Gå til innhold

Feilsøking batteri til laptop.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et 4 cellers batteri til en bærbar pc som jeg ønsker å finne feilen på.

Foreløpig har jeg målt spenning. I øyeblikker måler den 16,25 V (4.08 + 4.03 + 4.09 + 4.07).

Pc'en skrur seg av når den rapporter at batteriet måler 50%, når den startes igjen tilkoblet strøm rapporterer den at batteriet er 0%.

Har noen tips til hva som må gjøres for å finne feilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle svaret er kjøp nytt batteri eller bytt ut laptopen med en ny. Det er sjelden lurt og begynne og fikle med disse batteriene/batterikretsen da disse cellene rett og slett kan eksplodere. Sjansene er derimot små for det da jeg har hørt at laptoper har en ganske avansert BMS system (Battery Management System) som sørger for å beskytte batteriene samt lade dem korrekt. Jeg har også hørt at BMS snakker med bios. Vet ikke om dette stemmer. 

Når det kommer til det du spør om så er det nok størst sannsynlig at en eller flere batterier er defekte. Det at spenningen er god betyr ikke at dem klarer å levere nok strøm (ampere). Jeg har åpnet og fjernet cellene fra veldig mange gamle laptop batterier og fellesnevneren blandt dem alle er at det er en til to batterier som er kaputt og resten fungerer som dem skal. 

Man kan heller ikke bare kjøpe en ny celle og putte inn denne. Batteriene bør komme fra samme batch, ha lik indre motstand og ha samme spenning og samme kapasitet. Dytter du bare inn et eller flere batterier/celler så vil BMS trolig nekte batteripakken og fungere. 

hvor gammel er PC'en? 

Hvis ikke du vet hva du driver med så ville jeg ikke prøvd og fikse dette selv. Jeg har drevet med dette på hobbybasis i tre år nå og er relativt godt kjent med hvordan disse batteriene fungerer og som nevnt fjernet en drøss av celler fra laptop batteriene for å bruke i småprosjekter og selv jeg hadde nok ikke giddet eller klart og fikse dette. 

Jeg mistenker også at BMS er programmert til å kutte strømmen eller deaktivere ett eller flere batterier nettopp for å beskytte dem etter en viss tid. Jeg vet ikke om dette sant og kanskje er det ikke det, men konklusjonen min er enkel. Kjøp nytt batteri, eller ny laptop :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Enkelte batterier er så sofistikerte at om du bare bryter kretsen slik at spenningen forsvinner så trigges en mekaniske som gjør at du ikke vil få liv i batteriet igjen selv om du setter i perfekte nye celler helt etter spec. Husker noen nevnte dette om Dell-batterier.

Generelt er jeg helt enig med at en ikke bør prøve å fikse latopbatterier ved å åpne dem. Det å pille brukte celler fra dem er ok hvis man vet hva man gjør.

Lenke til kommentar

Selv om man vet hva man gjør, så mener jeg man ikke bør bytte cellene i et laptop batteri selv. Disse cellene kan være direkte farlige. Det er MYE energi i disse og hvis man punkterer eller kortslutter disse uten BMS eller med en defekt BMS som ikke beskytter batteriene så vil man få seg tidenes overraskelse. 

det KAN være noe galt med batteristyringen også og når man da setter i friske nyoppladete batterier full av energi så blir det litt bingo. 

Et nytt batteri koster rundt en 1000-lapp. Vel anvendte penger hvis man vil fortsette å bruke laptopen. 

Derimot, kan man (hvis man vet hva man gjør) demontere cellene inne i batteripakken og bruke disse til andre småprosjekter. For mest trolig er det bare ett eller maks to batterier som er defekt. Men her snakker vi ubeskyttede celler/batterier og kan så absolutt ikke sammenlignes med vanlige AA batterier fra butikken. Sistnevnte er helt harmløse i forhold. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Takk for innspill av høy kvalitet fra dere.

Jeg har balansert spenningen på cellene manuelt, noe som har medført bedring. Resultatet er fremdeles under testing.

Problemet ditt er nok ikke spenningen i seg selv, men det at en eller flere av batteriene ikke klarer og holde spenningen ved strømtrekk. Det vil si at spenningen synker såpass ved strømtrekk at batteripakken dør ut. 

dette er et veldig vanlig problem med de fleste laptop batterier. Har erfart dette etter å ha åpnet og testet batteriene i minst 30 laptop batterier. 1-2 av cellene viser ofte samme spenning som dem andre, men når man faktisk tester dem så viser det seg at dem ikke klarer å ta til seg lading. 

Det er såpass vanlig at jeg nesten med sikkerhet kan si at en balansering ikke vil fikse problemet ditt. Vertfall snakker vi en meget kortsiktig fiks. 

Du må teste kapasiteten på batteriene og om spenningen fortsatt holder seg under last. Test også den kndre motstanden på batteriene. 

Lenke til kommentar

Den interne motstanden har jeg testet -> ganske likt. Test av spenning under last kan det hende jeg gjør senere, f.eks. hvis jeg slakter batteripakken for cellene.

 

Bjerknez skrev (På 3.11.2022 den 1.59):

hvor gammel er PC'en?

Jeg svarte visst ikke på dette. Ja det er en gammel pc, så gammel at jeg ikke vet/husker. Jeg kommer ikke til å bytte den ut med en ny pc. Jeg har allerede en nyere laptop. Den pc'en med batteriproblemet bruker jeg kun til diagnose av biler (aldri på internett). Jeg har stort sett klart meg med å dra strømledning ut i bilen, men tenkte jeg kunne sjekke hva som er feil og om noe kunne gjøres for å bedre situasjonen litt. Det har blitt bedre. Etter at jeg balanserte cellene manuelt slo pc'en seg ikke lenger av ved ca. 50%, det dukket dessuten opp et programvindu som informerte om kapasitetstap og mulighet for å nullstille batterimåleren(?). Jeg har gjort dette. Foreløpig er jeg fornøyd med resultatet, men du har sikkert rett i at minst en celle sliter og at dette er en kortvarig fiks.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

Den interne motstanden har jeg testet -> ganske likt. Test av spenning under last kan det hende jeg gjør senere, f.eks. hvis jeg slakter batteripakken for cellene.

 

Jeg svarte visst ikke på dette. Ja det er en gammel pc, så gammel at jeg ikke vet/husker. Jeg kommer ikke til å bytte den ut med en ny pc. Jeg har allerede en nyere laptop. Den pc'en med batteriproblemet bruker jeg kun til diagnose av biler (aldri på internett). Jeg har stort sett klart meg med å dra strømledning ut i bilen, men tenkte jeg kunne sjekke hva som er feil og om noe kunne gjøres for å bedre situasjonen litt. Det har blitt bedre. Etter at jeg balanserte cellene manuelt slo pc'en seg ikke lenger av ved ca. 50%, det dukket dessuten opp et programvindu som informerte om kapasitetstap og mulighet for å nullstille batterimåleren(?). Jeg har gjort dette. Foreløpig er jeg fornøyd med resultatet, men du har sikkert rett i at minst en celle sliter og at dette er en kortvarig fiks.

Ja, jeg er ganske sikker på at denne fiksen er kortvarig. En eller flere batterier er dårligere og soden du får opp et programvindu så er det tydelig at BMS på en eller annen måte er koblet til bios eller noe. 

en laptop til det bruket du skisserer koster vel svært lite i tillfelle. Du kan vel nesten sortere fra billigst til syrt i en nettbutikk og kjøpe den billigste. Koster neppe veldig mye mer enn en ny batteripakke. Evt. Kjøpe en brukt på Finn. 

Merk at det finnes norske nettbutikker som selger tredjeparts batterier til gamle laptoper. Søk opp Altitec. Dem drifter flere nettbutikker under forskjellige navn som selger slike batterier. Dem spesiallager også batteripakker. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...