Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dieselrens, verdt å bruke?


dan83

Anbefalte innlegg

Var innom mekonomen å kjøpte nytt luftfilter, men ble også anbefalt å kjøpe en salgs dieselrens som man fyller oppi tanken før man fyller diesel. Koster 300kr. Er dette bare tull, eller er det til noe nytte? De anbefalte å ta en slik hver ca 10 000km. Så vidt jeg vet, så er diesel her i Norge veldig "ren", så hva vill eventuelt en slik rens gjøre!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dieselen i Norge er aldeles ikke noe bedre enn annen diesel fra andre land, og såvidt vi fant ut for noen år siden så er cetanverdien (brennverdien) betydelig senket ift dieselen som var tilsalgs på 80-90-tallet.
Så ja, det er all grunn til å gjøre noe med det.
Dog er det både dårlige og gode produkter å finne på markedet.
De aller fleste er svindyre, og ikke effektiv nok ift pris etter mitt syn.
Personlig har jeg god erfaring med Tripak dieselbooster. Et svenskt produkt som faktisk selges på Jula.
Det jeg bruker mest, fordi det funker og er rimelig, er også et stoff som skal tilsettes ved hver fylling. QMI sin dieselforbedrer.
Begge disse har såvidt gode cetan-økende egenskaper at sotforbrenningen blir voldsomt mye bedre (type 60-70% bedre forbrenning), samt at forbruket reduseres såpass at det i det minste kan kalles økonomisk lønnsomt å benytte stoffene, i sær QMI som er tydelig lønnsomt i bruk.
Begge disse har nafta som bærer. Der finnes enda bedre produkter, som ikke benytter nafta, men da begynner prisen å bli temmelig høy.
Jeg har prøvd et tjuetalls slike stoffer, stort sett på egne biler, dette er det jeg har endt opp med. Der finnes og varianter som er mye sterkere og kun skal benyttes en gang eller 2 i året. Disse har jeg valgt å styre unna da jeg tenker at det er bedre å ha god forbrenning hele tiden enn å styre med å rengjøre stadig vekk.

Men at det er nødvendig å bruke? Utvilsomt. På alt av dieselmotorer er dette definitivt smart å benytte. Du kan i stor grad forhindre eller i det minste utsette betydelig store utgifter som bytte av EGR, DPF, katalysator, rengjøring av innsug, bytte av turbo, etc etc.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (9 minutter siden):

Dieselen i Norge er aldeles ikke noe bedre enn annen diesel fra andre land, og såvidt vi fant ut for noen år siden så er cetanverdien (brennverdien) betydelig senket ift dieselen som var tilsalgs på 80-90-tallet.
Så ja, det er all grunn til å gjøre noe med det.
Dog er det både dårlige og gode produkter å finne på markedet.
De aller fleste er svindyre, og ikke effektiv nok ift pris etter mitt syn.
Personlig har jeg god erfaring med Tripak dieselbooster. Et svenskt produkt som faktisk selges på Jula.
Det jeg bruker mest, fordi det funker og er rimelig, er også et stoff som skal tilsettes ved hver fylling. QMI sin dieselforbedrer.
Begge disse har såvidt gode cetan-økende egenskaper at sotforbrenningen blir voldsomt mye bedre (type 60-70% bedre forbrenning), samt at forbruket reduseres såpass at det i det minste kan kalles økonomisk lønnsomt å benytte stoffene, i sær QMI som er tydelig lønnsomt i bruk.
Begge disse har nafta som bærer. Der finnes enda bedre produkter, som ikke benytter nafta, men da begynner prisen å bli temmelig høy.
Jeg har prøvd et tjuetalls slike stoffer, stort sett på egne biler, dette er det jeg har endt opp med. Der finnes og varianter som er mye sterkere og kun skal benyttes en gang eller 2 i året. Disse har jeg valgt å styre unna da jeg tenker at det er bedre å ha god forbrenning hele tiden enn å styre med å rengjøre stadig vekk.

Men at det er nødvendig å bruke? Utvilsomt. På alt av dieselmotorer er dette definitivt smart å benytte. Du kan i stor grad forhindre eller i det minste utsette betydelig store utgifter som bytte av EGR, DPF, katalysator, rengjøring av innsug, bytte av turbo, etc etc.

Ok, de har en rens fra pro tech: P2101 CRDSC står det på flaska. Vet ikke om det sier deg noe? Koster bare 300kr

Lenke til kommentar
dan83 skrev (4 minutter siden):

Ok, de har en rens fra pro tech: P2101 CRDSC står det på flaska. Vet ikke om det sier deg noe? Koster bare 300kr

Det er vel denne det. Den har jeg ikke prøvd selv. Ut i fra databladet bør denne virke som den skal. Det står vel en bruksanvisning på den, men sånn generelt kan jeg anbefale å kjøre denne inn på en henimot tom tank, så fylle en 10-15 liter drivstoff, og kjøre dette tomt igjen før du fyller opp tanken. Har du mulighet å ta en kjøretur, gjerne med endel belastning som tung tilhenger evt full bil, og kjøre litt hardt på i bakkene, så du får opp temperaturen i motoren. Denne kombinasjonen er effektiv til å få brent ut drit og lort som har samlet seg i maskineriet over tid.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 timer siden):

