Gå til innhold

HP Officejet Pro 7740 printer

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er rette plassen å poste, men prøver..

Fåkke til å printe ut på A3 papir. Jeg velger A3 fra printemenyen men det kommer bare ut A4. Øverste etasje holder A4 papir, den nederste skuffen, A3. Noen som vet hva jeg gjør feil?

https://www.amazon.com/HP-OfficeJet-Wireless-Replenishment-G5J38A/dp/B01JUCLLGK

Har også problemer med å få fylt hele "arealet" med bildene selv om jeg velger dette.  Har dette med "resize" å gjøre om jeg laster ned bilder fra nettet som jeg vil printe ut som ikke nødvendigvis er kompatibel med...øhh...printesizeparameterne? Kanskje enklere å få fylt hele området på papiret om man skal skrive ut bilder fra et minnekort?

Denne printeren er av typen som bare havnet rett i fanget mitt så vil prøve å få til å bruke den regelmessig. Printekvaliteten ser jo lovende ut og utskriftene suser jo ut på 2 blank eller noe sånt.

Jeg bare begynner i en ende så ser vi hva som skjer ikkesant.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel velge skuff/tray i tillegg, altså manuelt overstyre til riktig skuff. Ikke bare at utskrift skal være A3. Så velge at bildet skal fylle hele siden. Osv

Regner med full driver er lastet ned fra nettsiden til skriver. Windows kan noen ganger gi enklere versjon av driver, med mer begrenset valg.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Gjest Baardsen said:

Har også problemer med å få fylt hele "arealet" med bildene selv om jeg velger dette.  Har dette med "resize" å gjøre om jeg laster ned bilder fra nettet som jeg vil printe ut som ikke nødvendigvis er kompatibel med...øhh...printesizeparameterne? Kanskje enklere å få fylt hele området på papiret om man skal skrive ut bilder fra et minnekort?

Litt info om dette: Merk at alle normale printere har en grense for hvor nært kanten av arket skriverhodet fysisk kan gå. Gitt at du klarer å få skriverhodet til å følge yttergrensene og tegne en strek hele veien rundt, så vil du kunne se at det er en marg. Utafor denne margen er det bare ikke mulig å skrive på med printern.

Så til det kompelliserte - for det er nemlig sånn at ulike programmer forholder seg ikke til margen på samme måte. Jeg eksemplifiserer:

De fleste PDF-lesere er sånn at de skalerer ned for at hele innholdet skal passe innafor margen. Dette betyr i praksis at hvis PDF-siden har et objekt som er ment å måle f.ex 10cm på papiret, så vil dette objektet måle noe kortere på utskriftspapiret.

På den andre siden har du f.ex Office-programmer (gjelder både MS Office og Libre office, og sikkert de fleste andre variantene i markedet). Disse tar høyde for margen, slik at linjeavstand eller kolonnebredde oppgitt i millimeter skal stemme på arket (med mindre du i utskriftsopsjonene velger annen skalering). Samme gjelder for mer avanserte tegneprogram.

Lenke til kommentar

Akkurat nå fikk jeg til å koble datamaskina opp mot printeren ved å bruke en WPS kode som dukker opp på displayet til printeren i noen sekunder etter sendt forespørsel fra datan. Men det blå Wi-fi lyset på printeren står og blinker fortsatt som indikerer at den ikke er koblet på Wifi. Jeg har ikke registrert meg på den HP smart appen, tenkte å prøve uten. Testa et par utskrifter, men det kommer nå opp error og noe om en konflikt mellom A4 / A3 skuffene som jeg ikke skjønner særlig mye av. En testside ble skrevet ut etter 10 minutter helt sånn plutselig. Så slow going akkurat nå, ikke fått det helt til enda nei. Litt usikker på hvor jeg skal gå for å prøve å koble opp printeren til Wi-fi nettet.  

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Akkurat nå fikk jeg til å koble datamaskina opp mot printeren ved å bruke en WPS kode som dukker opp på displayet til printeren i noen sekunder etter sendt forespørsel fra datan. Men det blå Wi-fi lyset på printeren står og blinker fortsatt som indikerer at den ikke er koblet på Wifi. 

WPS bruker du vel for å koble printeren til den trådløse ruteren ...? Usikker på hvor datamaskinen kommer inn her. Mange rutere har en WPS-knapp som du kan trykke inn (samtidig med at printeren er i WPS-modus) for å koble ting på WiFi-nettet.

Hvis du har en mulighet til å bruke nettverkskabel mellom printer og ruter, så er dette absolutt det mest stabile. Sett fra datamaskinen blir det det hipp som happ, nettverksmessig sett.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Gjest Baardsen said:

det kommer nå opp error og noe om en konflikt mellom A4 / A3 skuffene som jeg ikke skjønner særlig mye av.

Ofte har skriverne separate skuffer for A4 og A3 papir, og da må dette defineres av bruker i utskriftsdialogen. Hvis du forsøker å sende utskriften til A3-skuffen, mens at formatet i realiteten er A4 så får du nok en feilmelding om dette.

Nb: det hjelper alltid på om du får med den eksakte teksten på feilmeldinga.

Lenke til kommentar
1 hour ago, geir__hk said:

Ofte har skriverne separate skuffer for A4 og A3 papir, og da må dette defineres av bruker i utskriftsdialogen. Hvis du forsøker å sende utskriften til A3-skuffen, mens at formatet i realiteten er A4 så får du nok en feilmelding om dette.

Nb: det hjelper alltid på om du får med den eksakte teksten på feilmeldinga.

Står noe om at printeren er i en "error state" når jeg prøver å skrive ut. Det funka å skrive ut når jeg brukte ethernet kabel og før jeg registrerte den WPS koden. Ironisk ikkesant. Ingen spesifikk feilmelding som kommer opp. Trøbbelskyteren kunne heller ikke identifisere problemet. Når jeg går inn på den HP smart appen står det at printeren er i offline modus.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...