Gå til innhold

Bruk av kjørefeltsignaler i tunneler i Norge


magirus78

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Vet ikke om noen fra statens vegvesen leser her inne, men har en ting jeg lurer på angående hvordan man her i Norge bruker kjørefeltsignaler i tunneler med to kjørefiler i samme retning. (Tunneler på f.eks på motorveier). 

Det jeg nemlig har lagt merke til, er at det i det ser ut til at det i mange andre land i Europa er normal praksis at disse signalene står å lyser på grønn pil gjennom hele tunnelen i begge felt når det er normal trafikk på veien.

Saken er jo den at her i Norge praktiserer man det  helt annerledes ved at disse lyssignal-pilene normalt er helt avslått- og ikke i bruk når det er normal trafikk i tunnelene.  Her kan jo det virke som om Norge har fått et fritak i fra EU-regler, siden man her til lands bruker dette systemet på en litt annen måte en EU.

Endret av magirus78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
magirus78 skrev (9 minutter siden):

.... her i Norge praktiserer man det  helt annerledes ved at disse lyssignal-pilene normalt er helt avslått- og ikke i bruk når det er normal trafikk i tunnelene....

Her står det: 
2.1 Normal signalgivning i kjørefeltsignaler
I en normalsituasjon skal kjørefeltsignalene være slukket.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at i Norge er disse lysene avslått og ikke i bruk ved normal drift/bruk av tunneler. Saken er som sagt at jeg har lagt merke til at dette gjøres på en annen måte i de fleste andre land i EU. Jeg mener uansett det at slik de praktiserer bruken av disse lysene i EU, er mer logisk og riktig.

Endret av magirus78
Lenke til kommentar

For min del tror jeg det er greit at de er skrudd av. Hadde de vært på hele tiden ville jeg blitt vant til det og kanskje ikke alltid registrert med en gang at det plutselig lyser rødt. Nå som de er på kun når det er grunn til det så er det lettere å registrere. 

Utrolig hva man kan gå glipp av når man er fokusert på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cocola skrev (14 minutter siden):

For min del tror jeg det er greit at de er skrudd av. Hadde de vært på hele tiden ville jeg blitt vant til det og kanskje ikke alltid registrert med en gang at det plutselig lyser rødt. Nå som de er på kun når det er grunn til det så er det lettere å registrere. 

Utrolig hva man kan gå glipp av når man er fokusert på noe annet.

Jeg er for så vidt enig i det du skriver. Hadde de vært på hele tiden fra den gang man begynte med disse lysene, så hadde det kanskje vært noe annet. Å skifte på dette nå, er nok å drive hasard med trafikksikkerheten. 
 

Jeg skulle uansett likt å visst hvorfor man i sin tid falt på løsningen med å ikke ha lysene på hele tiden.

Endret av magirus78
Lenke til kommentar
magirus78 skrev (19 timer siden):

Jeg skulle uansett likt å visst hvorfor man i sin tid falt på løsningen med å ikke ha lysene på hele tiden.

Spare strøm, og mindre vedlikehold da pærene ikke må skiftes like ofte.

Samme grunn til at folk ikke bruker blinklys. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...