Gå til innhold

PlayStation VR2 slippes 22. februar – koster betydelig mer enn forgjengeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"koster betydelig mer enn forgjengeren"

Egentlig ikke...må ikke glemme at en måtte kjøpe PS Camera og PS Move kontrollere utenom. Nå gjenstår det å se den Norske prisen men det er ikke umulig den blir nesten like dyr. Men vesentlig bedre på alle måter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (16 timer siden):

Spørsmålet er om mange nok PS5 eiere er interessert i det,når PS5 vil ha et ganske lite vr bibliotek. 

Hvorfor tror du det? PSVR på PS4 har per i dag omtrent 600 spill, som utgjør nesten 10% av alle PS4-spill. Til nå er det annonsert 58 titler på PSVR2, hvorav omtrent halvparten virker å være tilgjengelig nær launch.

https://www.roadtovr.com/every-game-playstation-vr-psvr-2/

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gringorilla said:

Hvorfor tror du det? PSVR på PS4 har per i dag omtrent 600 spill, som utgjør nesten 10% av alle PS4-spill. Til nå er det annonsert 58 titler på PSVR2, hvorav omtrent halvparten virker å være tilgjengelig nær launch.

https://www.roadtovr.com/every-game-playstation-vr-psvr-2/

600 spill som ikke er tilgjengelige på PSVR2, så 58 tittler hvor mange er korte "experiences " andre er gamle spill, og noen få nye spill. Det er ikke super imponerende. Du krever 600 dollar for et headsett i en brukermasse på 25 millioner(ja da det tallet vil øke)  men fremdles ikke en stor bruker masse. PCVR brukermassen er mye større,og har mange mange flere spill å velge mellom. Så klart er det lurt når man investerer milliarder i utviklingen av et headsett å gjøre det så sannsynlig som mulig at mange kjøper det. Ut i fra specsa til PSVR2, virker det til å kunne bli en av de beste headsettene på PC markedet også.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

så 58 tittler hvor mange er korte "experiences " andre er gamle spill, og noen få nye spill.

Greit at No Man's Sky og noen flere er gamle spill, men du kan ikke akkurat kalle det, Walking Dead, Resident Evil 8, Horizon, Firewall, og spesielt mange av de annonserte spillene for korte spill. Tentacular kanskje, som kvalifiserer for både gammelt og kort, men om du sier at det GENERELT er korte experiences, så viser du bare at du ikke har spilt noe av dette eller har noen form for peiling på hva disse spillene er. Joda, de tidligere årene med PSVR bestod stort sett av korte spill og experiences, men dette var under tiden da utviklerne utforsket hva VR egentlig var og kunne bli, og prisen på 50-200 kroner reflekterte også nettopp dette. De siste årene, spesielt på PSVR, har det kommet fullverdige spill på rekke og rad, og ingenting av det som er annonsert på PSVR2 viser at den trenden dabber av. Om du snakker fra erfaring på Quest, så kan jeg si meg enig, da spillene der generelt er betydelig mindre, om man ser bort fra multiplayer-spillene. Men generelt vil jeg si VR-spill våger seg mer og mer ut i de store opplevelsene, og lineupen til PSVR2 består for det meste i større spill, og bemerkelsesverdig mange AAA-spill.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gringorilla said:

Greit at No Man's Sky og noen flere er gamle spill, men du kan ikke akkurat kalle det, Walking Dead, Resident Evil 8, Horizon, Firewall, og spesielt mange av de annonserte spillene for korte spill. Tentacular kanskje, som kvalifiserer for både gammelt og kort, men om du sier at det GENERELT er korte experiences, så viser du bare at du ikke har spilt noe av dette eller har noen form for peiling på hva disse spillene er. Joda, de tidligere årene med PSVR bestod stort sett av korte spill og experiences, men dette var under tiden da utviklerne utforsket hva VR egentlig var og kunne bli, og prisen på 50-200 kroner reflekterte også nettopp dette. De siste årene, spesielt på PSVR, har det kommet fullverdige spill på rekke og rad, og ingenting av det som er annonsert på PSVR2 viser at den trenden dabber av. Om du snakker fra erfaring på Quest, så kan jeg si meg enig, da spillene der generelt er betydelig mindre, om man ser bort fra multiplayer-spillene. Men generelt vil jeg si VR-spill våger seg mer og mer ut i de store opplevelsene, og lineupen til PSVR2 består for det meste i større spill, og bemerkelsesverdig mange AAA-spill.

