Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-09 16:01, the_ruthless skrev:

"Linux" er kategorien for "OS' som IKKE er Wintendo", tror jeg. Så BSD-spørsmål passer inn her... Tror jeg.

Med det håper jeg du mener *nix OS? Diskuterer noen Mac OS 9 her så er vel det off-topic? OS X, kanskje. Det er jo en type *nix.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-10 13:37, arnesen skrev:

Siden FreeBSD er et et supert operativsystem så er det faktisk mulig og benytte seg av linux applikasjoner under FreeBSD. Jeg har bare benyttet FreeBSD et 1/2 År, men jeg er storfornøyd og synes linux er tungvindt i forhold.

"Siden FreeBSD er et et supert operativsystem så er det faktisk mulig og benytte seg av linux applikasjoner under FreeBSD."

(...)

Er det mulig?!? Det tror jeg er noe av det sykeste jeg har hørt. Jeg antar at det ikke kom helt riktig ned da du skrev det. Mener du her kildekode skrevet for POSIX, eller binær-emulatoren til BSD?

Jeg har ingenting mot *BSD, men så _sinnsvakt_ konge-bra er det ikke(Tatt i betraktning av Linux og andre BSD'er). Jeg er relativt rookie når det gjelder *BSD, men jeg får aldri noen til å gi meg gode grunner til å skifte. Kan BSD-menneskene her skrive eksagt hva som er så utrolig bra med BSD. Har lest litt om kjernene til Free- og OpenBSD, men det er ikke grunn nok. Er det noe som virkelig gir en god grunn til å skifte for en Linux-bruker?

Det jeg har hørt(og liker) er muligheten til å rekompilere store deler av basis-treet til *BSD med enkle styringsverktøy. Noen som kan utdype?

Mulig det er en myte, men det sies at *BSD er sikrere, og Linux mer stabilt(fra DebianPlanet, tror jeg, der de diskuterte Debian BSD, og hvordan få stabiliteten til Debian og sikkerheten til OpenBSD.)

Mmmm... Note to self; Ikke være ute etter å flame. Mener ikke å fornærme noen(så veldig mye).

Lenke til kommentar

Så, det går an å kjøre en HalfLife/Counter-Strike server på BSD? Og en ting til, er BSD bra for nybegynnere? Eg vurderer nemlig å sette opp en server av ei gammel maskin, og bruke den til router, CS-server, Direct-connect hub, og IRC-boter/telnet

Lenke til kommentar

Det er mulig å kjøre programvare kompilert for Linux på FreeBSD ved hjelp av et Redhat bibliotek. Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer, men tror det er omtrent slik:

Eksekverbare filer har en "signatur" først i filen. Hvis denne "signaturen" sier at filen er et Linuxprogram, vil det linkes til det installerte Redhat biblioteket. På den måten kan man kjøre Opera for Linux, eller Visual Age for Java for Linux på FBSD. Det skal ikke bli noe ytelsestap, fordi man ikke emulerer et annet OS (som Wine).

Når det gjelder hva som er mest stabilt av Linux og *BSD vil jeg si at jeg ikke har opplevt problemer med noen av delene, men det er noen "tunge" siter som har svært god oppetid på *BSD (se Netcrafts statistikk i linken over).

Jeg gikk over fra Debian til FreeBSD for ca. 2 år siden, og kommer ikke til å bruke Linux igjen (tror jeg). Det er enklere å administrere, og MYE enklere å holde vedlike med hjelp av "make world" og "portstreet".

På *BSD er det færre applikasjoner installert på en standard installasjon, og hvis man f.eks. ønsker siste stabile Apache 1.3.x gjør man "cd /usr/ports/www/apache13 && make install clean". Dette vil hente ned kildekoden til Apache, kompilere og installere. Hvis man vil avinstallere gjør man det samme bortsett fra "make deinstall".

Det er kun to ting som jeg mener er bedre med Linux, og det har ikke noe med servere å gjøre, nemlig støte for IRDA og enkelte skjermkort (det er mulig andre har en lenger liste... ).

Det er nylig startet en brukergruppe for *BSD i Norge http://www.nobug.no (det er flere eks. Linuxbrukere der.. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...