Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreim


Bjornhoks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange merker har gått bort fra den 5 år anbefalingen. Jeg ville tatt av lokket en gang år per år og inspisert reimen. Ser den fin ut kjører du ett år til. Generelt holder slike reimer lenge. De continental longlife reimene vag bruker har skiftintervall på 210k / ingen intervall på år.

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Mange merker har gått bort fra den 5 år anbefalingen. Jeg ville tatt av lokket en gang år per år og inspisert reimen. Ser den fin ut kjører du ett år til. Generelt holder slike reimer lenge. De continental longlife reimene vag bruker har skiftintervall på 210k / ingen intervall på år.

Kan være vanskelig å se at en reimer ser dårlig ut. Jeg har opplevd reimer som ryker selvom de ser fine ut. Ikke regreim, men fortsatt en reim.

Endret av Cocola
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Multireim og regreim er to veldig forskjellige ting. Ingen varer evig selvsagt, men den ene er svært mye sterkere og tåler mye slitasje.

Nå tenker jeg ikke på reim til bil i det heletatt, men reim som brukes på industrimaskiner. Dette er reimer som tåler mye og skal vare lenge, men kan ryke selv om de tilsynelatende ser helt fine ut. Så ut i fra min erfaring så ville jeg ikke stolt på at en regreim ser fin ut 😊

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
kremt skrev (29 minutter siden):

Jeg ville tatt av lokket en gang år per år og inspisert reimen. Ser den fin ut kjører du ett år til. 

Vanskelig å se om tannremmen er slitt. Ofte ser den hel og grei ut på yttersiden, mens tennene på remmens innside kan ha begynt å løsne. Når remmen har mistet nok tenner på rad, vil remmen glippe over på nedre drev. På min første bil skjedde dette etter ca 5 år / 77.000 km.

Lenke til kommentar

Reima røk på min gamle Ford Escort. Det kom et lite dunk og så døde motoren. Som var 15 år gammel i siste halvdel av 90-tallet.

Nedside:

En reim til 70 kroner eller noe slikt, og en helg for å komme til på en tverrstilt motor med minimal glippe mot inner-skjermen.

Hvis jeg hadde hatt 1.6l heller enn 1.3l så er ville jeg såvidt jeg husker ha kunne fått et total motor-havari (noe med geometrien på stempel vs ventiler?).

Avhengig av om du har en motor som «tåler» brudd på register reim (og hvor villig du er til å akseptere å kunne bli stående på E6 kl 21 en høstkveld) så kan du kanskje spekulere litt i p tøye grensene.

edit:

I følge linken så koster bytte av reim mellom 5 og 15.000,-. Det tenker jeg at det er verdt på en bil som er bare 5 år.

https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-det-a-bytte-registerreim

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Ta av lokket innimellom...
Hadde det bare vært så enkelt.
Mesteparten vet ikke hvor reimen er, og de vet heller ikke hvordan reimen skal se ut, og så har vi det at reimen er en plass hvor det er vanskelig å komme til.

Kostet 7k å bytte reimen på min bil, men det er billigere enn motorhaveri, som ikke vil bli dekket av forsikring eller garanti.
 

Lenke til kommentar
On 10/29/2022 at 4:55 PM, MailMan13 said:

Hvis man har en motor som tåler at reim ryker, kan man forsåvidt ta riskoen. Det værste som skjer er at man strander et eller annet sted, og må ringer etter redningsbil.

Min havarerte på E18 en torsdag ettermiddag i rushen; ble stengt tunnel, omkjøring mens bilbergingen pågikk og liten notis i lokalavisa... Mye moro for ei reim til under 800 kr... 🤪

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...