Gå til innhold

Google Pixel 6a når ikke helt opp

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Leste testen, men tenkte at "problemene" med fingerprintsensoren på telefonen var overdrevne. Jeg kjøpte, da den kom i 2013, en iPhone 5S, den første med TouchID, og her ble alle problemer løst med oppdateringer etter få uker.

Kjøpte en Pixel 6a i november, og la inn fire fingre. Kort versjon: Testen hadde rett. Fingerprintsensoren i 6a er ubrukelig. Man har kun TO forsøk før man må taste PIN, og sjansen for at sensoren gjenkjenner fingeren på to forsøk er minimal. Man ender opp med å måtte taste PIN hver gang man skal åpne telefonen. Selv ikke iPhone 5S for snart 10 år siden var så dårlig ved lanseringen, og nå er 6a flere måneder gammel.

Det at den ikke har ansiktsgjenkjenning er svakhet nummer to. Selv de kjipeste telefonene fra andre merker har dette, i tillegg har mange faktisk en fungerende fingerprint sensor.

Synd, fordi telefonen er super smooth i bruk. Selv om HW ikke er på topp i ytelsesmålinger, ser man resultatet i praksis av at Google har full kontroll på både HW og OS/SW, slik Apple har for sine produkter. At man er sikret oppdateringer i 5 år (fra lanseringsdato) gjør at dette kunne vært et godt alternativ til iPhone.

Uansett kan jeg ikke anbefale kjøp av Pixel 6a, selv til under 3000 som den kostet både i november og nå. Legg heller til noen lapper og gå for en Pixel 7.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (3 minutter siden):

Leste testen, men tenkte at "problemene" med fingerprintsensoren på telefonen var overdrevne. Jeg kjøpte iPhone 5S, den første med TouchID, da den kom i 2013, og her ble alle problemer løst med oppdateringer etter få uker.

Kjøpte en Pixel 6a, og la inn fire fingre. Kort versjon: Testen hadde rett. Fingerprintsensoren i 6a er ubrukelig. Man har kun TO forsøk før man må taste PIN, og sjansen for at sensoren gjenkjenner fingeren din på to forsøk er minimal. Man ender opp med å taste PIN de fleste gangene man skal åpne telefonen. Selv ikke iPhone 5S for snart 10 år siden var så dårlig ved lanseringen, og nå er 6a flere måneder gammel.

Det at den ikke har ansiktsgjenkjenning er svakhet nummer to. Selv de kjipeste telefonene fra andre merker har dette, i tillegg har mange faktisk en fungerende fingerprint sensor.

Synd, fordi telefonen er super smooth i bruk. Selv om HW ikke er på topp i ytelsesmålinger, ser man resultatet i praksis av at Google har full kontroll på både HW og OS/SW, slik Apple har for sine produkter. At man er sikret oppdateringer i 5 år (fra lanseringsdato) gjør at dette kunne vært et godt alternativ til iPhone.

Uansett kan jeg ikke anbefale kjøp av Pixel 6a, selv til under 3000 som den kostet både i november og nå. Legg heller til noen lapper og gå for en Pixel 7.

Angående fingerprint sensoren, så er den ikke god på Pixel 7 pro heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
bbios skrev (11 timer siden):

Angående fingerprint sensoren, så er den ikke god på Pixel 7 pro heller.

Så lenge man har en fungerende ansiktgjenkjenning for å åpne telefonen, er det noe man kan leve med.

Spørsmål: Kan man bruke ansiktsgjenkjenning for Google Pay, Vipps, bank-apper, etc, på Pixel 7, eller krever dette bruk av PIN uansett?

Lenke til kommentar

Er fantastisk fornøyd med Pixel 6a! Kjøpte denne til modern da den kostet 5000 kr, og synes det var billig. Til 3000 kr er den et kupp. Selv så sitter jeg med både iPhone 14 Pro og Samsung Galaxy S22 Plus (to telefoner pga jobb), og sammenlignet med sistnevnte så savner jeg nesten Pixel 6a-følelsen på grunn av den raske flyten i menyene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Spørsmål: Kan man bruke ansiktsgjenkjenning for Google Pay, Vipps, bank-apper, etc, på Android, eller krever dette bruk av PIN uansett?

Har ikke prøvd det, Men som æ har skjønt det, så fungerer ansiktsgjenkjenning kun til å låse opp telefonen. 

torbjornhb skrev (57 minutter siden):

Selv så sitter jeg med både iPhone 14 Pro og Samsung Galaxy S22 Plus (to telefoner pga jobb), og sammenlignet med sistnevnte så savner jeg nesten Pixel 6a-følelsen på grunn av den raske flyten i menyene.

Wow da må Pixel 6a være ett unik mobiltelefon og mye bedre enn Pixel 7pro.:)

Flyten på menyene er Pixel 7pro langt bak iPhone 13 pro i min mening.  skal sies 7pro er blitt noe bedre enn den var i begynnelsen da, Men fortsatt noe hakking og frysing, kamera appen også mye tregere enn iPhone . 

Men til 3k må da 6a være det beste kjøpet man kan gjøre  :)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

6A vant vel nettop kameratesten til MKBHD, over Pixel 7 faktisk.

Testen var en blindtest som alle kunne delta på, og det ble tatt bilder i forsjellige kategorier.

Så skal man ha en telefon som tar gode bilder (vel å merke med alt på Auto) så er den nok ett knall kjøp til 3000kr.

Alltids artig å se resultatet av den testen :)

Lenke til kommentar
bbios skrev (6 minutter siden):

Alltids artig å se resultatet av den testen :)

De fleste som stemmer ser nok bildene på en smarttelefon, hvor det er nesten umulig å skille på bildekvalitet uansett 😛 Så sterke farger og mye kontrast vinner oftest.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 minutt siden):

De fleste som stemmer ser nok bildene på en smart telefon, hvor det er nesten umulig å skille på bildekvalitet uansett 😛 Så sterke farger og mye kontrast vinner oftest.

Kan være ja, i år var d vel også litt annerledes oppsett på testen enn årene før..

Men ville resultatet blitt annerledes hvis det var kun profesjonelle som fikk sett og avgjort?? Spør siden æ e ikke noe fotograf..

Lenke til kommentar
bbios skrev (36 minutter siden):

Har ikke prøvd det, Men som æ har skjønt det, så fungerer ansiktsgjenkjenning kun til å låse opp telefonen. 

Wow da må Pixel 6a være ett unik mobiltelefon og mye bedre enn Pixel 7pro.:)

Flyten på menyene er Pixel 7pro langt bak iPhone 13 pro i min mening.  skal sies 7pro er blitt noe bedre enn den var i begynnelsen da, Men fortsatt noe hakking og frysing, kamera appen også mye tregere enn iPhone . 

Men til 3k må da 6a være det beste kjøpet man kan gjøre  :)

Jeg skrev "sammenlignet med sistnevnte", som indikerer Samsung Galaxy S22 Plus. IPhone 14 Pro er i en egen klasse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Complexity skrev (11 timer siden):

6A vant vel nettop kameratesten til MKBHD, over Pixel 7 faktisk.

Stemmer dårlig med testene fra DXOMARK, som gir 122 for 6a, 140 for 7, og 147 for 7 Pro.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (13 timer siden):

Så lenge man har en fungerende ansiktgjenkjenning for å åpne telefonen, er det noe man kan leve med.

Spørsmål: Kan man bruke ansiktsgjenkjenning for Google Pay, Vipps, bank-apper, etc, på Pixel 7, eller krever dette bruk av PIN uansett?

Det er merkelig at android verden ikke innser at det er veien å gå og tar i bruk faceid lignende løsning som Apple har brukt i en årrekke nå og Huawei såvidt var innom på mate 20 pro. Er det patenter som er i veien?

Nei. På iPhone kan man det siden de har skikkelig sensor. Man kan bruke fingeravtrykk, men det virker så dårlig at i praksis ender man opp med PIN. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Stemmer dårlig med testene fra DXOMARK, som gir 122 for 6a, 140 for 7, og 147 for 7 Pro.

Mulig det, men folket synes tydeligvis at 6A tar best bilder.

Den bruker vel Pixel 2 sin kamerasensor fra 2017 så de har vel hatt litt tid på å finpusse softwaren til sensoren.

Sony gjorde det elendig i testen, noe som jo er litt ironisk da de jo lager kamerasensorer til de fleste telefoner,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...