FranzJosef Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Kjøpte en Gekko EL-sykkel i høst med såvidt jeg kan forstå følgende; Shimano STEPS E6000. Det som slår meg er at det føles som drivverket bremser en noe. En merker dette i nedoverbakker når en triller fritt, på en vanlig sykkel mener jeg at man oftest da bare triller fortere og fortere om bakken ikke er slak. Noe tilsvarende synes jeg å merke på flatmark, el-hjelpen skal koble seg ut ved 25 kmt, det synes jeg man merker tydelig. Men når en ligger i hastigheter over det så synes jeg likevel på en vanlig sykkel at man ved noen kraftige sykkeltråkk kan trille ganske lenge, det føles som om hele EL-drivverket bremser opp denne naturlige flyten. Selv så tenkte jeg at det måtte kanskje være noe jeg innbiller meg, en el-sykkel er jo tyngre i seg selv, så kanskje den ikke trillet så lett. Nedover skulle vel dette dog ha motsatt effekt, at den tvert imot trillet enda raskere? Så tenkte jeg også at når en overstiger 25 og ikke får drahjelpen, så er det kanskje mer av en innbilt følelse av å bli holdt igjen ("fantom"-følelse av å flyte lett med el-hjelp). Så snakket jeg med en annen med EL-sykkel og han hadde akkurat samme mistanke. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Tipper det er snakk om regenerering av strøm, slik elbiler og elsparkesykler gjør. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Har ikke elsykkel, men tyngre sykkel og trolig dekk som ikke ruller like lett kan spille litt inn. Ellers så blir det et spørsmål om elmotor kobler fri, eller om den fortsetter å gå rundt og gir friksjon i disse tilfellene. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Kajac skrev (7 minutter siden): Tipper det er snakk om regenerering av strøm, slik elbiler og elsparkesykler gjør. Shimano STEPS E6000 er en krankmotor så hjulene og motor er helt frikoblet når en triller så det er ikke mulig med regenerering på disse systemene. 2 1 Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Det er nødvendig å bruke håndbremsene i bratte nedoverbakker (er ofte ikke fotbrems på el-sykler). At sykkelen er tung, øker bare farten etter min mening. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 3 hours ago, FranzJosef said: Selv så tenkte jeg at det måtte kanskje være noe jeg innbiller meg, en el-sykkel er jo tyngre i seg selv, så kanskje den ikke trillet så lett. Nedover skulle vel dette dog ha motsatt effekt, at den tvert imot trillet enda raskere? Hvor lett snurrer hjulene rundt når du løfter sykkelen opp fra bakken? Hvis de stanser relativt fort, er friksjonen i hjulnavet for stor og det må smøres/justeres. Men det burde ikke være nødvendig med en ny sykkel. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 27. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2022 Evil-Duck skrev (20 timer siden): Shimano STEPS E6000 er en krankmotor så hjulene og motor er helt frikoblet når en triller så det er ikke mulig med regenerering på disse systemene. Hmm...dette er et viktig poeng! Når jeg triller uten å trå og opplever disse utfordringene, da har det ingenting med EL-motoren å gjøre, fordi hjulene er helt uavhengig. De skal trille helt fritt. Da må det altså ha noe å gjøre med at noe subber, kan være hjulnavet, eller oftere så er det vel skivebremsene som ikke er finjustert så de gir litt motstand. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Sett sykkelen på hodet, og snurr dekkene. Om bremsene ser ut til å ligge litt borti bremseskiven så løsne kaliperen og midtstill den. Prøv å snurr dekkene igjen. Om det fortsatt er tregt prøv å løsne bolten/akslingen som holder felgen fast i sykkelen. Noen av disse er mulig å stramme så hardt at de klemmer på frihjulet og skaper friksjon Edit: Nei det er ikke normalt å oppleve det som oppbremsing, utenom vanlig rullemotstand som varierer på ulike sykkeloppsett Endret 27. oktober 2022 av mandodiao Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2022 mandodiao skrev (På 27.10.2022 den 10.24): Sett sykkelen på hodet, og snurr dekkene. Om bremsene ser ut til å ligge litt borti bremseskiven så løsne kaliperen og midtstill den. Prøv å snurr dekkene igjen. Om det fortsatt er tregt prøv å løsne bolten/akslingen som holder felgen fast i sykkelen. Noen av disse er mulig å stramme så hardt at de klemmer på frihjulet og skaper friksjon Edit: Nei det er ikke normalt å oppleve det som oppbremsing, utenom vanlig rullemotstand som varierer på ulike sykkeloppsett Jeg løftet sykkelen og snurret hjulet foran og bak, forhjulet så på meg ut til å løpe helt fritt da det ikke stoppet og hadde god fart etter 20 sekunder. Bakhjulet ikke like fritt og pedalene hektet seg med. Så tok jeg den til butikken og tok opp alle disse spørsmålene. De testet samme øvelse og mente bestemt at det ikke var noe galt med hjulene. Han bare gjentok at den koblet seg ut på 25 kmt og derfor føltes den tregere og tung å sykle på. Jeg forsøkte gang på gang å si at den faktoren er jeg veldig klar over og at det er årsaken til at jeg ikke kom tilbake med en gang. Ventet to måneder. De tok den litt motvillig inn, jeg sa "for en sjekk av dette", de omformulerte det hver gang til "oppdatering av kjørecomputer o.l.". Så jeg tror ikke jeg får noe ut av det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 1 hour ago, FranzJosef said: Bakhjulet ikke like fritt og pedalene hektet seg med. Hmm ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå