qualbeen Skrevet 12. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): Du har bommet litt, det de oppgir som resultat av forvaltning er det som kunden får. Fjordkraft har allerede tatt sin del. 49,- per måned utgjør ca. 3 øre/kWh for de som bruker 20.000kWh i året. Er du helt sikker? De skriver følgende på egen nettside: Sitat Avtalens påslag og månedsbeløp kommer i tillegg Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 13. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2022 qualbeen skrev (5 timer siden): Er du helt sikker? De skriver følgende på egen nettside: Påslag per kWh kommer på toppen av spotprisen og månedsbeløp på 49,- må betales ja, men forvaltningsbidraget til kunden er det som er oppgitt. Det stemmer overens med det som står på mine fakturaer. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (16 timer siden): Påslag per kWh kommer på toppen av spotprisen og månedsbeløp på 49,- må betales ja, men forvaltningsbidraget til kunden er det som er oppgitt. Det stemmer overens med det som står på mine fakturaer. Ok, flott! Har oppdatert regnearket mitt, og da ser det jo plutselig enda bedre ut! 🤩 Endret 13. desember 2022 av qualbeen Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 13. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2022 qualbeen skrev (2 timer siden): Ok, flott! Har oppdatert regnearket mitt, og da ser det jo plutselig enda bedre ut! 🤩 Jepp. Jeg håper de klarer en repeat av desember i fjor med -96 øre. I så fall blir det praktisk talt gratis strøm måneden Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Her er da det som gjelder for flertallet av kundene: https://no.trustpilot.com/review/www.fjordkraft.no https://www.bytt.no/erfaringer/strom/fjordkraft Alternativ: https://www.bytt.no/erfaringer/strom/talkmore-stroem Er det noen grunn til å velge en leverandør som gir størst sannsynlighet for at man blir missfornøyd? Endret 13. desember 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2022 (endret) arne22 skrev (10 timer siden): Her er da det som gjelder for flertallet av kundene: https://no.trustpilot.com/review/www.fjordkraft.no https://www.bytt.no/erfaringer/strom/fjordkraft Alternativ: https://www.bytt.no/erfaringer/strom/talkmore-stroem Er det noen grunn til å velge en leverandør som gir størst sannsynlighet for at man blir missfornøyd? Om du leser anmeldelsene så gjelder omtrent alle klager abonnement med "variabel pris", noe også en del har blitt satt over på automatisk fordi de tidligere har hoppet på et lokketilbud med begrenset varighet. Sikkert kjøpt av en eller annen selger utenfor et kjøpesenter... Om man velger avtale selv og driter i lokketilbud der man selv må huske på når man må bytte igjen på et bestemt tidspunkt så er nok risikoen ganske så liten for å bli misfornøyd. Ingen burde velge de sk. "variabel pris"-avtalene, men det er svært mange som tilbyr de likevel. Forbrukerrådet ønsker å forby de. Prøv gjerne å finne en misfornøyd Fjordkraft-kunde som har avtalen "spot med forvaltning". Jeg tviler på at du finner noen. Dessverre har de økt "karenstiden" på denne avtalen nå, tidligere gikk det ut inneværende måned + neste før den begynte å virke. Nå er det + to måneder, altså en måned ekstra. I mellomtiden må man betale vanlig spot-pris. Endret 14. desember 2022 av Jens Kr. Kirkebø 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2022 (endret) Prinsippet bak ethvert kasino vil jo være at noen få av spillerne skal gå med overskudd, for å gi den markedsføring som medfører at det store flertallet av spillere skal tape sine penger. Hvis man velger som er basert på gambling ved valg av strømavtale. Velger man en for god avtale, så kan det jo også være at strømselskapet setter deg over på en dårligere avtale, der du taper penger. Ikke en gang et kasino vil jo opptre på den måten. Det viktigste ved valg av strømleverandør, det må jo være at man velger noen det går an å ha tillitt til og å stole på. Endret 16. desember 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 21. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2022 Vi som fikk epost 9 desember fra Fjordkraft om ny angrefrist har rett til å få tilbakebetalt alt vi har betalt i strøm. Noen som vet hva slags skjema man skal bruke? https://www.europower-energi.no/kraftmarked/angrefeil-kan-gi-gigantsmell-stromkunder-kan-kreve-tilbake-inntil-ett-ar-med-regninger/2-1-1377683?abtest=b 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 21. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) Har forsøkt å nevne det et par ganger i tråden over at i de tilfellene at strømleverandøren setter kunden over på en ny avtale, uten å informere grundig nok, og å innhnente brukerens tydelige og entydige aksept, så er avtalen ugyldig, og strømkunden har ingen plikt til å betale etter den nye avtalen, man kan i utgangspunktet fortsatt forholde seg til den gamle avtalen. Så kommer i tillegg bestemmelsene rundt krav om informasjon om, og gjennomføring av bestemmelsene rundt angrerett for fjernsalg: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27/KAPITTEL_6#§26 Her står det jo også en litt interessant formulering om at kunden ikke har betalingplikt, og at man med andre ord har krav på å innbetalte penger tilbakebetalt. Lovteksten inneholder så vidt vites ingen krav til spesielle skjema. Man skriver til strømselskapet og forteller hva det er man ønsker eller krever. Lovteksten gjelder foran strømselskapets egne krav og bestemmesler. Hos Norgesenergi, så anbefaler man at man ringer inn vha telefon, men jeg ville nok heller benyttet meg av skriftlig dokumentasjon, slik at jeg har noe å vise til senere. https://norgesenergi.no/faq/jeg-angrer-hvordan-benytter-jeg-angreretten/ Her var det visst noe for Fjordkraft også: https://www.fjordkraft.no/strom/kundeservice/sporsmal-og-svar/hvor-finner-jeg-avtalevilkar-og-angrerettskjema/ Ser at angrerettskjemaet til Fjordkraft kanskje inneholder en litt uheldig formulering der man bekrefter å ha inngått en avtale. Hvis man har blitt ført over på en ny avtale uten egentlig å bekrefte da bør man vel klage på det. Her ser det ut til å være noen brukbare skjemaer: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/ Endret 21. desember 2022 av arne22 3 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 16. januar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2023 Denne tråden har kanskje fadet ut, men jeg syns så jævlig synd på folk som dette: https://www.nrk.no/innlandet/bente-rasmussen-grefsrud-fikk-sjokk-av-stromregninga-og-foler-seg-lurt-av-fjordkraft-1.16244698 Umoralsk forretningsskikk. Jeg selv har bytta til Vibb, og det skulle jeg gjort allerede i høst. 4 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 11. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2023 Jens Kr. Kirkebø skrev (På 13.12.2022 den 22.26): Jepp. Jeg håper de klarer en repeat av desember i fjor med -96 øre. I så fall blir det praktisk talt gratis strøm måneden Virker som de har mistet grepet i det siste. Gir de et par sjanser til, så er det på tide bytte. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2023 sk0yern skrev (10 timer siden): Virker som de har mistet grepet i det siste. Gir de et par sjanser til, så er det på tide bytte. Ser ut som de sliter i sommermånedene, når prisen er lav. Heldigvis betyr det ingenting, jeg bruker jo knapt strøm disse månedene. 298kWh forrige måned gir et tillegg i prisen på hele 10 kroner I januar, med forbruk på nesten 2000kWh ble fradraget over 160 kroner, altså 16 ganger så stort som tillegget i juni. Så jeg tipper det er lurt å vente til over neste vinter for å se. Jeg regnet litt på det og hittil i år har jeg et vektet fradrag på 4,63 øre/kWh, mens uvektet gjennomsnitt på fratrekk er bare 2,24 øre. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 11. august 2023 Rapporter Del Skrevet 11. august 2023 Igjen et dårlig resultat. 100,90 i sikringsresultat, med forbruk på 1021kWh. Ender opp med en strømpris på 63 øre/kWh, som før påslag er på 42 øre. Ikke særlig imponerende, blir nesten 50% påslag. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. august 2023 Rapporter Del Skrevet 11. august 2023 sk0yern skrev (2 timer siden): Igjen et dårlig resultat. 100,90 i sikringsresultat, med forbruk på 1021kWh. Ender opp med en strømpris på 63 øre/kWh, som før påslag er på 42 øre. Ikke særlig imponerende, blir nesten 50% påslag. +38,80 i sikring her. Hva den er på sommeren betyr ingenting for meg da forbruket vårt er så lavt. I desember har vi et forbruk som er typisk 6-8 ganger så stort som i juni/juli, da betyr resultatet en god del mer. Hittil i år har jeg tjent 237,- på sikringen, det nuller ut ca. 4 øre av påslaget. I praksis har jeg altså betalt 1,9 øre i påslag + 49,- per måned selv om sikringsresultatet har vært dårlig. Stiger prisene fort igjen blir det fort 50 øre i resultat på et forbruk på kanskje 2000kWh på vinteren, det "drukner" alt av småpenger sommerstid. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 14. september 2023 Rapporter Del Skrevet 14. september 2023 Enda et hakk verre denne måneden. Strømpris 267,58. Med påslag 483,79. Agva Superspot virker som et fristende alternativ nå. 39,- i månedspris, -5,1,- øre i "påslag". Synd det tar litt tid å komme seg ut av Fjordkraft-avtalen. Gamble på at de klarer seg bedre til vinteren? Trenden er negativ. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 14. september 2023 Rapporter Del Skrevet 14. september 2023 Mitt sikringsresultat ble 30 kr tillegg for august. Jeg skal prøve gjennom vinteren også, maks påslag er jo 12,5 øre inkludert mva så det er jo ikke veldig stor kostnad hvis det går dårlig. Tenker det er verdt risikoen. Jeg ligger på ca 1000 kWt i de kaldeste vintermånedene. Sammenligning Agva mot Fjordkraft spot med forvaltning hadde da blitt: Agva: 1000 kWt * -5,1 øre + 39 kr = 12 kr påslag Fjordkraft: 1000 kWt * (5,9 øre fast + 12,5 øre sikring maks) + 49 kr = 184 kr påslag Dette er verst tenkelig resultat. Så må ta en risikovurdering selv om det er verdt det eller ikke. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 13. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2023 Da ble det 7. måned på rad der forvaltningen slår feil. Avventer resultatet for desember, hvis de ikke klarer desember heller, så er det på tide å se seg om etter noe annet. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 13. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2023 Skiftet til Vibb ifjor som har 0,- i påslag på spot første 3 år så ikke et lokketilbud. (Ser noen har -5 øre i 12 mnd for så å skifte til +5 øre automagisk... de satser på at folk er sløve) Videre 0,- i fast påslag på spot så lenge du ikke bruker +Appen. Ganske behagelig "digital detox" egentlig. Strømstøtten gjør jo at prisen ikke blir noen stor greie 2 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 13. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2023 Rune_says skrev (6 minutter siden): Strømstøtten gjør jo at prisen ikke blir noen stor greie Til tross for 'hjelpen' under navnet strømstøtte (penger vi allerede har betalt inn..) så vil jeg absolutt si at regningene fra Vibb har skutt i været her.. Klart, når strømmen koster over kr 5,- pr kWh så blir det DYRT! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2023 Det blir alltid dyrare når vinteren kjem. Høgare spotpris og meir forbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå