Spillredaksjonen Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Valve anbefaler kraftig økning i norske spillpriser på Steam Påpeker at det er opptil hver enkelt utvikler å sette egne priser. Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 I prinsippet går prisene opp med mindre utgiver manuelt endrer på prisene.. At prisene i Norge har vært lave har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. For meg personlig har prisene vært på et nivå som har vært akseptabel. Om det blir dyrere med spill på steam over tid kan det nok resultere i at jeg kjøper færre spill. Nå er det jo en tendens til at utgivere presser opp prisene og dette har vi vel sett i 1 - 2 år nå. Som eksempel koster det nye Modern Warfare 2 kr 845 kr for standard utgaven. Det er helt hinsides og ikke noe jeg kommer til å kjøpe i disse tider. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Det vil bare resultere i to ting: 1) flere kjøper billigere spill fra indie-utviklere 2) flere vil gå tilbake til piratkopiering Det er ikke alltid at en prisøkning er løsningen. Enkelte spill vil derimot selge så godt at de nesten kan sette hvilken som helst pris. 6 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Da blir det salg, andre butikker og yarr matey. 800kr per spill? 🤪 2 Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 (endret) Har fått så mye gratis på Epic at jeg ikke husker sist jeg betalte fullpris for et spill, må ha vært Snow runner, men tror kanskje det også var på tilbud til under 300,-... Forstår ikke hva Steam tenker her... Flott platform som priser seg ut av markedet. Blir nok enda mer Epic og GoG fremmover. Endret 1. november 2022 av Nazgarot Lenke til kommentar
ili Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Epic store, gog osv får nok en boost da 1 Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Det er jo noe innihelvetes mange spill å spille , kjøper ALLTID spill på salg . 1 Lenke til kommentar
PheIix Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Plutselig ble gråmarked og torrents veldig attraktivt. Det blir langt mellom hver gang jeg kjøper et spill til normalpris på steam nå. 1 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Da blir det kun tilbudskjøp framover. Særlig i dagens situasjon der hver krone tjent gir mindre og mindre kjøpekraft er det helt utelukka å bruke 50% mer på spill. Da venter jeg heller til jeg ser -50% og bruker mindre enn før. Hardware har uansett blitt så dyrt at jeg har hoppa av den karusellen, så behovet for å prøve de vasseste spillene umiddelbart er kraftig redusert. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg husker vi betalte 999 for Street Fighter 2 på nittitallet, så at spill er dyrt er liksom helt normalt for meg. 2 Lenke til kommentar
Jarde Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 :utakt skrev: Jeg husker vi betalte 999 for Street Fighter 2 på nittitallet, så at spill er dyrt er liksom helt normalt for meg. Vet ikke om det var rundt 999kr for spill rundt nittitallet, vet at rundt begynnelsen av 2000 så vil et komplett spill koste deg rundt 500kr men da må man regne med at den gangen var det ikke noe live service games og man faktisk måtte lage spill ferdig og deretter ha covers med manual og Instrukser som følgte med. I dag er det nesten ingen grunn å selge spill noe mer med tanken på at det er flere folk enn noen gang som spiller og tilgjengeligheten er mye enklere. Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Spill kosta egentlig mye, mye mer før, hvis man tenker på antall minutter man måtte jobbe for å kjøpe et fullprisspill. In today’s dollars that means the NES console would have cost $495.60. A budget NES game would cost $27.53 in today’s dollars, the average game would cost $110.14, while the best games would cost $165.21 in today’s money! Kilde: https://retroonly.com/how-much-did-nes-games-cost-in-the-80s/ Nå har jo alltid Nintendo vært spesielt dyrt, da. Og å distribuere rent digitale, ikke-fysiske spill må jo spare utviklere/distributører noe enormt. 2 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Omnia vincit amor skrev (11 timer siden): Som eksempel koster det nye Modern Warfare 2 kr 845 kr for standard utgaven. Det er helt hinsides og ikke noe jeg kommer til å kjøpe i disse tider. Det latterligste her er egentlig at digital utgave koster 200 kr mer enn disk. 1 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 (endret) KarvaBlad skrev (1 time siden): Spill kosta egentlig mye, mye mer før, hvis man tenker på antall minutter man måtte jobbe for å kjøpe et fullprisspill. In today’s dollars that means the NES console would have cost $495.60. A budget NES game would cost $27.53 in today’s dollars, the average game would cost $110.14, while the best games would cost $165.21 in today’s money! Kilde: https://retroonly.com/how-much-did-nes-games-cost-in-the-80s/ Konsollprisen treffer bra på dagens priser (med unntak av Switch). Ellers vanskelig å sammenligne priser direkte. Kostnadene til produksjon og distribusjon av cartridge og trykking av tjukk manual kan vanskelig sammenlignes med å bli gitt tillatelse til nedlasting. Endret 1. november 2022 av Donkey Kong 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Husker Nintendo 64 spillene på 90 tallet kostet mellom 6-800 kroner alt etter tittel, hos Elkjøp. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Før fikk man i det minste noe for det man betalte.. 2 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 (endret) Slettet-Lk8eL7iw skrev (12 minutter siden): Husker Nintendo 64 spillene på 90 tallet kostet mellom 6-800 kroner alt etter tittel, hos Elkjøp. Ja, men Playstation-spill kostet halvparten grunnet lave kostnader til å produsere cd-plater fremfor cartridge. I dag gjøres ingen av delene. (Altså på Steam) Endret 1. november 2022 av Donkey Kong 3 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Kakeshoma skrev (1 minutt siden): Før fikk man i det minste noe for det man betalte.. Hva vil skje i den hypotetiske situasjonen at en stor aktør som Steam legger ned? Mister man hele spillbiblioteket sitt? Lenke til kommentar
Feenyx Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 Forstår ikke helt... Den tradisjonelle AAA-prisen har jo vært $60 = 599,- Men her står det altså at vi skulle fått alle de spillene for 412,- istedet? En økning fra 599,- til 670,- er ikke så ekstremt som enkelte skal ha det til, selv om det så klart er HELT unødvendig når utgiverne tydeligvis har tatt seg grådig godt betalt (i forhold til retningslinjene) i en årrekke. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. november 2022 Del Skrevet 1. november 2022 57 minutes ago, Slettet-Lk8eL7iw said: Husker Nintendo 64 spillene på 90 tallet kostet mellom 6-800 kroner alt etter tittel, hos Elkjøp. Elkjøp? Hvem kjøpte spill på elkjøp på 90 tallet? Alle de kule kjøpte jo spillene sine på Megazone/Ram & Rom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå