Tuva Hansen Skrevet 3. november 2022 Del Skrevet 3. november 2022 Hei, jeg skal kjøpe ruter til 5G mobilt bredbånd Dette blir primært internett hjemme. (Kan også være greit hvis det er mulig å ta med seg på tur, men ser ikke på dette som et primærbehov siden trådløs deling av internett via mobil (hotspot) har jo blitt ganske bra). Budsjett cirka 6000. Vil det fungere med en en innendørs enhet, eller bør jeg ha utendørs enhet (eller i det minste utendørs antenne)? Har sett på Zyxel NR7101 (utendørs) eller NR5101 (innendørs). Disse fås også med eller uten Nebula, har jeg bruk for det? Evt. noen andre anbefalinger til ruter? Uten å ha satt meg så veldig godt inn i det, så vil jeg tror at hvilken frekvens 5G'n er på vil ha mye å si for om jeg trenger utendørs antenne eller ikke. Virker som at det er 3.6 GHz som vil gjelde i Norge fremover? Ref: Nkom tildelte frekvensbåndene 700 MHz (703-733/758-788 MHz) i 2019, og 3.6 GHz (3400-3800 MHz) i 2021. [...] Nkom ønsker å tildele 1500 MHz - og 26 GHz-båndene allerede i 2023. Kilde: https://www.nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/frekvenser-til-mobilkommunikasjon-og-5g/tildeling-av-flere-frekvensband-til-mobilkommunikasjon-og-5g Lenke til kommentar
NULL Skrevet 4. november 2022 Del Skrevet 4. november 2022 Hvor skal dette brukes, og hvilket abonnement tenkte du å kombinere det med? Du er i praksis alene på aksessen der dette skal brukes? Hva er bruksområdene? Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 Og hva er grunnen til dette valget istedenfor fiber?Det vil være svært få steder du kan få 3,6 GHz 5G og ikke fiber, både i dag og i fremtiden. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 4 hours ago, Komplett ubrukelig said: Og hva er grunnen til dette valget istedenfor fiber?Det vil være svært få steder du kan få 3,6 GHz 5G og ikke fiber, både i dag og i fremtiden. Bor man i relativt sentral strøk, er det vel ganske mange steder man får 5G på N78 allerede. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 (endret) On 11/3/2022 at 11:07 AM, Tuva Hansen said: Hei, jeg skal kjøpe ruter til 5G mobilt bredbånd Dette blir primært internett hjemme. (Kan også være greit hvis det er mulig å ta med seg på tur, men ser ikke på dette som et primærbehov siden trådløs deling av internett via mobil (hotspot) har jo blitt ganske bra). Budsjett cirka 6000. Det var da et veldig stort budsjett (antar det ekskluderer månedlige utgifter). Siden dette er for internett hjemme ville jeg definitivt valgt fiber hvis mulig. Det er en teknisk mye bedre løsning. Vi fikk fiber for 2.5 år siden og vi bor litt avsides. Vårt tilbud var utrolig nok et par tusen i etablering, inkludert hjemmesentral. Selvsagt koster det per måned, men det antar jeg 5G gjør også. Vi har dønn stabilt 500/500 Mbit/s. Endret 5. november 2022 av cacb Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 Just now, cacb said: Det var da et veldig stort budsjett (antar det ekskluderer månedlige utgifter). Siden dette er for internett hjemme ville jeg definitivt valgt fiber hvis mulig. Det er en teknisk mye bedre løsning. Vi fikk fiber for 2.5 år siden og vi bor litt avsides. Vår tilbud var utrolig nok et par tusen i etablering, inkludert hjemmesentral. Selvsagt koster det per måned, men det antar jeg 5G gjør også. Vi har dønn stabilt 500/500 mbit/s. Poenget her er vel å bruke et datakort for et vanlig mobilabo, og slik sett på sikt holde kostnadene lave antar jeg? Ellers enig at hvis behovene er ut over noe veldig enkelt, så vil fiber, hfc eller trådløst bredbånd der man kan ha langt høyere dataforbruk være bedre egnet. Hvis det er slik av behovene er veldig sparsomme og man bor sentralt, vil jo trolig en enkel "lommeruter" gi et ok resultat. Er mobilforholdene litt vanskeligere, blir en utendørsløsning med retningsbestemt antenne, som da nevnes her, potensielt langt bedre. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 For moro skyld sjekket jeg hva Telenor tilbyr angående 5G hos meg (faktisk ganske sentralt på Østlandet). Konklusjonen var dette: Quote Trådløst bredbånd over et mobilnett i verdensklasse. Klart for 5G. Fra kun 599,-/md. Velg mellom hastigheter opptil 10 Mbps Fri installasjon En slik "løsning" tilbyr lavere pris enn fiber, men "opptil 10 Mbps" er jo enda dårligere enn jeg hadde med ADSL på det gamle kobbernettet for 3 år siden. Fiber gir meg 50 ganger raskere nett, og ingen begrensning på datamengde. Telenor gir inntrykk av å levere 5G hos meg, men gjør det ikke. Utsagnet "Klart for 5G" er vel egnet til å villede normale mennesker, og forhåpentlig i strid med markedsføringsloven. Folk bør sjekke nøye før de velger teknisk løsning og nettleverandør. Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 NULL skrev (4 timer siden): Bor man i relativt sentral strøk, er det vel ganske mange steder man får 5G på N78 allerede. Les det du siterte en gang til 🙂 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 5. november 2022 Del Skrevet 5. november 2022 4 hours ago, cacb said: For moro skyld sjekket jeg hva Telenor tilbyr angående 5G hos meg (faktisk ganske sentralt på Østlandet). Konklusjonen var dette: En slik "løsning" tilbyr lavere pris enn fiber, men "opptil 10 Mbps" er jo enda dårligere enn jeg hadde med ADSL på det gamle kobbernettet for 3 år siden. Fiber gir meg 50 ganger raskere nett, og ingen begrensning på datamengde. Telenor gir inntrykk av å levere 5G hos meg, men gjør det ikke. Utsagnet "Klart for 5G" er vel egnet til å villede normale mennesker, og forhåpentlig i strid med markedsføringsloven. Folk bør sjekke nøye før de velger teknisk løsning og nettleverandør. De har opptil 500mbs men det koster mer enn fiber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå