Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangel på fysisk servicehefte ved salg av bruktbil


Makka

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bil, 2016-modell, for 2 mnd siden fra merkeforhandler. I Finn-annonsen stod det sånn standard "Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer." Likevel fikk jeg bare med en kvittering på hva forhandleren hadde utført i vår da de hadde fått inn bilen, og den trengte EU-godkjenning. Nå i ettertid har jeg etterlyst tidligere servicehistorikk, men det hadde de altså ikke i sitt system hva første eier hadde fått utført i sitt eie. Hvordan kan de da garantere at servicer osv er tatt? Hvordan tolker dere situasjonen?

Dette var min første bil, og jeg tenkte ikke på slike ting da jeg skulle kjøpe bil. Faren min tok av spørringa for meg og skulle spørre om det nødvendige, men han var ikke interessert i serviceinfo da det "sikkert bare har vært vanlig oljeskift osv". Grunnen til at jeg nå etterlyser dette er fordi jeg må selge bilen igjen, siden jeg skal tilbake å studere i storby og ikke jobbe i hjembyen som planlagt. Og når jeg nå skal legge den ut for salg, vil vel ingen ha bilen med mindre de får full oversikt over hva som er blitt gjort med bilen. Hjelper vel ikke at jeg bare sier at merkeforhandleren kan garantere bla bla bla.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nyere biler har elektronisk servicehefte, som kan sjekkes i bilens computer. Hvis bilen ikke har dette, og servicer er tatt på "merkeverksted" bør det være mulig å hente ut servicehistorikken derfra. Hvis service er tatt på uavhengig verksted, kan det være vanskelig å fremskaffe dokumentasjon i etterkant.

Lenke til kommentar

Hvis du er lur, gjelder også til dere som vurderer en bil. Gå inn på statens vegvesen finn eier.

Logg inn med bank id og tast regnr.

Så får du opp alle tidligere eierne av bilen. Disse personene kan det være veldig lurt å ringe opp. De kan sitte på mye verdifull informasjon og kan fint fortelle om både feil og mangler da de ikke eier bilen lengre. Det burde også komme et rødt lys om bilen har vært tidligere registrert i et leiebilfirma eller mange utenlandske navn.

Har snudd mange ganger fra biler med tidligere eiere som "paviljongen bruktbilutleie" osv.

Ikke vær redd for å ringe opp tidligere eiere. Kan hende en av de har vært mekaniker og utført alt etter punkt og prikke også.

Har selv erfart at en tidligere eier opplyste meg om mulig svinghjulstrøbbel på bilen som han byttet inn hos en forhandler. Forhandleren solgte meg bilen uten noen utbedringer om dette. Konfronterte forhandleren om tidligere eier hadde selv opplyst meg om dette. Forhandleren la seg flat..

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (8 minutter siden):

Nyere biler har elektronisk servicehefte, som kan sjekkes i bilens computer. Hvis bilen ikke har dette, og servicer er tatt på "merkeverksted" bør det være mulig å hente ut servicehistorikken derfra. Hvis service er tatt på uavhengig verksted, kan det være vanskelig å fremskaffe dokumentasjon i etterkant.

Hvordan sjekker jeg bilens computer? 

Servicer er alltid tatt på merkeverksted. Bilen har serviceklistremerke med bilmerket på frontruta. Men merkeforhandlerne har ulike journalsystemer, påstår de jeg kjøpte fra...

 

Labelle skrev (4 minutter siden):

Hvis du er lur, gjelder også til dere som vurderer en bil. Gå inn på statens vegvesen finn eier.

Jeg fant eier, men han finnes ikke på sosiale medier og står heller ikke i telefonkatalogen. Så fikk ikke takk i ham den gangen. Var en arbeidsledig mann i 50-årene fra Oslo

Lenke til kommentar
Makka skrev (9 timer siden):

Servicer er alltid tatt på merkeverksted. Bilen har serviceklistremerke med bilmerket på frontruta. Men merkeforhandlerne har ulike journalsystemer, påstår de jeg kjøpte fra...

Kan du ikke ta kontakt direkte med det (eller de) merkeverksted som har tatt service på bilen? Og be om en utskrift av service-loggen.

Kjekt å ha når man skal selge bilen, som du sa.

Lenke til kommentar
Makka skrev (26 minutter siden):

Ja tror det gjelder BMW. Hørte det ikke var problemer for mitt merke.

Jeg fikk ut gamle servicevideoer av BMW, så det stemmer ikke helt. 
 

Og der har du hele servicehistorikken i bilen, med grønn,oransj og rød verdi - alt etter når den ble tatt. Det er derfor veldig enkelt å se historikk på BMWer, der det er påbudt å registrere i bilens system.
 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk ut gamle servicevideoer av BMW, så det stemmer ikke helt. 
 

Og der har du hele servicehistorikken i bilen, med grønn,oransj og rød verdi - alt etter når den ble tatt. Det er derfor veldig enkelt å se historikk på BMWer, der det er påbudt å registrere i bilens system.
 

Jeg skrev service-plassene, altså informasjonen verkstedene sitter på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...