Gå til innhold

AMD Radeon RX 7xxx ( RDNA3)

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, JarleGutt said:

Hypr-Rx er bare at man trykker en knapp, så settes alle de featuresene på. Jeg bruker ikke det, men selekterer ut de features jeg vil bruke, feks anti-lag.

Hvorfor bruker du det ikke? Skulle det ikke være så veldig flotte greier?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, vet ikke om dette er passende, men finner ikke tråd til Samsung Odyssey skjerm. 

Jeg har kjøpt inn Samsung Odyssey OLED G9 G95SC 49" DQHD gamingskjerm. (LS49CG950SUXE / 2186493).

Har 6950XT skjermkort - lurte dermed på hvilke DP-kabel eller HDMI kabel burde jeg kjøpe for å få maks utnyttelse av ytelse på skjermen fra GPU?

Lenke til kommentar
Odin_83 skrev (11 minutter siden):

Hvor kan jeg kjøper disse kablene? Noe spesifikk merke jeg må se etter eller unngå? og hvor lang kan kabelen være?

Fulgte ikke det med kabler med monitoren? De har disse kablene på alle elektronikk forretninger slik som Elkjøp, Power etc.

Jeg ville ha holdt meg til maks 3 meter. Da skal selv den billigste av de billige kablene fungere uten problem.

Lenke til kommentar
Odin_83 skrev (16 timer siden):

Hvor kan jeg kjøper disse kablene? Noe spesifikk merke jeg må se etter eller unngå? og hvor lang kan kabelen være?

DP 1.4a bør vel være minst 32.4Gbps (som er max hastighet på denne standarden)

HDMI 2.1 er vel 48Gbps

Når det gjelder kabel lengder er jeg usikker. Til kortere til bedre. 1.8 meter har blitt anbefalt, 2-3 meter finnes mye av, og opp til 5 meter finnes også. 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Odin_83 skrev (16 timer siden):

Hei, vet ikke om dette er passende, men finner ikke tråd til Samsung Odyssey skjerm. 

Jeg har kjøpt inn Samsung Odyssey OLED G9 G95SC 49" DQHD gamingskjerm. (LS49CG950SUXE / 2186493).

Har 6950XT skjermkort - lurte dermed på hvilke DP-kabel eller HDMI kabel burde jeg kjøpe for å få maks utnyttelse av ytelse på skjermen fra GPU?

Anbefaler Displayport - med min litt eldre skjerm funker FreeSync kun til 60 Hz med HDMI, men til maks på 165 Hz  med DisplayPort. Dette vises i AMD Adrenaline.

Endret av Bruker-394945
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Odin_83 skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg ville valgt HDMI siden den har høyere kapasitet. Men jeg tror den andre også vil virke like bra. Bare 1 meter er veldig kort da.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (10 timer siden):

Husk at det spørs også hvilken versjon skjermen har av DisplayPort og HDMI også teller.

Både HDMI og DP er kompatible "begge veier". Man kan godt koble en HDMI 1.2 kabel til en skjerm med HDMI 2.1 port, eller omvendt. Men resultatet, altså overføringshastigheten, begrenses av den laveste verdien (man får bare 1,2-bitrate gjennom en 1.2 port, selv om kabelen er 2.1, men det virker).

Forøvrig samme sak med USB og PCIe...laveste enhet bestemmer overføringshastigheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (12 timer siden):

Det var poenget mitt til den personen som mente at man burde bruke det ene over det andre.

Ja, og mitt eksempel er at min skjerm har en bedre DP-port enn HDMI-port, så selv med en HDMI 2.1 8k kabel ville skjermen bare  FreeSynce på maks 60Hz.. 

Så kanskje rådet blir å sjekke portstøtte på skjerm, så prtstøtte på skjermkort, og så velge kabel passende til nyeste kombinasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...