Melita Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 hei đ Regler om gangfelt hvordan skal de tolkes i dette tilfelle..her mĂ„ mann stoppe og vente pĂ„ bilen imot fra det trange partiet??!! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Det er ikke noe skilting som tyder pÄ enveiskjÞring, sÄ veien kan vel deles til Ä kjÞre begge veier sÄ lenge man venter til det er klart. Ellers gjelder normale regler i trafikken. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Kva har gangfeltet med saken Ä gjere? Er det trangt, men lov Ä kjÞre begge veier sÄ mÄ nÞdvendigvis bilen frÄ ei side vente pÄ den andre. Lenke til kommentar
Melita Skrevet 24. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2022 Zeph skrev (2 minutter siden): Kva har gangfeltet med saken Ä gjere? Er det trangt, men lov Ä kjÞre begge veier sÄ mÄ nÞdvendigvis bilen frÄ ei side vente pÄ den andre. Ulovlig Ä stanse pÄ eller foran gangfelt Det er ulovlig Ä stanse pÄ gangfelt eller nÊrmere enn 5 meter foran gangfeltet. Foran gangfelt betyr stans i kjÞreretning foran det oppmerkede feltet. Regelen om 5 meters avstand mÄles fra oppmerkingen. Dersom oppmerking mangler mÄ det mÄles fra skiltstolpen pÄ stedet. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 à stanse her betyr ikke det samme som Ä stoppe for Ä slippe noen over veien, eller vente pÄ motgÄende kjÞretÞy. 1 Lenke til kommentar
Melita Skrevet 24. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2022 Kakeshoma skrev (Akkurat nÄ): à stanse her betyr ikke det samme som Ä stoppe for Ä slippe noen over veien, eller vente pÄ motgÄende kjÞretÞy. Ok..takk for svar!! Det var det jg lurte pÄ .. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) Kakeshoma skrev (13 minutter siden): Ă stanse her betyr ikke det samme som Ă„ stoppe for Ă„ slippe noen over veien, eller vente pĂ„ motgĂ„ende kjĂžretĂžy. Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet âstansâ er brukt og presisert at det ikkje betyr âparkeringâ, men kva betyr det dĂ„? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjĂžretĂžyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans pĂ„ gangfelt er forbode. Med ei gang bilen stĂ„r i ro, sĂ„ har du stansa, og det er dĂ„ iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov Ă„ stansa. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/ Det skjer kvar einaste dag i omrĂ„der med mykje trafikk inn mot rundkĂžyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bĂžtelegging av sĂ„nt. LĂžysinga pĂ„ spĂžrsmĂ„let til TS er i sĂ„ mĂ„te Ă„ stanse fĂžr gangfeltet, ikkje oppĂ„ det. I tillegg mĂ„ du stĂ„ fem meter fĂžr gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stĂ„tt etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stĂ„ fem meter framfĂžre det utan Ă„ ende opp oppĂ„ det fĂžrste gangfeltet. Ei litt finurleg nĂžtt dette her. Endret 24. oktober 2022 av Zeph Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) 18 minutes ago, Zeph said: Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet âstansâ er brukt og presisert at det ikkje betyr âparkeringâ, men kva betyr det dĂ„? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjĂžretĂžyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans pĂ„ gangfelt er forbode. Med ei gang bilen stĂ„r i ro, sĂ„ har du stansa, og det er dĂ„ iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov Ă„ stansa. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/ Det skjer kvar einaste dag i omrĂ„der med mykje trafikk inn mot rundkĂžyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bĂžtelegging av sĂ„nt. LĂžysinga pĂ„ spĂžrsmĂ„let til TS er i sĂ„ mĂ„te Ă„ stanse fĂžr gangfeltet, ikkje oppĂ„ det. I tillegg mĂ„ du stĂ„ fem meter fĂžr gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stĂ„tt etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stĂ„ fem meter framfĂžre det utan Ă„ ende opp oppĂ„ det fĂžrste gangfeltet. Ei litt finurleg nĂžtt dette her. "Det er ingen unntak fra stanseforbudene, slik som for parkeringsforbudene. Man kan derfor ikke stoppe pĂ„ slike steder for Ă„ eksempelvis plukke opp en passasjer, eller flytte noe tungt"  Tenker denne er vesentlig. De skriver feks at stans i tunnel og pĂ„ motorvei er ulovlig, og om det er uten unntak sĂ„ tenker jeg politiet gladelig hadde dratt inn noen millioner (millioner var kanskje Ă„ ta i, men hundretusner da) hver torsdag, fredag og sĂžndag i hyttetrafikken. Jeg mener at det er snakk om stans for andre formĂ„l enn Ă„ ivareta trafikkavviklingen. Endret 24. oktober 2022 av Kakeshoma 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Det er utvilsamt den mest logiske mÄten Ä tolke det pÄ, men det gÄr ikkje sÄ klart fram synest eg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Politiet kunne skrevet masse bÞter om de fulgte loven ordrett, men det hadde blitt lengre kÞer. MÄ man stoppe 5 meter fÞr gangfelt, sÄ mÄ en vurdere om en rekker Ä kjÞre forbi feltet fÞr det kommer gÄende. Lenke til kommentar
Melita Skrevet 25. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2022 Zeph skrev (9 timer siden): Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet âstansâ er brukt og presisert at det ikkje betyr âparkeringâ, men kva betyr det dĂ„? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjĂžretĂžyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans pĂ„ gangfelt er forbode. Med ei gang bilen stĂ„r i ro, sĂ„ har du stansa, og det er dĂ„ iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov Ă„ stansa. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/ Det skjer kvar einaste dag i omrĂ„der med mykje trafikk inn mot rundkĂžyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bĂžtelegging av sĂ„nt. LĂžysinga pĂ„ spĂžrsmĂ„let til TS er i sĂ„ mĂ„te Ă„ stanse fĂžr gangfeltet, ikkje oppĂ„ det. I tillegg mĂ„ du stĂ„ fem meter fĂžr gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stĂ„tt etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stĂ„ fem meter framfĂžre det utan Ă„ ende opp oppĂ„ det fĂžrste gangfeltet. Ei litt finurleg nĂžtt dette her. Synes denne var vannskelig jeg..for der hvor det andre gangfeltet kommer pĂ„ siden er det en vei og der er det hĂžyre regel sĂ„ man kan ikke stĂ„ foran gangfeltet for da sperrer man bĂ„de gang feltet og veien.. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Rent fornuftsmessig mener jeg man kan skille litt pÄ dette: Stans er om man stanser uten at det er noen trafikale hindringer. F.eks. stanser for Ä sette av noen eller plukke opp noen vil vÊre stans. (Rammes f.eks. av parkeringsregler der all stans er forbudt).  For andre trafikanter vil dette vÊre uventet og hindre sikten til fogjengerfeltet i kanskje 10-20 viktige sekunder - derfor 5m regelen, som ved parkering. Stopp pga trafikk/kÞ/fotgjengere - dvs trafikale hindringer sÄ er det ikke krav til stopp mer enn 5m fra fotgjengerfelt fordi det bÞr vÊre Äpenbart at bilen som stopper gjÞr det pga fotgjengere eller biler imot osv. Ved relativt stillestÄende kÞ bÞr man selvfÞlgelig unngÄ Ä stoppe i selve gangfeltet da det kan komme fotgjengere som skal over mens man sakte sakte siger framover. Innsnevringen er her pÄ begge sider som et trafikalt tiltak for Ä begrense trafikk/fÄ ned farten. Begge har hindringen pÄ sin side sÄ her kreves det en viss enighet/hensyn til hverandre. "First come/first serve" vil vÊre naturlig - men man kan evt fÄ "Fleksnes"-situasjoner der ingen vil gi seg... 1 Lenke til kommentar
Melita Skrevet 25. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2022 Rune_says skrev (48 minutter siden): Rent fornuftsmessig mener jeg man kan skille litt pĂ„ dette: Stans er om man stanser uten at det er noen trafikale hindringer. F.eks. stanser for Ă„ sette av noen eller plukke opp noen vil vĂŠre stans. (Rammes f.eks. av parkeringsregler der all stans er forbudt).  For andre trafikanter vil dette vĂŠre uventet og hindre sikten til fogjengerfeltet i kanskje 10-20 viktige sekunder - derfor 5m regelen, som ved parkering. Stopp pga trafikk/kĂž/fotgjengere - dvs trafikale hindringer sĂ„ er det ikke krav til stopp mer enn 5m fra fotgjengerfelt fordi det bĂžr vĂŠre Ă„penbart at bilen som stopper gjĂžr det pga fotgjengere eller biler imot osv. Ved relativt stillestĂ„ende kĂž bĂžr man selvfĂžlgelig unngĂ„ Ă„ stoppe i selve gangfeltet da det kan komme fotgjengere som skal over mens man sakte sakte siger framover. Innsnevringen er her pĂ„ begge sider som et trafikalt tiltak for Ă„ begrense trafikk/fĂ„ ned farten. Begge har hindringen pĂ„ sin side sĂ„ her kreves det en viss enighet/hensyn til hverandre. "First come/first serve" vil vĂŠre naturlig - men man kan evt fĂ„ "Fleksnes"-situasjoner der ingen vil gi seg... Skal ha oppkjĂžring sĂ„ fĂžler det er greit Ă„ gjĂžre det riktig..đ de med lappen stopper der oppĂ„ gangfeltet og venter pĂ„ bilen imot Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Det er egentlig ikke tillatt Ä stanse/stoppe pÄ fortau, i gangfelt (fotgjengerovergang), i sykkelfelt eller pÄ tvers pÄ gang- og sykkelvei for Ä vente pÄ klar bane, grÞnt lys eller lignende, ei heller stans for av-/pÄstiging eller av-/pÄlessing. I kÞkjÞring har man ikke lov Ä stoppe pÄ gangfeltet eller i krysset, man skal vente til man ser at det er plass til enda en bil pÄ den andre siden. Det er sjelden, men det hender at bilister blir bÞtelagt for dette. Det er ikke lov Ä tenke at fotgjengere og syklister kan svinge rundt, mange kan sikkert det, men de som triller barnevogn, rullestolbrukere (som regnes som fotgjengere) og funksjonshemmede pÄ bred trehjulssykkel er ikke like fleksible. Barn bÞr ogsÄ fÄ slippe "Ä gÄ rundt", som ofte betyr en tur ut i kjÞrebanen. Derfor er disse reglene sÄ strikse som de er. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 SeaLion skrev (31 minutter siden): I kÞkjÞring har man ikke lov Ä stoppe pÄ gangfeltet eller i krysset, man skal vente til man ser at det er plass til enda en bil pÄ den andre siden. Den er forsÄvidt grei, men skal en fÞlge loven sÄ skal en stoppe 5 meter fÞr gangfeltet, som er en hel billengde fÞr feltet og da skal jeg love deg at du blir tutet pÄ. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Mange her jeg holder til har ikke noe problem Ä stoppe pÄ gangfeltet for Ä fÄ mest mulig overblikk over krysset. Personlig forsÞker jeg Ä la det vÊre sÄpass mye gangfelt igjen slik at folk enkelt kommer seg over gaten. Som fotgjenger er det ganske irriterende nÄr noen sperrer hele gangfeltet med bilen. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Dubious skrev (PÄ 26.10.2022 den 18.13): Den er forsÄvidt grei, men skal en fÞlge loven sÄ skal en stoppe 5 meter fÞr gangfeltet, som er en hel billengde fÞr feltet og da skal jeg love deg at du blir tutet pÄ. 5-metersregelen er nevnt i trafikkreglenes §17 om stans og parkering. Det lovgiver her tenker pÄ er parkering og stans for av-/pÄstigning eller av-/pÄlessing. Da skal man ikke stoppe/parkere nÊrmere gangfeltet enn 5 meter for Ä gi de som passerer kjÞretÞyet fri sikt til gangfeltet. Paragrafen som gjelder trafikkal stans er §9 som angir sÊrskilte plikter overfor fotgjengere. I underpunkt 4 stÄr det at man skal unngÄ stans pÄ gangfelt, og at dette punktet ogsÄ gjelder sporvogn. Ved gangfelt er det gjerne ei stopplinje. Da kan man kjÞre helt fram til stopplinja. Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