Gå til innhold

hvorfor velger folk egentlig å bruke "fiks ferdig" på Finn.no??


Gjest b38e1...f50

Anbefalte innlegg

Anne01 skrev (11 timer siden):

Fikk meg til å tenke på tilfeller hvor frekke kriminelle fikk varer tilsendt UTEN å ha forhåndsbetalt. Så flere medieoppslag om slike svindlere som manipulerte godtroende selgere, så «fiks ferdig» er nok et hinder for svindelvirksomhet for begge parter. Ønsker meg bare en mindre frustrerende søkeløsning.

Finn.no ledelsen er fylt med dobbeltmoral. 

Finn krever ingen verifisering av selgere, det er valgfritt. Uforståelig for meg, men de ser vel at det er en andel som ønsker å være anonyme i alle ledd. En hyggelig gest til svindlere.

Finn.no vil selvsagt ha fortjeneste på å sende varen med egen sin leveringstjeneste. Som har vist variabel kvalitet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener alvorlig talt at Finn.no/Adyen sin Fiks Ferdig escrow-tjeneste vil gi pengene til den anonyme selgeren/svindleren hvis du mottar en gråstein og stopper utbetaling iløpet av den lange fristen på 24 timer som du har på å si ifra at varen ikke var som avtalt? Hvordan har svindleren i det hele tatt tenkt å få pengene fra Adyen når man må opplyse om et norskt kontonummer for å bruke Fiks Ferdig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (21 minutter siden):

Man kan fortsatt kommunisere med hverandre ja, blir litt det samme som på Ebay.

Akkurat på den biten, ja, men eBay sin totalløsning er veldig veldig forskjellig fra Finn.no/Adyen, spesielt på selger-ansvar (som er veldig fiendtlig hos eBay). eBay støtter også handlekurv med flere sku fra samme selger, sammenlegging av fraktpriser når du kjøper flere ting fra samme selger etc. Det er i korte trekk mer bedrift->privat fokus enn Finn.no som fokuserer på å senke terskelen så private kan selge til private uten risiko og uten å måtte koseprate/prute-med-ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Anne01 said:

Fikk meg til å tenke på tilfeller hvor frekke kriminelle fikk varer tilsendt UTEN å ha forhåndsbetalt. Så flere medieoppslag om slike svindlere som manipulerte godtroende selgere, så «fiks ferdig» er nok et hinder for svindelvirksomhet for begge parter. Ønsker meg bare en mindre frustrerende søkeløsning.

Kan du utdype litt mer angående søkeløsningen og hva som er for dårlig her? Skjønner ikke hva du mener nå, synes søkemotoren på Finn er bra dog veldig spesifikk.

Lenke til kommentar

I dag funker ikke Finn-app’ene hos meg lenger 😂 (ja, oppdatert osv ), så kan ikke sende screenshots av søk.

De gangene jeg har søkt etter noe i en kategori uten å huke av for «fiks ferdig», så gikk jeg glipp av en selger 300 meter unna. Må derfor huske å huke av for funksjonen og så filtrere på nytt fordi Finn fjerner mitt område.  

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Kan du utdype litt mer angående søkeløsningen og hva som er for dårlig her? Skjønner ikke hva du mener nå, synes søkemotoren på Finn er bra dog veldig spesifikk.

Ikke meg du spurte, men her er mine irritasjonsmomenter (som en som ikke har merket noe negativt med fiks ferdig avhuking i det hele tatt) med Finn sine nettsider/søk:

1. Det globale søket på fremsiden er tilnærmet ubrukelig siden det ofte ikke finner en eneste spesifikk ting, selv om man ved samme søk på "Torget" finner 100+ resultater (og alle 100 er det man søkte etter). Jeg antar det er for kostnadskrevende for Finn å la søket indeksere alle de forskjellige kategoriene/databasene som er årsaken, men det er spekulasjon og jeg har lært meg å trykke på f.eks. Bil eller Torget før jeg skriver noe som helst i fritekstfeltet.

2. Finn.no har en "godkjenningsprosess" som virker til å være automatisert. Når jeg legger ut annonser så går det iallefall selv midt på natten maks 1-2 minutt før annonsen på Torget er "godkjent" og synlig ved url eller søk. Likevel så renner det ned med bots fra bedrifter på Torget som spammer ut annonser som er 100% identiske både med bilder og tekst. Selv når man rapporterer dette så finnes de i søk og har gyldige annonser om du bokmerket url flere dager etterpå. De slår heller ikke ned på antikvariater som selger brukte bøker hvor 80% av bøkene (og dermed søke-resultat-treffene) har vært solgt i 6 mnd allerede. De samme antikvariatene får også republisere den samme annonsen (samme ID) gang på gang slik at ditt spesifikke auto-søk skaper e-post som gjør deg håpefull frem til du ser at det er samme annonse og at boken du ville kjøpe fortsatt står som parentes solgt.

3. De fleste andre søk på nett har siste 20-25 år støttet "merk alle" og så fjern en og en uten at de andre enn de du trykker på blir fjernet (f.eks. si jeg vil søke opp alle undertyper i Audi, utenom A1, hvis jeg merker "Audi" så blir alle underkategorier merket, men så fort jeg fjerner huken på A1 så blir også 100% alle andre under-typer av Audi av-merket). Dette problemet blir enda mer irriterende hvis du vil søke opp f.eks. 10 bilfabrikanter og merke ut 1-2 under-typer i hver under-kategori).

Men det største problemet er ikke søke-relatert, det er hvor enkelt det er for shady selgere å ha 10.0 review-rating. De få gangene jeg har hatt grunn til å gi mindre enn fulltreffer (10.0) til en selger så har selgeren selv skjønt at han har fucket up, og har dermed bare merket annonsen som Solgt uten å velge meg i listen over kjøpere (listen består av de som sendte melding fra annonsen). Og vipps så får han beholde sin 1 av 1 rating som gir han 100% (10.0 av 10.0) selv om han kanskje har vært useriøst med 100+ andre kjøpere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ali q skrev (3 timer siden):

Akkurat på den biten, ja, men eBay sin totalløsning er veldig veldig forskjellig fra Finn.no/Adyen, spesielt på selger-ansvar (som er veldig fiendtlig hos eBay). eBay støtter også handlekurv med flere sku fra samme selger, sammenlegging av fraktpriser når du kjøper flere ting fra samme selger etc. Det er i korte trekk mer bedrift->privat fokus enn Finn.no som fokuserer på å senke terskelen så private kan selge til private uten risiko og uten å måtte koseprate/prute-med-ord.

Joa, men vi er nok på vei dit.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Joa, men vi er nok på vei dit.

Basert på hva? De småbedriftene som "selger" på Finn dukker riktignok opp i søkeresultater, men alle har "Gå til (egen) nettbutikk lenke", og selv om du strengt tatt _kan_ sende Finn-melding til de (når nettbutikken f.eks. gir error 404) så er det mange der som aldri svarer (selv når du prøver å avtale prøvekjøring av bil og har kjøpt flybilletter allerede). Bedriftene har ikke en gang mulighet for auto-forny av annonsene når de blir inaktive. Eneste positive Finn.no gjør imot bedriftene på plattformen er å ikke luke ut bots som auto-poster duplikat-annonser som bare rakkern, men det tror jeg de gjør mer av latskap/udugelighet enn noen annen motivasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (10 minutter siden):

Basert på hva? De småbedriftene som "selger" på Finn dukker riktignok opp i søkeresultater, men alle har "Gå til (egen) nettbutikk lenke", og selv om du strengt tatt _kan_ sende Finn-melding til de (når nettbutikken f.eks. gir error 404) så er det mange der som aldri svarer (selv når du prøver å avtale prøvekjøring av bil og har kjøpt flybilletter allerede). Bedriftene har ikke en gang mulighet for auto-forny av annonsene når de blir inaktive. Eneste positive Finn.no gjør imot bedriftene på plattformen er å ikke luke ut bots som auto-poster duplikat-annonser som bare rakkern, men det tror jeg de gjør mer av latskap/udugelighet enn noen annen motivasjon.

Trenger ikke basere det på noenting, man må følge utviklingen for å henge med, jeg har vært med på kjøp/salg siden qxl startet og ebay har også utviklet seg siden jeg ble medlem der for en evighet siden.

Lenke til kommentar

Så det at Finn ikke har gjort noe bedriftspositivt siste 20 år betyr at de før eller senere må skifte fokus fra p2p til b2p? Det at Finn.no sine TV reklamer utelukkende prøver å få privatpersoner til å selge brukte ting må tyde på at de snart skifter hele forretningsmodellen sin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...