Vibba Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 En dag jeg var ute å kjørte smalt i karosseriet ved venstre hjul i det jeg kjørte over en fartshump. Etter å ha kjørt ca 1 km svingte jeg en til venstre og da hørte jeg en klukkelyd/bankelyd med noen sekunder i mellom (mulig for hver gang hjulet gikk rundt). Hører ikke lyden når jeg kjører rett fram, svinger til høyre eller tar en stor venstresving. Har også hørt i sommer at det er en "klangklang" lyd på høyre hjulside når jeg kjørte over fartshumper eller nedi litt større vegskader/hull i asfalten. Har ikke turt å kjøre bilden siden. Jeg skal selvfølgelig får dette sjekket, men noen som tror hva dette kan være? Er en 15 år gammel Golf som er kjørt 70 000 km. Noen som vet hva en slik sjekk kan koster? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Kan høres ut som en drivknute/drivaksling som har røket. 1 Lenke til kommentar
Vibba Skrevet 26. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2022 sedsberg skrev (30 minutter siden): Kan høres ut som en drivknute/drivaksling som har røket. Takk for svar. Er bilen kjørbar og kan jeg kjøre til butikken som er ca 1 km unna? Har null peiling bil. Den har ingen andre "symptomer" enn den lyden når bilen svinger kort/skarp til venstre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Jeg hadde ikke vært redd for å kjøre noen få kilometer av gangen. På første bilen min kjørte jeg med slitte drivknuter i over et år. Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Vibba skrev (54 minutter siden): En dag jeg var ute å kjørte smalt i karosseriet ved venstre hjul i det jeg kjørte over en fartshump. Etter å ha kjørt ca 1 km svingte jeg en til venstre og da hørte jeg en klukkelyd/bankelyd med noen sekunder i mellom (mulig for hver gang hjulet gikk rundt). Hører ikke lyden når jeg kjører rett fram, svinger til høyre eller tar en stor venstresving. Har også hørt i sommer at det er en "klangklang" lyd på høyre hjulside når jeg kjørte over fartshumper eller nedi litt større vegskader/hull i asfalten. Har ikke turt å kjøre bilden siden. Jeg skal selvfølgelig får dette sjekket, men noen som tror hva dette kan være? Er en 15 år gammel Golf som er kjørt 70 000 km. Noen som vet hva en slik sjekk kan koster? Skjer det i knapp sving uten pådrag også eller mest ved pådrag? Hadde sjekket raskt om det kan være en kjekt fjær i og med at det skjedde på en fartsdump, men heller mot drivknute jeg også basert på beskrivelsen om det er knepping ved pådrag/sving. Var dog svært tidlig å måtte bytte på 70k km.. Er det drivknute får man de for en tusenlapp hos eurodel/autodoc og må påregne en times tid på bytte selv om du kommer til å få en historie om at ting satt fast og at det derfor gikk 2 Jeg bruker å kjenne over forstillingen ved bytte av dekk ved å kjenne på dekket med hendene klokken 12/6 for å kjenne etter hjullager slakke, 9 og 15 for endeledd og kjapt over foringer med en spake for å se at alt er i orden. Drivaksling kan du sjekke ved å se at den mot diff/girkasse ikke har "sideveis" slakke (inn/ut er normalt) og mot drivknute skal den ikke ha slakke noen veier, men det er ikke så godt å forklare. Skal være hele mansjetter også. Søk litt på youtube så er det nok av videoer som viser hvordan og sikkert forklarer det bedre enn meg. Det er som regel ikke veldig vanskelig å lokalisere feilen om den er blitt såpass tydelig at du merker det markant ved kjøring. Om du hører det med noen sekunders mellomrom så er det ihvertfall ikke hver gang hjulet roterer for rulleomkretsen din er sikkert rundt 2-2.5m og du skal kjøre sakte om du ikke beveger deg mer enn 2.5m på noen sekunder. I 30 flytter du deg ca 8,3m i sekundet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå