Gå til innhold

Philips 58": Mørk flekk i ene hjørnet

Anbefalte innlegg

Et Philips 58PUS9005 kjøpt august 2021.

Oppdaget plutselig nå en mørk flekk nede i venstre hjørnet. Kan se ut som brent i skjermen, men vet ikke.
Bilde:

Spoiler

Skjerm.thumb.jpg.0db501ae8591c7a0af6f4434a0fb77dc.jpg

Ser det nesten bare mot mørk bakgrunn( den er mørk på bildet, selv om det ser lyst ut på mobil-bildet). Ser nesten ingenting mot lysere bakgrunn.
Tv'n har vridbart stativ, og står nesten alltid vridd mot venstre, der enden på et vindu er bak.
Se neste bilde:

Spoiler

vegg.thumb.jpg.d794570a18024113f43d17b555d9df85.jpg

Kan det ha hatt noe å si? Er alltid en gardin der, så det kommer ikke direkte lys på. 
Kan vel neppe være en garantisak?
Tv'n brukes nesten bare som dataskjerm hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OC-Freak skrev (5 timer siden):

Ser for meg ut som skade oppstått fra varmepåvirkning. Hadde det selv på en TV en gang fordi den stod for nær ovnen. Mulig direkte sollys også kan gi nok varme?

Da må det være sollys i såfall. Veggen og vinduet bak er mot nord. Eneste sollys som kan komme gjennom, er helt på skrått inn sent på kveld om sommeren. Det skal ikke være så sterkt og varmt tror jeg, og gardinene skal hindre at det lyser direkte på Tv'n. Kan ha skjedd en og annen sjelden gang, så vet ikke om det er en mulig forklaring. Den forrige Tv'n sto der likt i 5 år uten at det skjedde noenting. 

Nærmeste annen varmekilde er en vedovn over på motsatt side. Målte 3,2 m avstand bort til den.
Det er vel ingenting å gjøre med en sånn skade?
Det er ikke verre enn at jeg kan leve med det sånn  det er nå, men hvis det er fare for at det blir verre. Vanskelig å finne en annen brukbar plassering sånn det er her.  

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men er jo litt interesset i å finne ut hva som kan være årsaken.

Og kom på det, at de senere ukene har jeg fulgt et råd jeg fikk i en annen tråd: At mobilen med fordel kan legges på et kjølig sted, oppå noe kaldt metall var ideelt. Det forlenger visstnok batteriets levetid.
Så jeg hatt den liggende oppå tv-stativet som er ganske kaldt metall, og da til venstre litt nær der flekken er.
Kan det ha hatt noen innvirkning, som varmestråling fra mobilen ??
Bilde:

Spoiler

mblutv.thumb.jpg.7a99830acf59c9b29aa0147c61ebbb0b.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...