Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp ruter for å dele Telenor ADSL?

Anbefalte innlegg

Hei... (Trenger hjelp) Jeg har kjøpt meg en data til å ha på rommet mitt og jeg skal få internett tilkobling på den, og jeg har kjøpt meg en Router som denne! Men jeg klarer det ikke til å funke! jeg har telenor adsl og begge skal kunne være tilkoblett samtidig. Hva skal jeg gjøre med ledinger og innstalasjon?! hvis noen kunne være så snille å forklare dette så hadde det vært utrolig bra... jeg har prøvd men det funker ikke!

Noen som kan forklare hvordan på en forstålig måte til en nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forenklet tegning overkoblingen

Adsl modemet fra Telenor --->TP-kabel (kabelen som egentlig plugges inn i nettverkskortet ditt i pc'en ---> router (plugg inn i porten der det står "Adsl" eller lignende", står som regel for seg selv) --->TP-kabel (fra en av switchportene på routeren) --->pc'en din (plugges inn i nettverkskortet)

...ble kanskje litt rotete det her?

Husk at du må konfigurere routeren din til å ringe opp, dette gjør den bare helt i starten, slik at du alltid er pålogget. Du skal ikke lenger bruke det programmet som ligger på cd'en som fulgte med fra Telenor...les i manualen...

Endret av ridgea
Lenke til kommentar
ingen?

Ledningen fra modemet skal inn i en egen port kallt wan, DSL e.l.

Ledningene fra PC-ebe skal inn i en av de fire portene som er switchen, deretter setter du opp PC-ene til og aldri slå ett nummer og at de skal motta IP automatisk.

Deretter logger du deg inn på royteren på den adressen som er nevnt i manualen.

Lenke til kommentar

Dette vil jeg gjort hvis jeg var deg:

Benytt deg av angreretten og send routeren tilbake til Komplett.

Bestill en router fra Dlink istedet. Jeg sier ikke at Dlink routerne er mye bedre enn SMC sine, men Dlink tilbyr gratis sluttbrukersupport pr. telefon på alle sine produkter. Det virker som du har behov for "noen å prate med". Vi bruker kun Dlink der jeg jobber og er svært fornøyd med det.

- Judaz -

Lenke til kommentar

Du må slette "oppringnigs programmet" til telenor fra maskinen(e) din(e).

Nå har jeg ikke den routeren men regner med det er et nettleserbasert oppsett på den.

Du starter da nettleser,skriver inn adressen til router (Typisk 192.168.xxx.xxx)

Her får du et oppsett,velg PPoE

Legg inn brukernavn og passord du har fått fra Telenor.

Enable NAT.

Sett til dynamisk DHCP.

Veldig forenklet siden jeg ikke "kan" den routerens oppsett.

Lenke til kommentar

Hvis dette kan være til noe hjelp:

router.jpg

Kabler og slikt:

Telefonlinja di => ADSL-modemet du fikk fra Telenor => Kabel fra en port i modemet til WAN-port i router => så kobler du bare på maskiner i de resterende portene i routern som er ledige :)

Configen til routern ser du ovenfor - det eneste du trenger å gjøre med maskinene du skal sette opp, er at de mottar IP automatisk.

ip.JPG

Endret av Croyfer
Lenke til kommentar

Har du fått dette opp å gå?

Vær obs på at du må skrive "brukernavn@online.no". Dette er det veldig mange som glemmer. Videre må du ikke benytte vedlagte diskett fra Telenor. Denne må du avinstallere hvis du allerede har installert den.

Ellers har du allerede fått mage gode forslag til å komme på nett! ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi starter et LAN nå. Bruker telenor ADSL og D-link bredbåndsrouter, men den klarer ikke ringe opp til telenor. Har satt inn brukernavn og sånt som det skal. MAskinene mottar IP fra routeren osv, men routeren kommer IKKE PÅ INTERNETT!!

Hvordan kan jeg løse problemet?

tlf nr til D-link?

Lenke til kommentar

Tim: er du sikker på at du har satt opp routern riktig med riktog brukernavn@online.no og riktig DNS/secondaryDNS??

Og: husk å så til "Status" og trykk -connect- også :)

BTW: du har vel ikke rota noe med filteret ( Advanced -> filter) og nekta maskinene tilgang til nettet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...