trafikkork og farlige forbikjøringer.

Det er nok flere grunner også... smale norske veier fulle av hull og farlige svinger uten midtdeler feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (19 minutter siden):

Nja, kanskje hvis målet utelukkende er å gjøre trafikken sikrere, men jeg tror vi må akseptere at politiet også drar inn litt penger, slik at det ikke blir en ren utgiftspost. Jeg mener jo at hyppigere kontroller er et viktig tiltak for å få folk til å kjøre tryggere og etter fartsgrensene, men dette vil jo koste mer penger og da er det greit at noe penger kommer inn igjen til statskassen også. 

For min egen del, så har jeg kjørt bil hver dag i over 20 år, og tror jeg kan telle på begge hendene antall ganger jeg har sett laserkontroller. Det er rett og slett en ekstremt liten risiko for å bli tatt. 

Edruelige bøter, større risiko for å bli tatt og fortsatt prikkbelastninger er nok en bedre løsning, altså politiet vil gi flere forenklede forelegg, men prisen er lavere. 

UP har nytt utstyr hele tiden, og resten av politiet får det gamle utstyret til UP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Over 50% av de faktisk utførte oppgavene til UP kunne med fordel vært overlevert til kontrollører i statens vegvesen. Vi trenger politibetjenter som gjør nyttig politiarbeid, ikke vegvesen arbeid.

Hvis man ønsker å bedre kvaliteten på viktig politiarbeid og samtidig sørge for at penger plasseres der de hører hjemme så bør man se på dette.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (27 minutter siden):

UP har nytt utstyr hele tiden, og resten av politiet får det gamle utstyret til UP.

 

Theo343 skrev (26 minutter siden):

Over 50% av de faktisk utførte oppgavene til UP kunne med fordel vært overlevert til kontrollører i statens vegvesen. Vi trenger politibetjenter som gjør nyttig politiarbeid, ikke vegvesen arbeid.

Hvis man ønsker å bedre kvaliteten på viktig politiarbeid og samtidig sørge for at penger plasseres der de hører hjemme så bør man se på dette.

Absolutt, men det forsvarer ikke at bøter skal være gratis og at kun prikker skal gjelde. Staten får vel inn 300 millioner i bøter, det hadde vært bedre om de fikk inn samme sum der bøtene var halvert men dobbelt så mange ble tatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...