Av det 50tallet med spill du nente vil mange være ganske korte experiences eller gimmic games, som 80% av alt i VR er og har hvert. ja noen AAA spill kommer, spørsmålet er om de spillene er "systems sellers" for VR, og om de da selger nok headsets med tanke på den lille brukermassen som er på PS5 så langt. 25 millioner er en liten brukermasse å selge et nytt headsett til, er Playstation fornøyde om de selger 2.5 millioner PSVR headsetts? jeg tror ikke du kan forvente mer i %, i forhold til brukermassen. Hadde de gjort den PC kompatibel ville du med en gang hatt tilgang til en brukermasse av ihuga fans som vil prøve de meste av VR, men har ikke PS5 og kanskje ikke er interessert i å kjøpe en PS5 og PSVR2 for VR, men kunne tenkt seg å kjøpe PSVR2 til PC. 
De kunne til og med laget sin egen PSVR2 store til PS der PSVR2 exclusives var tilegnelig, på den måten hadde de fått pose og sekk.
Sony hadde fått større brukermasse og solgt flere headsett, PCVR folk hadde fått tilgang til det som ser ut som et veldig bra headsett og om de var villige også ha tilgang til PSVR2 spill. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Av det 50tallet med spill du nente vil mange være ganske korte experiences eller gimmic games, som 80% av alt i VR er og har hvert. ja noen AAA spill kommer, spørsmålet er om de spillene er "systems sellers" for VR

Om ikke Horizon, Resident Evil, Firewall og Walking Dead er system sellers, hva legger du egentlig i ordet? For lineupen her er betydelig sterkere enn da PS5 ble sluppet, og den solgte da som hakka møkk. Og igjen, du har ikke fulgt mye med i det siste om du mener at 80% av alle VR-spill er småspill. Joda, de første årene var det spill og opplevelser som stort sett varte et sted mellom 20 minutter og 4 timer, og enkelte spill som slippes i dag ligger fortsatt der, men brorparten av spill som har kommet de siste årene ligger på nærmere 5-30 timer eller er utformet til å kunne "vare evig" i form av at det er multiplayer eller på annen måte har en form for ikke-avgrenset lengde (uten "kunstig" padding).

 

Gunfreak skrev (1 time siden):

25 millioner er en liten brukermasse å selge et nytt headsett til, er Playstation fornøyde om de selger 2.5 millioner PSVR headsetts? jeg tror ikke du kan forvente mer i %, i forhold til brukermassen.

Her er vi litt enige. Men, på tidspunktet PSVR1 kom i salg, så hadde PS4 vært ute ganske nøyaktig like lenge som PS5 har vært ute når PSVR2 kommer, og salgstallene er ikke SÅ langt fra hverandre. Og spesielt ikke med tanke på at Playstation uttalte i sommer at de skal seriøst øke produksjonsraten av PS5 (mener å huske det var snakk om 3-gangen, men finner ikke dette tallet igjen). Fornuftige estimater sier at PSVR har solgt nærmerre 10 millioner eksemplarer, som utgjør nesten 10% av PS4-eiere, og betydelig større antall enn de fleste andre VR-sett. Til sammenligning ble det beregnet 9 millioner solgte Quest-headset i sommer, og da fordelt over både Quest 1 og Quest 2. I tillegg til dette igjen, så har VR fått en solid brukerbase som var ikke-eksisterende da PSVR1 kom, i tillegg til nye brukere og folk som har ventet på at det nye settet skal komme. Ut fra det jeg ser på forum rundt omkring, så virker det også som det er overraskende få som blir skremt bort av prisen.

 

Gunfreak skrev (1 time siden):

Hadde de gjort den PC kompatibel ville du med en gang hatt tilgang til en brukermasse av ihuga fans som vil prøve de meste av VR, men har ikke PS5 og kanskje ikke er interessert i å kjøpe en PS5 og PSVR2 for VR, men kunne tenkt seg å kjøpe PSVR2 til PC. 

Sony har ikke sagt noe til eller fra om den er kompatibel med PC. Hovedgrunnen til at PSVR ikke var det (native) var på grunn av kameraet og programvaren som kameraet benyttet, men det fikset likevel moddere til å fungere ganske greit. Jeg vil tro at Sony vil slippe noe offisielt etterhvert, men kanskje ikke i starten. De er blitt mer åpne for PC, men passer samtidig på å ikke ødelegge sitt eget økosystem.


Forøvrig snublet jeg over denne, som har et poeng:

May be a Twitter screenshot of 1 person and text that says 'Shuhei Yoshida and First Contact Entertainment is Hiring follow Ben Lang @benz145 52m The PSVR 'full kit' (including camera and controllers) originally launched in 2016at $500, which is $618 in 2022 money. PSVR 2 at $550 is actually less expensive. 20'

Endret av Gringorilla
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gringorilla said:

Om ikke Horizon, Resident Evil, Firewall og Walking Dead er system sellers, hva legger du egentlig i ordet? For lineupen her er betydelig sterkere enn da PS5 ble sluppet, og den solgte da som hakka møkk. Og igjen, du har ikke fulgt mye med i det siste om du mener at 80% av alle VR-spill er småspill. Joda, de første årene var det spill og opplevelser som stort sett varte et sted mellom 20 minutter og 4 timer, og enkelte spill som slippes i dag ligger fortsatt der, men brorparten av spill som har kommet de siste årene ligger på nærmere 5-30 timer eller er utformet til å kunne "vare evig" i form av at det er multiplayer eller på annen måte har en form for ikke-avgrenset lengde (uten "kunstig" padding).

 

Her er vi litt enige. Men, på tidspunktet PSVR1 kom i salg, så hadde PS4 vært ute ganske nøyaktig like lenge som PS5 har vært ute når PSVR2 kommer, og salgstallene er ikke SÅ langt fra hverandre. Og spesielt ikke med tanke på at Playstation uttalte i sommer at de skal seriøst øke produksjonsraten av PS5 (mener å huske det var snakk om 3-gangen, men finner ikke dette tallet igjen). Fornuftige estimater sier at PSVR har solgt nærmerre 10 millioner eksemplarer, som utgjør nesten 10% av PS4-eiere, og betydelig større antall enn de fleste andre VR-sett. Til sammenligning ble det beregnet 9 millioner solgte Quest-headset i sommer, og da fordelt over både Quest 1 og Quest 2. I tillegg til dette igjen, så har VR fått en solid brukerbase som var ikke-eksisterende da PSVR1 kom, i tillegg til nye brukere og folk som har ventet på at det nye settet skal komme. Ut fra det jeg ser på forum rundt omkring, så virker det også som det er overraskende få som blir skremt bort av prisen.

 

Sony har ikke sagt noe til eller fra om den er kompatibel med PC. Hovedgrunnen til at PSVR ikke var det (native) var på grunn av kameraet og programvaren som kameraet benyttet, men det fikset likevel moddere til å fungere ganske greit. Jeg vil tro at Sony vil slippe noe offisielt etterhvert, men kanskje ikke i starten. De er blitt mer åpne for PC, men passer samtidig på å ikke ødelegge sitt eget økosystem.


Forøvrig snublet jeg over denne, som har et poeng:

May be a Twitter screenshot of 1 person and text that says 'Shuhei Yoshida and First Contact Entertainment is Hiring follow Ben Lang @benz145 52m The PSVR 'full kit' (including camera and controllers) originally launched in 2016at $500, which is $618 in 2022 money. PSVR 2 at $550 is actually less expensive. 20'

Kravet for at noe er System selger i Vr er mye hører enn i en vanlig consol, HL-Alyx ble aldri noe system selger, selv om den hadde HL navnet og var fantastisk, Nei jeg tror ikke de få spillene på PSVR2 vil få noen til å bruke 12000kr på å kjøpe det, Ja folk som har PS5 vil kanskje bli frista, men det sitter mye lengre inne for "vanlige" folk å kjøpe VR til 6000kr enn en PS5 til 6000kr.
Og du har ikke fulgt med fremdeles er 80% av VR spill små indi saker som er ofte basert på en gimmick, for hvert "stor spill" i VR er det ca. 100 små spill og demo lingende saker. Bare ta en titt på VR siden på steam, mesteparten der er små rare sære saker. Og det er noen av grunnen til at mods som gir vanlige spill VR muligheter eller VR remakes er så store på VR fronten fordi det fremdeles er en spill tørke for gode spill i VR, men om du får PCVR folk til å bruke 12000 kr på en PS5(de kanskje ikke får tak i) og en PSVR2 er usikkert.  Men de hadde med stor sannsynlighet kjøpt PSVR2 om de kunne bruke det på PC og spille PSVR2 spill på PC.
 

Dette er de nyeste spillene på PCVR, for det meste tullball, ting basert på gimmics osv, og sånn er det alltid, Moss BOOK 2 er vel det eneste som kan kalles et skikkelig spill. Og sånn vil det meste av de 50PSVR2 titlene også være. Og med mindre Sony gjør god jobb i deres store vil det være mye av dette fremover også på PSVR2, consol spillere er for det meste ikke det samme som PC spillere, det er ikke der VR entusiastene er, så spørsmålet er for mange gidder og investere i VR for dette. Jeg håper PSVR2 blir en braksuksess, men sjansen hadde hvert større om PC markedet fikk tilgang til headsettet og de eksklusive spillene.

Vr.thumb.jpg.981734d7748d3e6eff58ce181297a21f.jpg

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (18 timer siden):

Kravet for at noe er System selger i Vr er mye hører enn i en vanlig consol, HL-Alyx ble aldri noe system selger, selv om den hadde HL navnet og var fantastisk, Nei jeg tror ikke de få spillene på PSVR2 vil få noen til å bruke 12000kr på å kjøpe det, Ja folk som har PS5 vil kanskje bli frista, men det sitter mye lengre inne for "vanlige" folk å kjøpe VR til 6000kr enn en PS5 til 6000kr.
Og du har ikke fulgt med fremdeles er 80% av VR spill små indi saker som er ofte basert på en gimmick, for hvert "stor spill" i VR er det ca. 100 små spill og demo lingende saker. Bare ta en titt på VR siden på steam, mesteparten der er små rare sære saker. Og det er noen av grunnen til at mods som gir vanlige spill VR muligheter eller VR remakes er så store på VR fronten fordi det fremdeles er en spill tørke for gode spill i VR, men om du får PCVR folk til å bruke 12000 kr på en PS5(de kanskje ikke får tak i) og en PSVR2 er usikkert.  Men de hadde med stor sannsynlighet kjøpt PSVR2 om de kunne bruke det på PC og spille PSVR2 spill på PC.
 

Dette er de nyeste spillene på PCVR, for det meste tullball, ting basert på gimmics osv, og sånn er det alltid, Moss BOOK 2 er vel det eneste som kan kalles et skikkelig spill. Og sånn vil det meste av de 50PSVR2 titlene også være. Og med mindre Sony gjør god jobb i deres store vil det være mye av dette fremover også på PSVR2, consol spillere er for det meste ikke det samme som PC spillere, det er ikke der VR entusiastene er, så spørsmålet er for mange gidder og investere i VR for dette. Jeg håper PSVR2 blir en braksuksess, men sjansen hadde hvert større om PC markedet fikk tilgang til headsettet og de eksklusive spillene.

Vr.thumb.jpg.981734d7748d3e6eff58ce181297a21f.jpg


Her blander du fordelene/ulempene til PC inn i Playstation-verden. (I tillegg til din feil med å ikke regne Ultrawings 2 som et fullblods spill. Virtual Virtual Reality 2 er faktisk heller ikke så verst.) Jeg mistenker også at du ikke faktisk har prøvd de andre spillene. Spesielt med VR, så er det lett å avvise spill som shovelware fordi de ikke kommer fra kjente spillserier, men du må huske at de bygger opp sine egne spillserier, som eksempelvis Moss og Ultrawings. Firewall og I Expect you to Die er andre eksempler som nå kan kalles "spillserier".

Noe av det beste med PC er nettopp det at hvem som helst kan lage noe og gi det ut der. Men det er også en av ulempene, nettopp ved at man må vasse gjennom masse møkk for å komme til perlene. Dette er ikke et (like stort) problem på Playstation. Det er Playstation som godkjenner hvilke spill som skal slippes på maskina (noe de har vært alt for slepphendt med de siste årene), og derfor er det mye tettere mellom de store VR-opplevelsene der enn på PC. Men til gjengjeld blir jo dermed også utvalget litt dårligere.

Til sammenligning er dette de 24 siste spillene gitt ut på PSVR, og jeg har satt ring rundt det jeg anser som shovelware (og jeg har faktisk spilt de fleste).
image.thumb.png.293299f976208e749f71e39d18649766.png
De neste 24 har litt tettere med shovelware, og de 24 etter der har enda litt flere, osv.

Men det er klart, det er langt mellom spillene som er HELT oppe i Half-life-kvalitet. Men mange regner jo det som DET beste spillet i VR. Så det blir som å klage over at det er langt mellom vanlige spill som har Witcher 3-kvalitet. Men VR tilbyr noe for enhver smak, som er en av hovedgrunnene til at jeg liker det så godt.
 

Lenke til kommentar

Hele "Sony må lage deet PC kompatiblet" praten jeg leser på internettet tolker jeg som "jeg vil at de skal gjøre det PC kompatibelt og om ikke er de grådige idioter som ikke gjør hva jeg vil!"

Sony(OG ms og Nintendo) driver med butikk ikke veldedighet og det er sannsynlig mer penger i det de gjør enn ikke.

Som vi vet så selger eksklusivitet, ellers hadde ikke MS brukt milliarder for å skaffe seg noen store til GP.

Dessuten så er typ 20 spill til LANSERINGEN gasnke bra.

MEr on-topic: Det koster, men er ikke så ille mtp hav den kan. At det er HD rumble (husker ikke hav Sony sin heter så bruker dette) i selve headsetet kan bli artig. For eksempel vind blåser, og det i forskjellige styrker. Dette tror jeg kan bli dritbra.

Tveegget svert når det gjelder bakoverkompatibilitet ger. På den ene siden er jeg glas de fokuserer på next-gen og at utviklere kun har fokus på dette. Men de kunne ha fått noen porterings utviklere til å porte de eldre spillene. RE7 og Star Wars Squadron er hjertelige velkomne i bedre kvalitet. Jaja. Rykter sier at tredjepartsutviklere faktisk jobber med ganske mange porteringer, så for nå se.

Det blir dyrt, men siden det er halv skatt denne måneden skal jeg gjøre dette til en fin Yulegave til meg. KAn fylle tilbake sparekontoen i Desember. Det gledes....Om jeg kan ta opp kampen med scalper-botene,da.

Nå må bare Nintendo få ut fingeren med sitt eget VR set (blir nok til Switch 2 om det blir). Spill som, MArio KArt, F-Zero, Pilot Wings, first person MEtroid, Star Fox bare skriker etter en god VR behandling. Trenger ikke være PSVR2 kvalitet en gang. Folka hos Nintendo kan gjøre vindundere med svakere tech.

Lenke til kommentar

Fordelen med PSVR2 er at det er en mye mer moden teknologi, og en har sånn sett lagt grunnlaget for at det kan komme veldig gode titler etterhvert.

Slik som VR utvikler seg til PC så står ikke PSVR2 som en teknologisk sinke som ingen gidder å utvikle til, så det kommer nok rimelig grei backing derfra også.

Har før klaget en god del over at det på mange måter ikke har kommet skikkelige next-gen titler, men at veldig mye er oppgraderte PS4-titler. På mange måter er vel PSVR2 enda mer bak i køen for de fleste. Next-gen er veldig mye kraftigere hardware, så utviklingstiden blir derfor veldig mye lengre og en en får betydelig mer risiko noe som gjør at det nok blir en god del færre prosjekter og de virkelig store prosjektene som igjen slipper i gjennom nåleøyet blir ganske forutsigbare og baserer seg nok i stor grad på tidligere kjente konsepter som en vet har høye salgstall og mer eller mindre garantert kommersiell suksess. Tror nok PSVR2 kommer til å mest være en tumleplass for indie-utviklere, men som sagt er teknologien så god at alt er lagt til rette for at bra ting kan komme, men det er litt avhengig av at mange nok ser nytten i kjøpe PSVR2.

Personlig venter jeg litt mer utålmodig på rene AAA(+) titler, men tror nok det er mye i pipeline som enda kommer til å ta lang tid før vi ser til tross for at vi har fått servert imponerende demonstrasjoner av Unreal Engine 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...