Gå til innhold

Koble stasjonær pc til Tv skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg se om jeg gjør dette rett.

Tv er koblet til stasjonær pc med hdmi kabel. Denne kabelen er koblet på hovedkortet. Jeg har ikke eksternt skjermkort. Samtidig er pc skjermen koblet til stasjonær med crt kabel. 

Dette er riktig?

Burfe det ikke gå an å se pc skjermen på tven selv om pc skjermen ikke er tilkoblet?

Lenke til kommentar

Ikke at det betyr noe men når du sier crt kabel så vet jeg ikke hvilken det er, jeg bruker navnene VGA, DVI, HDMI, DP (Displayport)

bilder av de forskjellige her:

https://www.kjell.com/no/kunnskap/hvordan-virker-det/datamaskin/grafikk--og-tilleggskort/skjermtilkoblinger

Ellers så skulle vel stasjonær pc kunne bruke HDMI utgangen til en skjerm. Så jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker.

Skjermoppløsningen er også satt til 1920x1080 som skulle være greit for TV om den ikke er veldig gammel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Ikke at det betyr noe men når du sier crt kabel så vet jeg ikke hvilken det er, jeg bruker navnene VGA, DVI, HDMI, DP (Displayport)

bilder av de forskjellige her:

https://www.kjell.com/no/kunnskap/hvordan-virker-det/datamaskin/grafikk--og-tilleggskort/skjermtilkoblinger

Ellers så skulle vel stasjonær pc kunne bruke HDMI utgangen til en skjerm. Så jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker.

Skjermoppløsningen er også satt til 1920x1080 som skulle være greit for TV om den ikke er veldig gammel.

 

Ja det er VGA kabel.

Vet ikke hvorfor det ikke virker jeg heller. Velger en hdmi inngang på pcen slik jeg gjør med lapptoppen, men det skjer ingenting på pcen. Ikke noe feilmelding eller noe slikt. Er som om den ikke registerer at noe er koblet til.

Hovedkortet mitt er fra 2010. Om det har noen betydning 

Lenke til kommentar

Kan du legge ut litt info om PC-en?

Søk opp og kjør MSIFO32 ('System Info'), klipp ut* og lim inn  inntilsvarende som jeg har gjort under.
* Klipp ut - Hold inne Windows-tasten samtidig som du trykker på Shift og S. Da skal du kunne merke av området du vil klippe ut med musen. Når det er klippet ut, høyreklikker du og velger du 'Lim inn' ('Paste').

image.thumb.png.f2e839b2189593d7ebb306bbed834a2c.png

  

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Når du har pc skjerm tilkoplet må du velge skjerminnstillinger og speile skjermen, skjerminnstillinger finner du ved å høyreklikke på skrivebord.

Nb! Tv skjerm må også være tilkoplet.

Jeg ser ikke noe sted der jeg kan speile skjermen. Ser ikke ut som pcen ser noe tv skjerm. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (15 minutter siden):

Kan du legge ut litt info om PC-en?

Søk opp og kjør MSIFO32 ('System Info'), klipp ut* og lim inn  inntilsvarende som jeg har gjort under.
* Klipp ut - Hold inne Windows-tasten samtidig som du trykker på Shift og S. Da skal du kunne merke av området du vil klippe ut med musen. Når det er klippet ut, høyreklikker du og velger du 'Lim inn' ('Paste').

image.thumb.png.f2e839b2189593d7ebb306bbed834a2c.png

  

Værsågod:

Systeminfo.PNG

Skjermkort.PNG

Lenke til kommentar

Du har skjermkort i maskinen. Da virker nok ingen av skjermutgangene på hovedkortet.

Du har trolig bare VGA og DVI utgang (HDMI er ikke koblet til skjermkort). Du kan bruke en kabel eller adapter fra DVI til HDMI

Utgangene fra hovedkortet er på den platen du tok bilde av. Utgangene på skjermkortet er på skjerkortet som er lenger nede på maskinen.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-hd-4250.c2074

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg hadde nylig dette problemet med min stasjonære PC.

Asus Z490
Intel 10900K
RTX 3080

HDMI-utgangen på hovedkortet ville ikke virke før jeg hadde installert Intel drivere for det integrerte skjermkortet.
Og disse driverne ville ikke la seg installere så lenge RTX 3080-kortet var i PCen. Fikk bare beskjed om at jeg ikke hadde noe integrert skjermkort.

Jeg måtte fysisk fjerne det dedikerte skjermkortet, koble en skjerm til HDMI-utgangen på hovedkortet og så installere driverne.
Men nå kommer iGPUen opp i Device Manager, og nå kan jeg koble til skjerm nummer 5. ❤️

Det kan også hende at utgangen på hovedkortet blir deaktivert hvis det ikke er noen skjerm tilkoblet ved oppstart, og dermed ikke vil virke ved senere tilkoblet skjerm uten en restart, men dette har jeg ikke testet.

Skjermen tilkoblet hovedkortet blir derimot automatisk satt til standard ved POST / BIOS, men skifter tilbake til skjermkortet når Windows innloggingen kommer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...