Dubious Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Jeg har kjørt mange forskjellige biler, flere enn de jeg nevner og har kun hatt problemer med framhjulsdrift. Gikk helt greit å rygge opp bakker med framhjulsdrift. Vito me framhjuls, rygge opp bakker. Sprinter 4x4, men kjørte kun bakhjuls, kom fram over alt. Sprinter med tvilling derimot... kjørte meg fast på gress. Så det har ikke bare med hvilke dekk en bruker. 2 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Det har veldig mye å gjøre med hvor man kjører også. For eksempel er det ikke alltid lurt å ligge i isete hjulspor som har små bekker i seg. Det er som regel muligheter for å justere plasseringen litt i (eller utenfor) veibanen slik at man får litt bedre grep. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Har en strekning jeg kjører ukentlig med ca 10 km tunneller hver vei. Forskjellen som er før og etter piggdekk sesongen er veldig skremmende. Før: Fin sikt, noe støv bare, sikt kanskje 300 meter. Etter: Ser ut som en apokalyptisk verden, helt tett, sikt maks 50 meter. Helt uvirkelig hvor ille det er. Piggdekk burde enten vært forbudt eller koste 2-3 ganger mer og pengene gått til støvfjerning i byer. Lurer på hva som er verst, eksos eller piggstøv, er jammen ikke sikker, ganske ille begge to. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Nå er vel de fleste fagmiljø (?) enige at man trenger en andel piggdekk for å rive opp isen. Da piggfrie kun polerer isen. Mildere vintre gir økt blank is (ikke hardpakket snø) på veiene. Så piggdekk har en misjon. 2 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 H80 skrev (9 timer siden): Hva F*** trenger jeg firehjulsdrift og piggdekk for? Jeg har kjørt min BMW 1-serie med bakhjulsdrift og piggfrie dekk i 11 år. Jeg har stått fast to ganger på hytteturer oppi huttiheita hvor det var dårlig brøytet. Da la jeg på kjetting på bakhjulene. Bilen har gått 253 000 km i mitt eie, og jeg har som sagt stått fast to ganger. Men kom meg løs etter et kvarter. Jeg har også kjørt Transit, T4, T5, LT og Sprinter i det som nå er Innlandet fylke. LT-en og Sprinteren hadde bakhjulstrekk og var litt lett bak uten last, så det var piggdekk på dem. Det funket ikke spesielt bra, jeg ble nødt til å bruke sperre og kjetting iblant. Men det var ikke dekkene som var problemet, det var vektfordelingen. Hvor mange yrkessjåfører og lastebilsjåfører er det som bruker piggdekk? Nesten ingen. Løft aksel 3 på trekkeren og første aksel på tralla, så kommer du deg opp. Og de 2% av dagene det er veldig glatt, så legger du på kjetting. Synd hvis du er fra Litauen og kjører toakslet trekker og tralle uten akselløft. Shit happens. Joda kommer seg stort sett dit man skal med BMW bakhjulstrekk. Men det er litt luksus å slippe å stå å spinne for å komme i gang igjen etter å ha ventet på grønt lys i et lyskryss. Det er også luksus å slippe å måke snø tidlig på morgenen i 10 kuldegrader med to små barn i armkroken for å komme seg ut av garasjen Jeg hadde BMW med bakhjulsdrift et par år og vet at det er totalt ubrukelig. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 5 minutes ago, Opsat500 said: Jeg hadde BMW med bakhjulsdrift et par år og vet at det er totalt ubrukelig. Eller var det det som satt mellom nakkeputa og rattet som var ubrukelig..... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Flest biler med framhjulsdrift, og bilene bremser mest med framhjulene, så det blir glattest nær stopplinja. Så i teorien så burde det være lettere å ta løs med bakhjulsdrift. Folk må lære seg å holde jevn fart, og ikke akselere opp til fartsgrensen mellom kryss. Dette er noe en lærer med manuell lastebil. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Karltorbj skrev (10 timer siden): Har kjoert piggfritt i 7 aar paa soer vestlandet og har ingen problemer aa skrive om, i forhold til det, Har kjørt piggfritt siden de første piggfrie dekkene kom for ca 37 - 38 år siden, både på østlandet og vestlandet. Har hatt litt problem EN gang (våt is), men det gikk bra den gangen også. Har kun hatt piggdekk når det har fulgt med på bruktbiler jeg har kjøpt. Men erstattet de med piggfrie straks de var modne for utskifting. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Har kun hatt problemer på ubrøytet eller dårlig brøytet vei. Kobler inn 4x4 så er problemet borte. 2 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 (endret) plankeby skrev (3 timer siden): Nå er vel de fleste fagmiljø (?) enige at man trenger en andel piggdekk for å rive opp isen. Da piggfrie kun polerer isen. Mildere vintre gir økt blank is (ikke hardpakket snø) på veiene. Så piggdekk har en misjon. Også på nylagt asfalt. Piggdekk gjør den grovere. Piggdekk er vel generelt å anbefale i nord-norge langs kystlige strøk. Mye snø. Men like mye dager med skiftende vær til mildt som alltid skaper ising. Endret 11. november 2022 av Labelle Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 kremt skrev (4 timer siden): Eller var det det som satt mellom nakkeputa og rattet som var ubrukelig..... Det er de fysiske lover som bestemmer her. Ved å motstride det havner man fort i samme kategori som de som mener jorden er flat. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 8 hours ago, kremt said: Eller var det det som satt mellom nakkeputa og rattet som var ubrukelig..... Jeg har kjørt opp isete bakke med BMW, bakhulstrekk og piggfritt hvor to 4WD SUV-er med piggdekk ikke kom opp 1/3 en gang. Så i mange tilfeller må nok problemet sitte mellom ratt og nakkestøtte. 1 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Hanhijnn skrev (8 timer siden): Har kjørt piggfritt siden de første piggfrie dekkene kom for ca 37 - 38 år siden, både på østlandet og vestlandet. Har hatt litt problem EN gang (våt is), men det gikk bra den gangen også. Har kun hatt piggdekk når det har fulgt med på bruktbiler jeg har kjøpt. Men erstattet de med piggfrie straks de var modne for utskifting. Etter jeg begynte aa kjoere piggfritt, har det blitt mye lettere, aa holde bilen med dekk. Mer oekonomisk ogsaa. Kjoerer helaars, der jeg skifter to dekk om gangen, ca annen hvert aar. Da de bak er utslitte, hiver jeg de framme, bak og de to nye framme. Da kan du planlegge det slik, at du slipper, hoest og vaarrushet, hos dekkforhandleren, naar du gjoer det. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Helårs er vel ikke anbefalt i Norge med mindre du kun kjører på is- og snøfrie veier om vinteren og lar den stå når det er glatt. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 sedsberg skrev (49 minutter siden): Jeg har kjørt opp isete bakke med BMW, bakhulstrekk og piggfritt hvor to 4WD SUV-er med piggdekk ikke kom opp 1/3 en gang. Så i mange tilfeller må nok problemet sitte mellom ratt og nakkestøtte. Ja, som da også har valgt sine dekk. Klådde på utstilte dekk i dag. Veldig stor forskjell i mykhet på Conti 7, billig dekk og dekk for Europa. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 (endret) sedsberg skrev (1 time siden): Jeg har kjørt opp isete bakke med BMW, bakhulstrekk og piggfritt hvor to 4WD SUV-er med piggdekk ikke kom opp 1/3 en gang. Så i mange tilfeller må nok problemet sitte mellom ratt og nakkestøtte. Problemet sitter kanskje mellom ratt og nakkestoette, det er jo der kontakten mellom fot og gasspedal, blir styrt. Naar man skal opp, en lang glatt bakke, maa man foelge det gamle raadet, tenke at man har et egg, mellom foten og gasspedalen. Kjoere i sakte fart opp, mens man er haarfin, med gasspedalen, saa den ikke begynner aa spinne. Gaar ikke den, er man i deep shit, hvis en ikke har kjetting eller gripetak. Endret 11. november 2022 av Karltorbj Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 sedsberg skrev (36 minutter siden): Helårs er vel ikke anbefalt i Norge med mindre du kun kjører på is- og snøfrie veier om vinteren og lar den stå når det er glatt. Jeg bytter dekk så og si nesten kun på grunn av at jeg har 2 sett dekk. Neste gang blir det helårs AT. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Dubious skrev (1 minutt siden): Jeg bytter dekk så og si nesten kun på grunn av at jeg har 2 sett dekk. Neste gang blir det helårs AT. Riktig, du maa jo nytte dem. AT, hva staar det for? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 https://www.tv2.no/broom/advarer-mot-dekktype-de-er-ikke-forsvarlige/9220329/ Jeg så en test også der de testa helårs mot piggfrie og de var ganske elendige i forhold. De var dog bedre på våt, isfri asfalt. Finner ikke testen igjen dessverre. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. november 2022 Del Skrevet 11. november 2022 Karltorbj skrev (6 minutter siden): Riktig, du maa jo nytte dem. AT, hva staar det for? All Terrain, noen kaller det off-road dekk, men AT er ment for å brukes på vei, men kan også brukes av veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå