gspr Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Så litt på et par av sidene det var linket til under OpenGL i FAQen. Det var informativt, men jeg spør likevel etter flere råd her. Noen som vet om noen gode (og grunnleggende) OpenGL-tutorialer for OpenGL-programmering i C i GNU/Linux? Er snakk om GLX, ikke Mesa. Takker. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Takker. NeHe-tutorialene virket flotte, men det virker som det er en lite sprik mellom GLX-koden og forklaringene. Jeg finner nok ut av det allikevel. Tusen takk. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Vil anbefale å se på SDL, siden det er mer portabelt, og GLX ikke akkurat fornyes. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Hva er forskjellen mellom OpenGL, SDL, GLX... og Mesa? Dvs, hva har SDL, GLX osv med OpenGL å gjøre? Har tenkt til å begynne med OpenGL under Linux selv, men jeg ønsker såklart at det skal være lett å porte spillet til Wintendo. Edit: trykkleif Endret 13. februar 2004 av Cronius Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 SDL bruker OpenGL for å oppnå 3D-effekter. Når det bare er snakk om 2D klarer SDL seg fint på egenhånd. Vil forøvring anbefale SDL på det varmeste. SDL er: 1) Gratis 2) Åpen kildekode 3) Portable / støtter mange plattformer 4) Raskt og effektivt 5) Klart og tydelig / lett å bruke Se www.libsdl.org for flere detaljer. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) NeHes tutorials er også portet til SDL, i minst to forskjellige utgaver (den ene skrevet av Sam Lantinga). Fikk ikke helt med meg hvilken av utgavene som var den nyeste/mest oppdaterte. SDL i kombinasjon med GL er sannsynligvis det bedre alternativet til DX på UNIX-plattformen. Endret 12. februar 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) Etter å ha lest litt om SDL skal jeg definitivt se nærmere på det. Men... det som gspr opprinnelig spurte om: noen som vet om (bra) tutorials til opengl under Linux..? Endret 13. februar 2004 av Cronius Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Selve OpenGL i linux er jo identisk med OpenGL i windows, så det burde ikke være noe problem. Men siden det du kanskje mener er hvordan SDL fungerer så er dette en nyttig, gratis bok om linux-spill programmering som gjennomgår SDL grundig samt lyd og litt opengl: http://www.overcode.net/~overcode/writing/plg/ Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Jøss, ser man det. Jeg vurderte faktisk om jeg skulle kjøpe akkurat den boka: Programming Linux Games. Lenke til kommentar
Andre Rolfsen Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Myubi sier " SDL bruker OpenGL for å oppnå 3D-effekter.". dette er ikke helt korrekt, du trenger ikke benytte OpenGL for å gjøre 3d med SDL, du kan skrive din egen software-rendering engine. det har jeg selv gjort. du kan også sjekke ut GLUT, det har alltid fungert bra for meg. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg uttrykte meg vel ikke helt klart, nei. Det jeg mente var selvfølgelig at SDL har innebygd støtte for å samarbeide med OpenGL. Jeg beklager dypt Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Takk for linkene til SDL. Har lenge prøvd å få til grafikk i C++ både med DirectX og OpenGL uten å få det til. Disse SDL-tutorialene var kjempebra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå