del_diablo Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Eneste forskjell på bensin med og uten turbo er at pakningene går til helvete en del før med turbo. Og det er ganske stor forskjell på hvor mye motor vs turbo det er på Euro3, Euro4 og Euro5. For diesel er nok partikkelfilter og AdBlue døden, og reduserer effektiviteten alt for mye. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Problemet er avgass krav. Det er jo egentlig ingen som klarte avgasskravene uten å jukse. Dersom du vil finne en bil som lever lenge, i den betydningen av at det ikke ryker noe som gjør at det ikke gir mening å reparere den, så ville jeg holdt meg unna: Registerkjede Turbo Direkte innsprøytning Dobbelt clutch girkasse Hybridssytemer Tror ikke det er noen tommelfingerregel at diesel holder noe bedre enn bensin lenger Så gjenstår det å se om gamle elbiler i familieklassen er noe bedre, men der er vel de eldste enda 5 år unna drivlinjegaranti utløp. (regner her ikke med X og S i moderat priset familie bilsegmentet. Det er tatt valg der som gjør de dyre å reparere for å forsøke seg på premium segmentet) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Hanhijnn skrev (4 timer siden): Hva vil du si om VW 1,2 TFSI, 2014 modell? Sitter bl.a. i Passat. Har du skrevet feil her? 1,2 motoren ble ikke brukt i Passat. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 (endret) mobile999 skrev (14 timer siden): Har du skrevet feil her? 1,2 motoren ble ikke brukt i Passat. Sorry, du har rett. Jeg mente 1,4 liter TFSI motor på 122hk. Endret 26. oktober 2022 av Hanhijnn Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Heh, betegnelsen TFSI ble ikke brukt på Passat, "bare" TSI. Det ser dessuten ut som 2014 modellen av Passat har registerkjede. Registerkjede og vag motorer er det bare å anbefale å ligge unna. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 mobile999 skrev (16 minutter siden): Heh, betegnelsen TFSI ble ikke brukt på Passat, "bare" TSI. Det ser dessuten ut som 2014 modellen av Passat har registerkjede. Registerkjede og vag motorer er det bare å anbefale å ligge unna. For sent... 🙄 Hva kan man gjøre for å prøve å unngå problem med det? Det er en på finn.no hvor det står at den har hatt registerreimbytte... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274193049 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Habla Møberg skrev (21 timer siden): Det er nok av slike gamle diesler som "ikke bruker" eller "knapt bruker" olje som det ikke er noe gærnt med. Har selv hatt endel slike maskiner som er kjørt oppmot en halv million KM og som var virkelig i fin kondisjon. Men særlig kvikk er det ingen av de som er.... Eldre Mercer med f.eks OM606, Datsun-Nissan med sine rekke-seksere, Mitsubishi med sin 3.2-liters diesel (som rett nok kunne dø ganske kjapt pga vann og rust fra tanken, men det er en litt annen sak)... PSA med sine eldre 2,5 turbodiesler, som gjerne gikk en halv million før det måtte skrues noe videre på de... Alle disse med stort oljevolum, liten eller ingen eksosrensing... Skikkelig sothøner hele gjengen. Men levde lenge gjorde de. Jeg sa ikke det var noe galt med dem, det som er galt er illusjonen om at de ikke bruker motorolje, for det gjør de, selv om det ikke ser sånn ut 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 (endret) Hanhijnn skrev (56 minutter siden): For sent... 🙄 Hva kan man gjøre for å prøve å unngå problem med det? Det er en på finn.no hvor det står at den har hatt registerreimbytte... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274193049 Har hørt i andre sammenhenger at ikke for lange intervaller på motorolje er bra for registerkjeder. Ser ut til at registerkjedene blir utslitt og strekker seg. Til slutt vil ikke strammeren kunne stramme nok kjedet og det blir ulyd. Og til slutt kan det ryke. Verkstedet vil vel kunne følge med på om det er utslitt når bilen er på service etter det jeg forstår. En kan også høre det på lyden. https://terjebjornstad.com/no/2021/05/17/sannheten-om-tsi-motoren/ Endret 26. oktober 2022 av Svein M 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 (endret) Noen biler med kjede har problemer med at strammerne, som er av plast, blir sprø og knekker. Noen mener hyppigere oljeskift kan hjelpe men er neppe noen garanti. Spoiler Endret 26. oktober 2022 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 For en moderne motor så er det ikke drivstofftypen som avgjør påliteligheten. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 22 hours ago, Habla Møberg said: Ja, da har de skjønt noe. Greit nok med LL-olje, så lenge man ikke kjører langt med den, hehe. Hadde en 1,8TFSI (etter 2012-varianten). Min lokale Møller sa i alle fall at LL olje var godt egnet for sånne som meg som igrunn ikke kjører mer enn 15k over to år. Men 30k/2 år var i overkant optimistisk. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 15000km er vel ofte greit intervall på motorolje. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Nå for tiden vil jeg si at bensin er bedre enn diesel. Da dieselmotoren fikk dobbelmasse svinghjul stupte holdbarheten på alt. Alt som ryker har en sinnsyk pris. 2 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Hanhijnn skrev (7 timer siden): Det er en på finn.no hvor det står at den har hatt registerreimbytte... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274193049 Registerrimbytte faktisk. Det ser ut for meg som at denne har registerkjede. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Svein M skrev (18 timer siden): Har hørt i andre sammenhenger at ikke for lange intervaller på motorolje er bra for registerkjeder. Ser ut til at registerkjedene blir utslitt og strekker seg. Til slutt vil ikke strammeren kunne stramme nok kjedet og det blir ulyd. Og til slutt kan det ryke. Verkstedet vil vel kunne følge med på om det er utslitt når bilen er på service etter det jeg forstår. En kan også høre det på lyden. https://terjebjornstad.com/no/2021/05/17/sannheten-om-tsi-motoren/ Takk for linken. Interessant lesing. 👍 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 mobile999 skrev (11 timer siden): Registerrimbytte faktisk. Det ser ut for meg som at denne har registerkjede. Ja nærmere studie viser det. Er nok bare en skrivefeil fra annonse-forfattaren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå