Einar 84 Skrevet 8. november 2022 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg ble innkalt til forliksrådet for noen måneder siden hvor jeg ikke hadde møteplikt, ble syk, hvor møtet måtte flyttes, nå mener de at jeg har møteplikt, jeg har ikke bopel eller forretningsadresse i den kommunen eller nabokommunen, men de mener pga brudd på tvisteloven må jeg møte der skaden oppsto. Dette høres rart ut, og finner ikke noe angående dette på nettet. Må jo da ta meg fri fra jobb og dekke utgifter til fly og hotell. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. november 2022 Del Skrevet 8. november 2022 Vanligvis så skal jo saken gå der saksøkte har bopel, men det er en del unntak. Tenker vi har en bra oversikt her: https://lovdata.no/artikkel/verneting/45 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. november 2022 Del Skrevet 8. november 2022 Det følger av tvisteloven § 4-5 tredje ledd at i søksmål om erstatning utenfor kontraktsforhold kan sak anlegges på det stedet der skaden oppsto. Dette er ikke et spørsmål om møteplikt eller ikke, dette er et spørsmål om hvilken domstol/hvilket forliksråd som har rett til å behandle saken. Alle har møteplikt i forliksrådet. Noen har personlig møteplikt, andre har bare møteplikt. Dette reguleres av tvisteloven § 6-6. Den som har alminnelig verneting i (det betyr: den som bor i) kommunen eller en nabokommune har personlig møteplikt. Alle andre har møteplikt, men kan i stedet for å møte selv møte ved prosessfullmektig. Situasjonen din, slik du beskriver den, er at du er innkalt til et møte, men at du ikke har personlig møteplikt. Du må da likevel få noen til å møte på dine vegne for å oppfylle møteplikten. Hvis ingen møter for din side vil du risikere fraværsdom etter tvisteloven § 6-6 tredje ledd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå