moesen Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Portinstall /path/til/pakke bruker jeg som kommando. Hvordan vet jeg veien til pakken da? Håper du ikke har noe imot ett par tusen spørsmål Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Du kan kanskje ta deg tid til å søke litt på internet, gjerne besøke www.freebsd.org eller noe slikt i stedet for å spamme her, for hvis du gjør det, så må jeg lese alt, og det gidder jeg ikke ;p. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Portinstall /path/til/pakke bruker jeg som kommando. Hvordan vet jeg veien til pakken da? Håper du ikke har noe imot ett par tusen spørsmål Jeg er av en litt annen type og kjører FreeBSD som desktop os, det funker like bra som linux, om ikke bedre, for mitt vedkomne. www.freebsd.org har dokumentert alt, og bare standard manpages i freebsd sier nesten mer enn tldp. FreeBSD er mye bedre dokumentert, det er fakta. På freebsd.org har de dokumentert alt rundt freebsd, alt fra kernel compile til oppsett av firewall. Jeg er enig i at freebsd er et mer hardcore server os enn workstation, men å si at det ikke egner seg til workstation er bare tull. Ports ligger under /usr/ports. Da er det bare å lete seg frem i kategoriene der. http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...book/ports.html Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) ---- Endret 13. januar 2004 av Swag Lenke til kommentar
dvj Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Du kan kanskje ta deg tid til å søke litt på internet, gjerne besøke www.freebsd.org eller noe slikt i stedet for å spamme her, for hvis du gjør det, så må jeg lese alt, og det gidder jeg ikke ;p. help thouse who help themselfs! Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Så BSD er per def Unix (altså UNIX)? Men, det bruker da GNU programmer? Så hvorfor heter det ikke GNU/FreeBSD? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Så BSD er per def Unix (altså UNIX)? Men, det bruker da GNU programmer? Så hvorfor heter det ikke GNU/FreeBSD? Jeg kan svare på det. BSD er en annen branch av UNIX, men FreeBSD er basert på en frigitt versjon av BSD 4.4. Derfor inkluderer den en rekke GNU-verktøy, for å holde den gratis. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Så BSD er per def Unix (altså UNIX)? Men, det bruker da GNU programmer? Så hvorfor heter det ikke GNU/FreeBSD? Standardverktøya som grep, sed, ls, cat, less, find og mange, mange andre kjem ikkje frå GNU. Du kan bla gjennom katalogane bin, sbin, usr.bin og usr.sbin på http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/, så ser du kva dei har eigne versjonar av. Desse vert ofte kalla "BSD"-program, i motsetnad til GNU-versjonen av dei same programma. Eg trur alle BSD-variantane brukar dei same programma. Du kan ofte støyta på artige små skilnader mellom GNU- og BSD-verktøya. Eit døme er at GNU find ikkje krev at du oppgir katalognamn, medan BSD find gjer det. GNU grep har òg eit par "nyttige" ting som dei andre manglar, til dømes "-A n" eller "-B n" for å ta med n linjer før eller etter. I seg sjølv nyttige funksjonar, men når skripta dine blir inkompatible er det ein fordel å prøva å læra seg kompatible måtar i staden. Sånne sær-GNU-ting er sjeldan nemnt på man-sidene, så dette lærer du gjerne på den harde måten Lenke til kommentar
bkak Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Angående FreeBSD på desktop: Mange vil si at f.eks. Debian, Gentoo og de litt mer "gjør ting selv"-distroene er mindre egnet for desktopbruk enn for eksempel Fedora eller SuSE. Men alikevel sverger mange til disse mer hardcore linuxutgavene til desktopbruk. Bare spør her på forumet, eller på irc-kanalen. Hvorfor? Fordi de føler at det passer bedre til deres behov. Samme greia som med FreeBSD. Angående multimediastøtte så er prosessen ikke egentlig vanskligere enn cd /usr/ports/multimedia/mplayer && make install clean. Ikke akkurat veldig vanskelig, og da får du alt av codecs og slikt lagt rett inn akkurat som når du emerger mplayer i gentoo eller slenger inn rpm'er i SuSE. Nesten all software man er vant til fra Linux ligger allerede i pakkesystemet (11000+ programmer. Mer enn gentoo har hvis jeg ikke tar helt feil), så å måtte bruke sære, utdaterte utgaver av programmer er en myte som egentlig er skapt av folk som ikke oppdaterer ports før de setter i gang å legge inn ting. Kort om ports: ports er en anordnet mappestruktur i /usr/ports/ som inneholder alle kategoriene for programmene (multimedia, games, hebrew (software på hebraisk) osv). Inni hver kategori ligger igjen alle mappene til programmer. Du cd'er inn i en mappe, så har du makefiles, pakkebeskrivelse og alt det der liggende der. Kjør en make install clean så kompileres hærligheten med alle dependcies hentet og hvis du har spesifisert noen andre buildoptions vil de inkluderes også. Siden mappestrukturen er lagret lokalt på maskinen vil man egentlig fort løpe på problemer. Dette løses ved at man kjører cvsup (et program som laster ned oppdaterte biter av en mappestruktur via internett) og lar det ta seg av oppdateringen av filene som du har gitt den ordre om å ta (slik at du like godt kan slippe å oppdatere kategorier som du ikke trenger. Et godt eksempel er overnevnte "hebrew", hvis du ikke er jøde). Drivere til mer spesialisert hardware er vel det eneste FreeBSD er dårlig på. Selv om Nvidia har drivere ute som fungerer fint er det fremdeles en del ting som ikke støttes i stable enda (4.x). Selv om freebsd støtter det meste linux støtter av hardware er driverene *først* ute til linux i en eller annen form. Hvis du har en bleeding edge s-atakontroller over USB som kom ut for en uke siden er neppe FreeBSD 4.x (nåværende stable) noe for deg. Isåfall gå for testing i form av 5.x. Det skal dog nevnes at all min hardware var støttet uten noe tukling (bare device pcm i kernel for støtte for innebygget lydkort på hovedkort) Endret 13. januar 2004 av moyner Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 FreeBSD sier ikke nei takk til GPL programvare, men de vil helst prøve å holde userland (grep, find osv) BSD lisensiert. Disse userland programmene er stort sett like, men bruker kanskje andre måter å nå målet på ( selve koden for programmet ). Man bruker GCC som er lisensiert under GPL, men utvikler en ny compiler, TENDRA, som skal ta over, og er BSD lisensiert. FreeBSD er enklere enn du tror, og trenger du hjelp, er det mange som har samme utgaven, og det er ofte lett å finne svar på problemer. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Her er ei oversikt over alt som er i ports-treet: www.freebsd.no/ports FreeBSD-håndboka _må_ man lese i, i alle fall hvis man er nybegynner: www.freebsd.no/handbook. Noen fordeler med (Free)BSD framfor Linux: - Kjerne-kompileringsprosessen er myye enklere. - Hardware-støtten er mye mer _solid_. Enten virker ting, eller så virker det ikke. På Linux har jeg erfart litt av hvert når det gjelder kvalitet og stabilitet til drivere. - Kjerne og brukerland er utvikla som en enhet, av samme team. FreeBSD fungerer helt fint som (kontor)desktop. Alt må stort sett settes opp på hånd, slik som på debian/slackware. Film/musikk går greit. Til hjemmedesktop-bruk kommer man lenger med Linux. Endret 13. januar 2004 av arehb Lenke til kommentar
moesen Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Her er ei oversikt over alt som er i ports-treet:www.freebsd.no/ports FreeBSD-håndboka _må_ man lese i, i alle fall hvis man er nybegynner: www.freebsd.no/handbook. Noen fordeler med (Free)BSD framfor Linux: - Kjerne-kompileringsprosessen er myye enklere. - Hardware-støtten er mye mer _solid_. Enten virker ting, eller så virker det ikke. På Linux har jeg erfart litt av hvert når det gjelder kvalitet og stabilitet til drivere. - Kjerne og brukerland er utvikla som en enhet, av samme team. FreeBSD fungerer helt fint som (kontor)desktop. Alt må stort sett settes opp på hånd, slik som på debian/slackware. Film/musikk går greit. Til hjemmedesktop-bruk kommer man lenger med Linux. Jeg ser ikke noen grunn til og _ikke_ velge FreeBSD. Hvordan legger jeg inn f.eks GNOME? Er framgangsmåten samma som i "vanlig" Linux? Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 - Hardware-støtten er mye mer _solid_. Enten virker ting, eller så virker det ikke. På Linux har jeg erfart litt av hvert når det gjelder kvalitet og stabilitet til drivere. Så utrolig kjekt, da! /me installerer FreeBSD på alle sine datamaskiner. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Jeg ser ikke noen grunn til og _ikke_ velge FreeBSD. Hvordan legger jeg inn f.eks GNOME? Er framgangsmåten samma som i "vanlig" Linux? Jeg ser ikke noen grunn til å _ikke_ velge Slackware hvis du først har tenkt deg ut på en litt vanskelig vei. Slackware er forøvrig utrolig logisk bygd opp.. distrowatch om slackware Endret 13. januar 2004 av xeon Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Nå må du passe deg før slime mold stempler deg som zealot xeon Jeg tror jeg må teste FBSD en gang. Må bare få meg en ekstra box. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg ser ikke noen grunn til og _ikke_ velge FreeBSD. Hvordan legger jeg inn f.eks GNOME? Er framgangsmåten samma som i "vanlig" Linux? Jeg ser ikke noen grunn til å _ikke_ velge SlackWare hvis du først har tenkt deg ut på en litt vanskelig vei. SlackWare er forøvrig utrolig logisk bygd opp.. distrowatch om slackware *vente på at noen skriver det samme om Debian, Gentoo, Fedora, Mandrake, Peanut Linux, LSF, Gobo Linux og eventuelle andre distroer hedenske makter klarer å lete frem* Lenke til kommentar
sim Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg tror jeg må teste FBSD en gang. Må bare få meg en ekstra box. Du kan få en av meg, eller spørre på skolen etter en ;D. *vente på at noen skriver det samme om Debian, Gentoo, Fedora, Mandrake, Peanut Linux, LSF, Gobo Linux og eventuelle andre distroer hedenske makter klarer å lete frem* OKKOKK ble desverre bannet. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg ser ikke noen grunn til og _ikke_ velge FreeBSD. Hvordan legger jeg inn f.eks GNOME? Er framgangsmåten samma som i "vanlig" Linux? Jeg ser ikke noen grunn til å _ikke_ velge Slackware hvis du først har tenkt deg ut på en litt vanskelig vei. Slackware er forøvrig utrolig logisk bygd opp.. distrowatch om slackware Slackware har jeg brukt endel. Lett install å ikke for vanskelig å sette opp Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Her er ei oversikt over alt som er i ports-treet:www.freebsd.no/ports FreeBSD-håndboka _må_ man lese i, i alle fall hvis man er nybegynner: www.freebsd.no/handbook. Noen fordeler med (Free)BSD framfor Linux: - Kjerne-kompileringsprosessen er myye enklere. - Hardware-støtten er mye mer _solid_. Enten virker ting, eller så virker det ikke. På Linux har jeg erfart litt av hvert når det gjelder kvalitet og stabilitet til drivere. - Kjerne og brukerland er utvikla som en enhet, av samme team. FreeBSD fungerer helt fint som (kontor)desktop. Alt må stort sett settes opp på hånd, slik som på debian/slackware. Film/musikk går greit. Til hjemmedesktop-bruk kommer man lenger med Linux. Jeg ser ikke noen grunn til og _ikke_ velge FreeBSD. Hvordan legger jeg inn f.eks GNOME? Er framgangsmåten samma som i "vanlig" Linux? Fremgangsmåten er veldig enkel. Du installerer FreeBSD, og velger GNOME som "Desktop Environment" under install. Så konfigurerer du X under Sysinstall (post-install) - logger inn som bruker - og skriver "startx". Vipps - så er GNOME inne! Lenke til kommentar
moesen Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hva om jeg vil bytte? La inn GNOME når jeg instalerte men gikk lei, vil ha Fluxbox istedet f.eks. Er det bare og laste ned og ta en ./configure && make && make install og fornadre litt på den "startx-fila"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå