treskrue Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Hei Bruker Linux Mint og trenger en multifunksjons skriver. Lenge siden jeg har brukt det og aldri med Linux. Har tidligere hørt at skrivere er vanskelig å få til med Linux (mange år siden). Noen som har erfaring med det og om det evt er problemer med drivere? Ser på en Brother maskin. Endret 28. oktober 2022 av treskrue Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Hp skrivere har jeg hatt god erfaring med i linux, dette var for 4-5 år siden riktignok. Mulig det har endret seg siden den gang. Vet hvertfall HP har egen linux driver til sine printere Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Om du ser på en bestemt skriver så skal det gå å se om Linux operativsystem er støttet. F.eks her en tilfeldig valgt skriver: Supported OS | DCP-J1050DW | Others | Brother Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Her er en artikkel på dette med skrivere til Linux: The Different Types Of Printers That Work With Linux – Electronic Engineering Tech (cvaieee.org) Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2022 Takk for gode tips Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Fikk aldri mine printere til å fungere bra med Ubuntu 18. (En eldre Brother laserprinter og en Epson ET7750) Måtte stadig reinstallere de og ofte forsvant de. (Gikk etter litt over til Windows, siden da har de fungert perfekt.) Endret 27. oktober 2022 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Dette med å få printere til å virke har blitt bedre de senere år på Ubuntu og Linux Mint enn tidligere. Det er vel også blitt mer Linux støtte på nyere printere. Noe av det skyldes vel at der har vært mer standardisering for kommunikasjon til printer, f.eks IPP og Airprint. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Før i tiden var de fleste skrivere Postscript (PS) og/eller PCL (Printer Command Language), og det var enkelt å konfigurere en PS skriver da en kunne bruke en standard driver selv om skriveren taklet mer avansert PS enn det. I dag er det kommet mange flere standarder. Denne er en ok guide til printere som fungerer bra; https://haydenjames.io/finding-linux-compatible-printers/ Endret 27. oktober 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
Stratleray Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 6 hours ago, Svein M said: Om du ser på en bestemt skriver så skal det gå å se om Linux operativsystem er støttet. F.eks her en tilfeldig valgt skriver: Supported OS | DCP-J1050DW | Others | Brother Veldig sant. Gå til downloads på linken til Svein M. Jeg har alltid fått Brother skrivere til å virke på Linux. Det samme gjelder HP som nevnt her også. Cannon har vært værre. Men, mulig det har med mine første erfaringer med Linux. Så etter det har jeg kun kjøpt Brother og HP som jeg vet virker bra. 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Jeg har god erfaring med Epson skrivere på Linux. Endret 28. oktober 2022 av tflovik Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 Lurer på om jeg heller går for en HP. Ser HPLIP er installert og at HPLIP-GUI er en mulighet. Har ikke tid nå til å knote om printer ikke virker, så håper at den jeg kjøper bare virker - og da med GUI. Takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Hvis du skal ha HP er denne kanskje til hjelp ... https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/supported_devices/index 1 Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Litt om hva det ble og hvordan det gikk. Kjøpte denne: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/printere-og-kontorrekvisita/printer/hp-laserjet-mfp-m234dwe-wifi-printskann-printer/409047. Installering gikk fint uten kabel, brukte bare wifi som den anbefaler. Ble greit guidet gjennom installeringen av appen man laster ned. Linux Mint fant skriveren over nettverk med en gang. Så var det HPLIP. Gikk til programvarebehandler og så at HPLIP allerede var installert (som jeg trodde). Lastet så ned HPLIP-GUI, men den fikk jeg ikke til å virke. Googlet litt og fant ut at jeg hadde feil versjon da jeg kjører Mint 20.3. Fant riktig versjon og voila så funket alt med GUI Brukt litt tid for å få den til å scanne duplex, helt til jeg fant ut at det kan den ikke 😂😂😂 Så skriver+Linux kan være sant og enkelt 😀 Takk for gode innspill Endret 28. oktober 2022 av treskrue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå