KarvaBlad Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 I dag fikk jeg regning fra Fjordkraft. Den var over dobbelt så høy som vanlig. Jeg har ikke brukt noe mer strøm enn vanlig, da jeg har fjernvarme i leiligheten samt varmtvann inkludert i fellesutgiftene. Kan dette være en feil? Jeg skal sjekke med Fjordkraft i morgen, men dette var overraskende. Kan de ha glemt å trekke fra strømstøtten? Noen flere som har opplevd skyhøy regning fra Fjordkraft i det siste? PS. Jeg vet at strømprisen er uvanlig høy, men slik har det jo vært det siste halvåret og jeg får jo regning hver måned. Men denne regningen var over 200% av vanlig regning. 3 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 I kva for straumregion bur du? Er det snakk om forbruk i september, oktober eller ein annan periode? Er forbruket i kWh likt samanlikna med forrige rekning, eller er også det dobbelt så høgt? Er målarstanden avlesen automatisk, eller har det vore problem med avlesinga e.l. slik at forbruket er stipulert? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 Dersom du har kraft og nettleige på same faktura: Korleis er nettleiga samanlikna med forrige periode? Nettleiga er dyrare per kWh no i vintermånadane, og fastleddet blir dyrare dersom du ofte brukar mykje straum på ein gong. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 Hva med å lese på faktura? Sjekk hvilken pris pr kWh du har fått og se om de har trukket noe i fra.. 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 (endret) Les fakturaen, studer detaljane for forbruk, straumpris, ev. stønad osv. Samanlikne det mot tidlegare fakturaer. Om det er vanskeleg så legg ut skjermskot eller summar her så kan du få tilbakemeldingar. Endret 3. november 2022 av Zeph Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 3. november 2022 Forfatter Del Skrevet 3. november 2022 (endret) Salvesen. skrev (9 minutter siden): Hva med å lese på faktura? Sjekk hvilken pris pr kWh du har fått og se om de har trukket noe i fra.. Fordi spesifisert faktura ikke ligger på fjordkraft.no ennå. Har bare fått efaktura med selve beløpet i nettbanken, ikke forbruk. Nettleien fra Elvia på den er kun 44kr, men foregående måneder har den vært negativ. Forrige gang var den på -568kr. Endret 3. november 2022 av KarvaBlad 2 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 3. november 2022 Forfatter Del Skrevet 3. november 2022 (endret) torbjornen skrev (24 minutter siden): I kva for straumregion bur du? Er det snakk om forbruk i september, oktober eller ein annan periode? Er forbruket i kWh likt samanlikna med forrige rekning, eller er også det dobbelt så høgt? Er målarstanden avlesen automatisk, eller har det vore problem med avlesinga e.l. slik at forbruket er stipulert? Oslo. Forbruk 1. okt - 31. okt Forbruk uvisst, da fakturaen ikke er klar på fjordkraft.no ennå. Dessuten funker ikke forbruksgrafen heller på fjordkraft.no i øyeblikket. Automatisk måleravlesning, ingen problemer som jeg vet om. Endret 3. november 2022 av KarvaBlad 1 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 32 minutes ago, KarvaBlad said: Kan dette være en feil? Jeg skal sjekke med Fjordkraft i morgen, men dette var overraskende. Kan de ha glemt å trekke fra strømstøtten? Vent til du får spesifisert faktura i nettbanken og se hva den inneholder. Ville også sjekket strømavtalen - hvis du har "forutsigbar strømpris" avtalen er den veldig dyr sammenlignet med spotpris avtale. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 KarvaBlad skrev (42 minutter siden): I dag fikk jeg regning fra Fjordkraft. Den var over dobbelt så høy som vanlig. Sjekk hva som er lest av for perioden på din AMS på elhub.no. Sjekk hvilken strømavtale du har, og hvordan denne er priset. Sjekk om nettleie er inkludert i strømfaktura, det er på nettleiefakturaen du ser strømstøtten. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 (endret) Evt. kan du i mellomtida prøve å logge inn på heimesida til nettselskapet og sjekke/samanlikne forbruket for oktober og tidlegare månader. Evt. er det vel også mogeleg å sjå dette på elhub.no (Zanta kom meg i forkjøpet). Endret 3. november 2022 av torbjornen 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 KarvaBlad skrev (9 timer siden): Fordi spesifisert faktura ikke ligger på fjordkraft.no ennå. Har bare fått efaktura med selve beløpet i nettbanken, ikke forbruk. Nettleien fra Elvia på den er kun 44kr, men foregående måneder har den vært negativ. Forrige gang var den på -568kr. Prisen har jo vært lav denne måneden, så støtten er lavere også. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 Mange med pristak-avtalar som vart etablert då prisen var på det høgaste kan ha betalt langt over spot i oktober. Utan fakturaen er det avgrensa kva du kan finne ut av, men sjekk forbruket, ev. på Elhub og detaljane i straumavtalen din. Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 4. november 2022 Forfatter Del Skrevet 4. november 2022 Jeg skjønner ikke hvorfor nettleien er så mye høyere for oktober måned. 1 Lenke til kommentar
dundersalt123 Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 3 minutes ago, KarvaBlad said: Jeg skjønner ikke hvorfor nettleien er så mye høyere for oktober måned. Strømstøtten er lavere fordi spotprisen har vært betydelig lavere i Oktober enn den var i September. Men strømprisen din er helt hinsides. Langt langt over spotprisen. Du må få byttet avtale! 3 1 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 4. november 2022 Forfatter Del Skrevet 4. november 2022 dundersalt123 skrev (6 minutter siden): Strømstøtten er lavere fordi spotprisen har vært betydelig lavere i Oktober enn den var i September. Men strømprisen din er helt hinsides. Langt langt over spotprisen. Du må få byttet avtale! Hvorfor skal jeg få lavere strømstøtte når spotprisen er lav? Jeg burde jo få strømstøtte basert på forbruk, ikke en eller annen arbitrær pris som jeg ikke har tid til å sette meg inn i. Jeg får altså høyere strømregning når spotprisen er lav?! For noe forbanna dritt. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 (endret) KarvaBlad skrev (14 minutter siden): Hvorfor skal jeg få lavere strømstøtte når spotprisen er lav? Jeg burde jo få strømstøtte basert på forbruk, ikke en eller annen arbitrær pris som jeg ikke har tid til å sette meg inn i. Jeg får altså høyere strømregning når spotprisen er lav?! For noe forbanna dritt. Sjølvsagt. Støtta blir rekna ut av snittprisen for spot kvar månad. Er snittet 3 kr så får du meir stønad enn om snittet er 1 kr. Det er rimeleg. Då betalar du jo i tillegg mindre for straumen i utgangspunktet. Alle som har spotprisavtale vil få lågare kostnad når spotprisen går ned, gitt at forbruket er likt. Kva avtale har du? Logg inn på nettsidene til Fjordkaft og sjå der. Ev. på sist faktura. Utan faktiske tal kjem ikkje denne tråden noko lengre. Edit: Der var den ja. Endret 4. november 2022 av Zeph 1 Lenke til kommentar
horrorr Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 Nei. Du får høyere strømregning når du blir lurt av selskaper til å inngå en avtale som er hinsides alt av fornuft på pris. 5.65kr/kwh for nesten hele oktober? Bli kvitt den avtalen så fort du kan. 5 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 KarvaBlad skrev (10 minutter siden): Hvorfor skal jeg få lavere strømstøtte når spotprisen er lav? Jeg burde jo få strømstøtte basert på forbruk, ikke en eller annen arbitrær pris som jeg ikke har tid til å sette meg inn i. Jeg får altså høyere strømregning når spotprisen er lav?! For noe forbanna dritt. Strømstøtte er basert på spotprisen på strøm, uavhengig av hvilken avtale du har. Dette er den mest rettferdige løsningen, for da kan alle få like mye strømstøtte uavhengig av hvilken strømavtale de har. I ditt tilfelle burde du snarest bytte til en billigere strømavtale så du ikke betaler for mye. Se for eksempel her: https://www.strompris.no/ 4 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 Her har du blitt helt lovlig lurt fordi du ikke følger med. Flere opererer med billige avtaler før de overfører deg til en svindyr avtale. Meget kynisk bransje. 5 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 For tiden er det veldig risikabelt å ha en "enkel" avtale som ikke følger spotprisen. Prisen varierer mye og selskapene tar i mye når de estimerer en pris som de garantert ikke taper penger på i en periode. Siden støtten følger spotprisen kan man ende opp med at den ikke dekker mer enn litt av det den "burde" ha gjort ut ifra det fjordkraft fakturerer deg for. Bytt avtale i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå