Gå til innhold

Er bøtesatsene i Norge økonomisk rettferdig?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (26 minutter siden):

Da har du ikke fulgt med på nyhetene i det siste. Det står mange saker i media der folk har tom konto etter at de har betalt for leie, strøm og mat. Noen av dem har små beløp som feks ti kroner igjen på konto. Hvordan tror du de skal kunne betale for å bot på 5 000 kr?

Så du tror at alle som kjører på veien er 100% oppmerksomme til en hver tid og aldri gjør feil? Så naiv tror jeg ikke du er. 

Hvis du er på minstetrygd, og har 10kr igjen på konto etter utgifter er betalt, så har du ikke bil. Da har du faktisk ikke råd til at bensinprisen svinger med ei krone engang.  Det du gjør her er å konstruere et problem, og en problemstilling, uten å vise til at den er relevant. Det er helt opplagt at en som sitter igjen med 10kr på konto etter faste utgifter ikke har råd til noen som helst uforutsett utgift. 

Nei, jeg er ikke så naiv, men formålet med strenge regler og bøter er faktisk å få folk til å være oppmerksomme i trafikken, fordi de fleste ulykker skjer pga uoppmerksomhet, eller for stor fart.  Hvis din økonomi står i fare for å kollapse dersom du får bot, så kan det være en ide å feks ikke drive med telefonen (over 7k i bot) eller kjøre fortere enn fartsgrensen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hvis du er på minstetrygd, og har 10kr igjen på konto etter utgifter er betalt, så har du ikke bil. Da har du faktisk ikke råd til at bensinprisen svinger med ei krone engang.  Det du gjør her er å konstruere et problem, og en problemstilling, uten å vise til at den er relevant. Det er helt opplagt at en som sitter igjen med 10kr på konto etter faste utgifter ikke har råd til noen som helst uforutsett utgift. 

Da har du aldri vært utenfor Oslo, for det er svært mange uføretrygdede som har bil i Norge. Jeg kjenner flere i min kommune, som er avhengig av bil for å komme seg rundt. Det går ikke busser der de bor, og noen har et handicap som gjør at de ikke kan ta buss. De har ikke fine biler, men de har bil. Det er ofte de som er offer for klimapolitikken som føres i dette landet, der de rike kan kjøre rundt billig i nyere elbiler, mens de fattige kjører rundt i 30 år gamle Corollaer og Volvoer som bruker en liter på mila.

Baranladion skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg er ikke så naiv, men formålet med strenge regler og bøter er faktisk å få folk til å være oppmerksomme i trafikken, fordi de fleste ulykker skjer pga uoppmerksomhet, eller for stor fart.  Hvis din økonomi står i fare for å kollapse dersom du får bot, så kan det være en ide å feks ikke drive med telefonen (over 7k i bot) eller kjøre fortere enn fartsgrensen. 

Igjen så slår du inn åpne dører. Alle vet at det er dumt å kjøre for fort eller å bli tatt med mobilen i hånda. Det som er urettferdig er at de som har dårlig råd får større problemer med en bot enn de som har god råd, der det omtrent ikke har noen konsekvenser.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Da har du aldri vært utenfor Oslo, for det er svært mange uføretrygdede som har bil i Norge. Jeg kjenner flere i min kommune, som er avhengig av bil for å komme seg rundt. Det går ikke busser der de bor, og noen har et handicap som gjør at de ikke kan ta buss. De har ikke fine biler, men de har bil. Det er ofte de som er offer for klimapolitikken som føres i dette landet, der de rike kan kjøre rundt billig i nyere elbiler, mens de fattige kjører rundt i 30 år gamle Corollaer og Volvoer som bruker en liter på mila.

Hvis de har råd til oo må ha en bil, gjerne 30 år gammel, så syns jeg det er merkelig å si at de ikke har råd til å betale en bot på 5000,- De vil jo havne i økonmisk ruin hver gang bilen skal til EU-kontroll. 

FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Igjen så slår du inn åpne dører. Alle vet at det er dumt å kjøre for fort eller å bli tatt med mobilen i hånda. Det som er urettferdig er at de som har dårlig råd får større problemer med en bot enn de som har god råd, der det omtrent ikke har noen konsekvenser.

Så rettferdighet oppnås når? Skal alle havne i økonomisk ruin for fartsbøter, fordi en liten gruppe ( som det fremdeles ikke er kommet none kilder på at har dette problemet) gjør det? Da blir det rettferdig?  Det er er akkurat  like urettferdig for de som mister hus og hjem og må bo på gata, selvom en milliardær får en bot som "svir litt". 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

 

Hvis de har råd til oo må ha en bil, gjerne 30 år gammel, så syns jeg det er merkelig å si at de ikke har råd til å betale en bot på 5000,- De vil jo havne i økonmisk ruin hver gang bilen skal til EU-kontroll. 

En EU kontroll er noe som ligger to år fremme i tid og som man kan forberede seg til. En fartsbot kommer mer brått på. Dessuten er det mange som ikke bestiller EU kontroll og bare kjører rundt og håper de aldri blir tatt. Det koster 1400 kr når man blir tatt og får bilen avskiltet og må få skiltene igjen, men det sparer man inn over flere år.

Baranladion skrev (3 timer siden):

Så rettferdighet oppnås når? Skal alle havne i økonomisk ruin for fartsbøter, fordi en liten gruppe ( som det fremdeles ikke er kommet none kilder på at har dette problemet) gjør det? Da blir det rettferdig?  Det er er akkurat  like urettferdig for de som mister hus og hjem og må bo på gata, selvom en milliardær får en bot som "svir litt". 

Nei, det blir ikke bedre at man øker bøtene for de rike. Man kan heller senke de for alle. Et nytt system kan se slikt ut:

0-10 km/t over: ingen reaksjon

10-15 km/t over: en advarsel

15-25 km/t over: 1 000 kr i bot

25-35 km/t over: 3 000 kr i bot

40 km/t over eller fortere: 6 000 kr i bot og førerkortbeslag i tre måneder.

Eller man kan se til andre land som feks Tyskland og se hva slags system de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

En EU kontroll er noe som ligger to år fremme i tid og som man kan forberede seg til. En fartsbot kommer mer brått på. Dessuten er det mange som ikke bestiller EU kontroll og bare kjører rundt og håper de aldri blir tatt. Det koster 1400 kr når man blir tatt og får bilen avskiltet og må få skiltene igjen, men det sparer man inn over flere år.

Poenget er, at 5000,- i plutselige utgifter ikke er noe særlig uvanlig når du har en bil, og da snakker jeg ikke om bøter. 

FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Nei, det blir ikke bedre at man øker bøtene for de rike. Man kan heller senke de for alle. Et nytt system kan se slikt ut:

0-10 km/t over: ingen reaksjon

10-15 km/t over: en advarsel

15-25 km/t over: 1 000 kr i bot

25-35 km/t over: 3 000 kr i bot

40 km/t over eller fortere: 6 000 kr i bot og førerkortbeslag i tre måneder.

Eller man kan se til andre land som feks Tyskland og se hva slags system de har.

Et system med lavere bøter, og der prikkene fremdeles er en reaksjonsform kan jeg si meg veldig enig i, når det gjelder dine forslag, så er de altfor rimelige, og det at det ikke skal være noen reaksjon for å bryte en fartsgrense er jo tullete. Da sier man at bare kjør i 40 i 30 sona du, med alle de konsekvenser det kan ha for små barns liv og helse. 

At det kun skal være en tusing i bot for å kjøre i 55km/t i en 30 sone er også absurd, det er rett og slett livsfarlig og en enorm risiko. 

Jeg hører også lite klaging på mobilbruk, hvordan skal man håndtere det? Bøtene der er på 7500,-

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

 

Poenget er, at 5000,- i plutselige utgifter ikke er noe særlig uvanlig når du har en bil, og da snakker jeg ikke om bøter. 

Det kan være at en slitedel ryker på en bil ja, men da får man gjerne tak i billige brukte deler og fikser det selv. Eller så lar man bilen stå til man får tak i penger til å fikse den. En bot må betales innen en tidsfrist.

Baranladion skrev (3 minutter siden):

Et system med lavere bøter, og der prikkene fremdeles er en reaksjonsform kan jeg si meg veldig enig i, når det gjelder dine forslag, så er de altfor rimelige, og det at det ikke skal være noen reaksjon for å bryte en fartsgrense er jo tullete. Da sier man at bare kjør i 40 i 30 sona du, med alle de konsekvenser det kan ha for små barns liv og helse. 

At det kun skal være en tusing i bot for å kjøre i 55km/t i en 30 sone er også absurd, det er rett og slett livsfarlig og en enorm risiko. 

Det er ingen som ønsker å bli stoppet av politiet eller å få bot, enten den er på 10 kr eller en million. Det er heller ingen som ønsker å kjøre på barn. Folk kjører stor sett pent uansett bøter. Så har man noen få som kjører grisefort, også uansett bøter. Å sette et arbitrert beløp gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (32 minutter siden):

Det kan være at en slitedel ryker på en bil ja, men da får man gjerne tak i billige brukte deler og fikser det selv. Eller så lar man bilen stå til man får tak i penger til å fikse den. En bot må betales innen en tidsfrist.

Bøtene kan deles opp i inntil 2 år. Problemet er ikke boten man får, som det enda ikke har kommet en eneste kilde på at har ført til noe problemer. Problemet til de fattige er at de er fattige, og enhver uforutsett utgift isåfall kan være problematisk. Bøter, er frivillig å få.

 

FrihetensRegn skrev (32 minutter siden):

Det er ingen som ønsker å bli stoppet av politiet eller å få bot, enten den er på 10 kr eller en million. Det er heller ingen som ønsker å kjøre på barn. Folk kjører stor sett pent uansett bøter. Så har man noen få som kjører grisefort, også uansett bøter. Å sette et arbitrert beløp gir ingen mening.

Kan man ikke da like gjerne avskaffe hele UP? Hvis folk flest kjører pent? Så får man heller straffe de som forårsaker ulykker? 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Bøtene kan deles opp i inntil 2 år. Problemet er ikke boten man får, som det enda ikke har kommet en eneste kilde på at har ført til noe problemer. Problemet til de fattige er at de er fattige, og enhver uforutsett utgift isåfall kan være problematisk. Bøter, er frivillig å få.

Så hvis bøtene ikke er et problem, hvorfor ikke da bare gi et så høyt tall som mulig da? En million i bot så fort man er 1 km/t over fartsgrensen.

Baranladion skrev (7 minutter siden):

Kan man ikke da like gjerne avskaffe hele UP? Hvis folk flest kjører pent? Så får man heller straffe de som forårsaker ulykker? 

Ja, det kan vi, og flere innad i politiet og politikere har tatt til orde for å legge ned UP. Det er et organ som først og fremst, akkurat som fotobokser, er til for å skaffe inntekter til staten.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Så hvis bøtene ikke er et problem, hvorfor ikke da bare gi et så høyt tall som mulig da? En million i bot så fort man er 1 km/t over fartsgrensen.

Det er du som har kommet med påstanden om at folks økonomi velter pga bøtenivået vi har idag, jeg har enda til gode å se noe som helst håndfast for dette. Bøtene er satt høye for å være avskrekkende, det vil si at når du setter deg i bilen, så skal du vite at det er dyrt å bli tatt for å kjøre for fort. Hensikten, er selvsagt at folk skal ha et incentiv til å holde seg innenfor maksimalt anbefalte fart på veien de ferdes på. 

Bøtene, er dyre ja, de vil svi for majoriteten av befolkningen, og for en andel vil den ikke merkes (de rike) og for en andel vil det svi ekstra (de fattige). Hoveddelen vil synes en fartsbot er kjip å få, derfor ligger de på det nivået. De fattige, kommer selvsagt dårligst ut også her, som de gjør stort sett i alle deler av livet som handler om økonomi. 

FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan vi, og flere innad i politiet og politikere har tatt til orde for å legge ned UP. Det er et organ som først og fremst, akkurat som fotobokser, er til for å skaffe inntekter til staten

Jeg tenker vi trenger kontroller langs veien, ikke bare pga fart, men også pga folk som kjører med utslitte dekk, trafikkfarlige biler, i fylla osv osv. 

Har disse politikerne tatt til orde for å fjerne UP som enhet, eller kontroller totalt? Legg gjerne ved kilder på politikere som hevder vi ikke trenger noen form for kontroll langs veien, isåfall. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

 

Det er du som har kommet med påstanden om at folks økonomi velter pga bøtenivået vi har idag, jeg har enda til gode å se noe som helst håndfast for dette. Bøtene er satt høye for å være avskrekkende, det vil si at når du setter deg i bilen, så skal du vite at det er dyrt å bli tatt for å kjøre for fort. Hensikten, er selvsagt at folk skal ha et incentiv til å holde seg innenfor maksimalt anbefalte fart på veien de ferdes på. 

Jeg har allerede gitt deg flere eksempler på at en bot kan velte økonomien deres, når de ikke har penger på konto og ikke kan betale den. Det gjelder alle regninger og bøter som man må betale og ikke har råd til. De fleste utgifter kan man man velge bort selv eller forberede seg til, men ikke bøter, de kan komme brått på og har en tidsfrist de må betales innen. Jeg kan feks fint velge å ikke bruke 5 000 kr på en shoppingtur eller julegaver, men jeg kan ikke velge bort en bot på 5 000 kr. Den må betales.

Baranladion skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker vi trenger kontroller langs veien, ikke bare pga fart, men også pga folk som kjører med utslitte dekk, trafikkfarlige biler, i fylla osv osv. 

Og det har vi også, både fra UP og lokalt politi. Det er derimot feil å prioritere en fartskontroll når folk får flere saker henlagt hos politiet.

Baranladion skrev (11 minutter siden):

 

Har disse politikerne tatt til orde for å fjerne UP som enhet, eller kontroller totalt? Legg gjerne ved kilder på politikere som hevder vi ikke trenger noen form for kontroll langs veien, isåfall. 

Det er ingen som sier at vi skal slutte helt å ha kontroller. Men det er flere som har tatt til orde for å legge ned UP, blant annet politifolk, politimestere og Stortingspolitikere.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Jeg har allerede gitt deg flere eksempler på at en bot kan velte økonomien deres, når de ikke har penger på konto og ikke kan betale den. Det gjelder alle regninger og bøter som man må betale og ikke har råd til. De fleste utgifter kan man man velge bort selv eller forberede seg til, men ikke bøter, de kan komme brått på og har en tidsfrist de må betales innen. Jeg kan feks fint velge å ikke bruke 5 000 kr på en shoppingtur eller julegaver, men jeg kan ikke velge bort en bot på 5 000 kr. Den må betales.

Du har kommet med tenkte eksempler, på at det kan skje, men ingen kilder på at det faktisk er noe som har veltet noens økonomi. Får du trafikkbøter i Norge, så må den betales innen en tidsfrist, denne tidsfristen er på 2 år. Derfor finner jeg det usannsynlig at trafikkbøter er noe som kan velte noens økonomi. 

 

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Og det har vi også, både fra UP og lokalt politi. Det er derimot feil å prioritere en fartskontroll når folk får flere saker henlagt hos politiet.

Fartskontroller har en hensikt, og det er å redusere fart og ulykker. For meg er det viktigere at folk ikke dør eller blir alvorlig skadet, enn at det henlegges lommetyverier feks. Jeg synes ikke det er feil prioritet å forsøke å sørge for tryggere trafikkavvikling. 

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det er ingen som sier at vi skal slutte helt å ha kontroller. Men det er flere som har tatt til orde for å legge ned UP, blant annet politifolk, politimestere og Stortingspolitikere

Det hadde vært interessant å sett hvem som hevder dette,og hvordan de heller mener det skal løses med politi i trafikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (17 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

 

Du har kommet med tenkte eksempler, på at det kan skje, men ingen kilder på at det faktisk er noe som har veltet noens økonomi. Får du trafikkbøter i Norge, så må den betales innen en tidsfrist, denne tidsfristen er på 2 år. Derfor finner jeg det usannsynlig at trafikkbøter er noe som kan velte noens økonomi. 

Bare fordi man har en lengre frist på å betale boten, betyr ikke det at det er lett å betale den. Om folk går i null eller minus hver måned etter at man har betalt for husleie, mat og strøm, er ikke det å betale flere hundre kroner i måneden i to år noe som vil hjelpe dem på vei. De går i enda dypere fattigdom og vil mest sannsynlig ende opp med å ikke kunne betale ned boten siden de må prioritere mat og tak over hodet. Da blir det fengsel eller tvangssalg.

Baranladion skrev (17 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

 

Fartskontroller har en hensikt, og det er å redusere fart og ulykker. For meg er det viktigere at folk ikke dør eller blir alvorlig skadet, enn at det henlegges lommetyverier feks. Jeg synes ikke det er feil prioritet å forsøke å sørge for tryggere trafikkavvikling. 

Det er først og fremst dårlige veier og føre som fører til dødsulykker, ikke fart. Hadde fart vært problemet, hadde alle dødsulykkene skjedd i 110 sonen. De fleste dødsulykker skjer på smale landeveier der det er møteulykker og utforkjøringer. Det er ikke fart som er problemet. Fartskontroller vil dermed ikke være en samfunnskritisk oppgave for politiet. Å patruljere gatene, sørge for at folk ikke blir ranet eller slått ned, eller hindre overfallsvoldtekter og annen alvorlig kriminalitet, vil naturligvis være viktigere enn å ta noen som kjører 5 km/t for fort på en motorvei.

Baranladion skrev (17 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

 

Det hadde vært interessant å sett hvem som hevder dette, og hvordan de heller mener det skal løses med politi i trafikken. 

Det er mange forskjellige som mener dette. Det har feks vært utvalg som har sett på hvordan man kan effektivisere særorganene til politiet. Det er tatt til orde for å legge ned UP og overlate trafikkrelaterte oppgaver til det "vanlige" politiet. Flere politistasjoner har til og med egne trafikkorps, feks i Bergen og Oslo.

 

Abigor skrev (7 minutter siden):

Jeg synes fartsgrensene er for lave mange steder

Det er de. Og noen plasser er de for høye. Fartsgrenser gir bare en generell pekepinn på hva som kan være fornuftig hastighet, selv om det er straffbart å overstige tallet som er på skiltet. Det er svært mange variabler som spiller inn, som feks tilstanden på kjøretøyet, tilstanden og egnetheten til sjåføren, værforhold, veikvalitet etc. En 70 sone kan være for mye for en 90 år gammel dame i en gammel og utslitt Volvo 240 med slitte dekk, mens det er for lite for en erfaren yrkessjåfør i 30 årene som sitter i en moderne bil med nye dekk.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Bare fordi man har en lengre frist på å betale boten, betyr ikke det at det er lett å betale den. Om folk går i null eller minus hver måned etter at man har betalt for husleie, mat og strøm, er ikke det å betale flere hundre kroner i måneden i to år noe som vil hjelpe dem på vei. De går i enda dypere fattigdom og vil mest sannsynlig ende opp med å ikke kunne betale ned boten siden de må prioritere mat og tak over hodet. Da blir det fengsel eller tvangssalg.

Det problemet du nå konstruerer løses ikke ved å fjerne eller senke bøtene. Er man så fattig, så vil enhver uforutsett kostnad som må betales føre til samme problem. Da kan man ihvertfall ikke kjøre bil.  

 

FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Det er mange forskjellige som mener dette. Det har feks vært utvalg som har sett på hvordan man kan effektivisere særorganene til politiet. Det er tatt til orde for å legge ned UP og overlate trafikkrelaterte oppgaver til det "vanlige" politiet. Flere politistasjoner har til og med egne trafikkorps, feks i Bergen og Oslo.

Da er det sikkert enkelt å finne noen kilder. Det høres dessuten som en re-organisering det du sier her, og det er ikke sikkert det blir mer effektivt i å bekjempe kriminalitet, da de må uansett må sende ressurser til å passe på dersom noen melder om gjentagende for-fort-kjøring et sted. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (12 timer siden):

Norge blir jo stadig mer venstreradikal og kommunistisk. Alt skal avgiftslegges og ihjelskattes, fortsetter utviklingen kommer alt til å fortsette å bli kunstig dyrt pga avgifter til staten, bøter kommer ihvertfall til å fortsette å stige.

Bot og straff er vel gernerelt godt forankret i «lov og orden»-partiene på høyresida?

Ytre venstre vil muligens at vi skal slutte å kjøre bil og er villige til å bruke avgifter til å bruke avgifter til å nå det målet men jeg er ikke overbevist om at de er pådrivere for større bøter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (31 minutter siden):

Bot og straff er vel gernerelt godt forankret i «lov og orden»-partiene på høyresida?

Ytre venstre vil muligens at vi skal slutte å kjøre bil og er villige til å bruke avgifter til å bruke avgifter til å nå det målet men jeg er ikke overbevist om at de er pådrivere for større bøter?

Enkelte er det ihvertfall: 
https://www.vg.no/nyheter/i/156VeJ/sv-vil-innfoere-gigantiske-fartsboeter-for-fiffen-i-ferrari

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Godt poeng. Venstre-sida ønsker ikke nødvendigvis å gi generelt større bøter, men hvis de kan straffe rike folk hardere enn i dag så vil de selvsagt det.

-k

ja, det er litt samme tankegang som i denne tråden, om at er noe dyrt for de fattige så skal det jaggu være dyrt for de rike og. Skal man løse det store problemet med konkurser blant fattige pga fartsbøter, så hjelper det ikke å endre på fartsbøtene, man må fikse problemet med fattigdom, ved å feks gi de nok penger til å leve over fattigdomsgrensen. 

Så kan man jo hevde at det er økonomisk urettferdig at de rike ikke har problemer med fartsbøter, men det er å foretrekke et system med forenklede forelegg på fartsbøter, alt annet ville kostet staten enormt mye mer penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...