Gå til innhold

Hva har du i boligslånsrente?


Anbefalte innlegg

Jeg er spent på hvordan det går med norske husholdninger i februar/mars. 

Folk flest har kun opplevd en renteheving enda (oktober), de to andre har ikke slått inn enda, all den tid bankene har 45 (?) dagers varslingsfrist. Jeg tenker på scenarioet at flere kanskje har brukt litt mye penger i jula, strømregningene for januar/februar kommer, og kommunale utgifter skal betales. Tipper forbruket i norske husholdninger blir skrudd igjen, og de fleste konsoliderer forbruket og må gjøre kutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Gjest ae6f2...51f

Har 2% eff rente. Så anser oss som på den heldige siden der akkurat nå. Regnet på det her om dagen og renteutgiftene skulle egentlig vært på 13 000kr pr mnd hvis vi hadde hatt flytende rente. Nå i dag betaler vi noe over 5000kr i renter. Blir noe spennende å se hvordan det utvikler seg fremover. Får håpe det roer seg noe etter hvert.

Anonymous poster hash: ae6f2...51f

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 4.10.2024 den 9:47 AM):

Effektiv 5.55%, men med utbytte fra Bulder blir det vel effektivt ca 5.07%.

Temmelig fornøyd med det.

Har Bulder selv og hadde ikke fått med meg at utbytte faktisk er så mye. Blir mindre i % dersom man har over 4 mill i lån, men fortsatt veldig bra. Samme effekt har den jo på sparekonto også.

Lenke til kommentar
Gjest 23ba3...36b

5.56 Effektiv rente. 
5.5Mnok i lån.

Får nytt lån i November.
5.4 Effektiv rente.
3.5Mnok i lån.

Anonymous poster hash: 23ba3...36b

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 543bd...30d
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp skrev (På 3.11.2022 den 9:52 PM):

Da jeg skaffet meg bolig rundt 1990 hadde jeg 12 %

Da ein  bygde hus 1978 var boliglånsrenten 16 %.og rentefrådarget var omlag 70 %. Igjennomsnittprisen på en bolig lå på omlag kr. 300 000, men  omlag 50-60 % av byggekostnadene var egeninnsats, og standarden var igjennomgående lavere en idag,

Kr. 300.000  i 1978 kroner tilsvarer omlag 1.6 millioner i 2024 kroner.  Maksgrensen  for lån var 1970 -80 talet  3 x brutt inntekt, og fortsatt var  en -inntektfamilien  heilt vanleg på den tiden. 

Nå er det selvsagt  ikkje synd i dem som bygde på den tiden som er gjeldfri idag, og de har ridd på en oppgangsbølge i verdiøkningen boligen

  Utan all egeninnsatsen hadde  kronekostnadene /lånesummen vert  langt høyere , tilsvarer  verdiøkning.  Det er mye fokus på verdiøkning, men mindre fokus  på  vedlikeholdskostnader, renteutgifter, kommunale avgifter, eigedomskatt ved å eie egen bolig.  

Anonymous poster hash: 543bd...30d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...