Det er vel denne det. Den har jeg ikke prøvd selv. Ut i fra databladet bør denne virke som den skal. Det står vel en bruksanvisning på den, men sånn generelt kan jeg anbefale å kjøre denne inn på en henimot tom tank, så fylle en 10-15 liter drivstoff, og kjøre dette tomt igjen før du fyller opp tanken. Har du mulighet å ta en kjøretur, gjerne med endel belastning som tung tilhenger evt full bil, og kjøre litt hardt på i bakkene, så du får opp temperaturen i motoren. Denne kombinasjonen er effektiv til å få brent ut drit og lort som har samlet seg i maskineriet over tid.

Ok, takk for tips!

Men vet du hvor mye langkjøring som trengs for å rense partikkelfilter? det blir en del korte turer, men jeg kjører også en del lange. Hvor effektivt renser disse filtrene seg hvis man feks kjører på e18 i 120km t i 6 giret i 15-20 min? (ca 2200 omdreininger) Hender også jeg er på fjellet og da ligger jeg i 2 giret i  bratte bakker. Da blir jo ting sikkerlig varmt og det kan luket litt svidd etterpå.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (16 timer siden):

Men vet du hvor mye langkjøring som trengs for å rense partikkelfilter?

Jeg er på ingen måte noen motor-ekspert, men jeg hadde en dieselbil hvor bilen selv ba om en 10 minutters tur med høy belastning / høyt turtall. Dette gjorde den et par ganger i året. Kjørte da ca. 12000 km pr år med hovedsaklig småkjøring.

Men dette kan nok variere fra motor til motor, og fra produsent til produsent.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
dan83 skrev (16 timer siden):

Men vet du hvor mye langkjøring som trengs for å rense partikkelfilter? 

Når jeg hadde Volvo V50 med D2 motor så var det anbefalt med 20mil kjøre tur en gang i blandt. Det var for at motoren og systemet skulle bli ordentlig varmt, og ha tid til å brenne av i fileteret etter det jeg skjønte. (D2 motoren hadde forbedret partikkelfilter enn 1,6D versjonene som var før, slik at man der slapp unna de dyre byttene som var ved 120.000 km service)

Fant denne artikkelen på nettet: https://www.nettavisen.no/okonomi/lyser-denne-lampen-ma-du-gi-full-gass/s/12-95-3422803357

Sitat:

Hvis varsellampen for partikkelfilteret tennes, må bilen ikke stoppes. Du bør raskest mulig få bilen opp i over 60 km/t og holde denne hastigheten i en halv time.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at dieselen er raffinert i Norge engang da vi har lagt ned alt som er av industri, det vesle som er igjen er på utenlandske eiere eller nordmenn som er flyttet.

*rant over*

 

Edit, har hendt at jeg har brukt Alron om vinteren på min pajero pga kondensering i diesel tanken. Dette har fungert kjempe bra, vet at mange som kjører lastebil bruker det gjennom hele vinteren.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar

Vi lager vårt eget drivstoff i Norge, på raffineriet på Mongstad. Dessverre eksporteres veldig mye av dette til utlandet, noe som betyr at det drivstoffet som ligger i tankene på norske bensinstasjoner ikke nødvendigvis er fra Mongstad, men andre land. Kvaliteten er ganske vanlig over alt og følger internasjonale standarder for diesel og bensin hva angår kvalitet. Kjøper man det litt dyrere alternativet til diesel som de tilbyr på enkelte bensinstasjoner kan man få litt bedre kvalitet, muligens høyere citan-nivå og dermed bedre forbrenning, men dette har jeg ingen kilde på at er testet grundig av tredjeparts analyser.

Det beste du kan gjøre for dieselbilen din er å fjerne innmaten i DPF og EGR. Da slipper du å tenke på rens og du kan fylle det billigste drivstoffet. Mindre forbruk og CO2 utslipp blir det også. Det blir derimot høyere NOx og partikkelutslipp. Mange verksteder, spesielt de små og lokale, tilbyr dette og det går lett igjennom EU-kontroll fordi de ikke sjekker, leter eller måler om dette renseutstyret er fjernet. Avgassmålinger som de tar på EU blir heller ikke påvirket. Det anbefales samtidig en ECU-remap (chip-optimalisering).

Det er uansett viktig å huske på rens, da turbo kan bli negativt påvirket av et tett rensesystem. Og om den ryker kan det bli dyrt, spesielt om den sprenges i stykker på høyt turtall og ødelegger andre ting i motorrommet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 25.10.2022 den 21.41):

Skal holde å ta lengre turer innimellom, hvor hele systemet blir skikkelig varmt. 

Istedet for slike rensemidler så kan du fylle diesel plus, eller tilsvarende dyrere diesel. 

Tror også at en like godt kan bruke diesel plus (eller tilsvarende) så lenge en ikke opplever noen problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...