Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD 5.2 er lansert

Anbefalte innlegg

Da er ventetiden over, FreeBSD 5.2 er lagt ut på hovedserveren, og speiles til servere verden rundt i løpet av kort tid.

Release notes for 5.2 kan leses her:

ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/release...SE/RELNOTES.HTM

ACPI 2.0, en nyere ATAng, og bedringer på sidevekslingsminnebehandling (swap pager) er blant de største nyhetene. Ellers er GNOME 2.4 inkludert for oss som gjerne vil bruke den som en liten arbeidsstasjon også.

Update:

(ISOene er allerede å finne på norsk FTP-server):

ftp://ftp.no.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.2/

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint spørsmål.

FreeBSD er ikke så egnet som en desktop-løsning. Muligheten er der, vi ser jo hva for eksempel BSD-baserte OS som Mac OS X er blitt til - og det er meget gode saker. Men foreløpig er nok de enklere Linux-distribusjonene mer egnet til out-of-the-box-multimedia. Har du noen timer, klarer du det fint her også.

FreeBSD er fin på drivere, og du burde få støttet det meste, inklusive 3D-aksellerasjon fra Nvidia-drivere. Dessuten har FreeBSD native-støtte for Linux, så all Linux-software lar seg kjøre under det.

Mange vil påstå at pakkesystemet i FreeBSD er et av de aller beste - ports.

Lenke til kommentar
Den blir levert med FreeBSD 5.2-kjernen, som er en videreutvikling av BSD 4.4 LE.

BSD er ikke Linux. Dette er et komplett OS, bygget rundt en egen kjerne.

Hmm, mente å ha sett/lest ett sted der *BSD var samme som Linux når det kom til Kernel..

Da har du hørt feil. Kjernen er ett av punktene BSD skiller seg ut på, BSD kjører mye linuxprogramvare ellers.

Lenke til kommentar

FreeBSD: Takk for et glimrende svar. :-) Skulle gjerne hatt et Unix/Linux OS som mitt desktop OS og kun brukt Wintendo til spill, men jeg møter alltid på problemer. Jeg har prøvd diverse distro'er men det er desverre alltid noe som stopper meg. Naturligvis har jeg omtrent ikke snev av kompetanse på dette området, men skulle gjerne hatt det til å funke skikkelig på driverfronten i det minste.

Prøvde Suse 9.0 for en tid tilbake, men ble stoppet av at jeg ikke fikk installert drivere til 9800 Pro kortet mitt. Jeg trålet diverse forum som alle hadde en oppskrift på hvordan dette gjøres, men jeg fikk det ikke til å fungere.

:cry:

Jeg tror nok at jeg må modnes litt mer før jeg prøver FreeBSD, men da var det dette med drivere da.

Endret av Swag
Lenke til kommentar

FreeBSD er egentlig ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Installasjonen er veldig grei, og videre oppsett kan gjøres som du vanligvis gjør i Linux, men også her godt assistert av oppsettsverktøyet Sysinstall.

Jeg har aldri vurdert å bruke FreeBSD som en komplett arbeidstasjon for alle mine oppgaver. Det går ikke. Men til krevende oppgaver, er det veldig morsomt å jobbe med.

En stor fordel med FreeBSD er nettopp den at det er ett team som står bak det. Det er ikke et hav av ulike utgaver, med ulike muligheter. FreeBSD-utgavene er rafinerte, og det er sjelden du finner store mangler og feil, som ofte forekommer i Linux-distribusjoner.

Linux er en enorm community, og mye bli dårlig koordinert - som gjerne kan føre til en "saus", som ofte gjør det vanskelig for nybegynnere. Sånn sett er FreeBSD en fordel, der alt er koordinert mot en utgave.

sim: Første gang jeg installerte FreeBSD, var 3.5-utgaven, på en gammel 486/66 Mhz med 16 MB RAM. Den kjørte faktisk GNOME også. Som router, filserver eller firewall, er det sikkert ypperlig. Anbefales absolutt.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
moesen: Det er feil. De er tvert imot, svært forskjellige på mange punkter.

Takk for oppklaringen. Hvordan er compileringen egentlig? Og hva er commandoen for port? :dontgetit:

Portinstall /path/til/pakke bruker jeg som kommando. Pass på å konfigurere CVSUp riktig først. Dette er godt dokumentert på www.freebsd.org.

FreeBSD bruker også vanligvis GCC til kompilering, og 5.2 bruker 3.3.3-utgaven. Så på den fronten er den lik Linux.

Lenke til kommentar

FreeBSD og Debian. De deler igrunn en del filosofier. Jeg vet ikke hva jeg ville valgt. Kanskje FreeBSD - for å prøve noe nytt?

FreeBSD er absolutt svært bra til X - hva jeg mente var ren out-of-the-box-multimediastøtte, som video-formater, spill osv. Alt dette lar seg ordne, men det krever litt mer.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vurdert å bruke FreeBSD som en komplett arbeidstasjon for alle mine oppgaver. Det går ikke. Men til krevende oppgaver, er det veldig morsomt å jobbe med.

En stor fordel med FreeBSD er nettopp den at det er ett team som står bak det. Det er ikke et hav av ulike utgaver, med ulike muligheter. FreeBSD-utgavene er rafinerte, og det er sjelden du finner store mangler og feil, som ofte forekommer i Linux-distribusjoner.

Linux er en enorm community, og mye bli dårlig koordinert - som gjerne kan føre til en "saus", som ofte gjør det vanskelig for nybegynnere. Sånn sett er FreeBSD en fordel, der alt er koordinert mot en utgave.

La meg begynne med å si bull, bull, bull og atter bull.

Du er litt uklar på hva du referer til, men jeg kan si så mye som at linux-distroer generelt ikke er et hav av forskjellige mennesker som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Når det gjelder linux-kernelen så gjelder det samme for den som med distroer. Det er spesifikke mennesker som har fått sin(e) oppgaver.

(Det finnes selvfølgelig enkelte unntak, men i det store og det hele stemmer ikek det du sier). Og når det gjelder nybegynnere så har det fleste distroer (de som er av en viss størrelse) utmerket dokumentasjon online og i tekst-form.

Lenke til kommentar

Vel, da er vi uenige. Jeg har prøvd svært mange Linux-distribusjoner, og mange bærer preg av å være "uferdige" - dvs. presset ut for tidlig osv. Jeg går ofte tilbake til Windows 2000, som jeg synes er et realt og godt OS. Og det sier jeg med hånden på hjertet. Det er ikke dumt.

Lenke til kommentar
Går X og FreeBSD på en 300mhz med intregrert lydkort og skjermkort? Eller får jeg trøbbel med noe?

Er foresten X ustabilt?

Det der vil gå helt supert, antakeligvis. Og nei, jeg vil ikke si at X er utstabilt. Jeg har aldri oppelvd det krasje, egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...