GĂ„ til innhold
đŸŽ„đŸŽ…â„ïžGod Jul og Godt NyttĂ„r fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gangfelt

Melita

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (2 minutter siden):

Kva har gangfeltet med saken Ä gjere? Er det trangt, men lov Ä kjÞre begge veier sÄ mÄ nÞdvendigvis bilen frÄ ei side vente pÄ den andre.

Ulovlig Ä stanse pÄ eller foran gangfelt

Det er ulovlig Ä stanse pÄ gangfelt eller nÊrmere enn 5 meter foran gangfeltet. Foran gangfelt betyr stans i kjÞreretning foran det oppmerkede feltet. Regelen om 5 meters avstand mÄles fra oppmerkingen. Dersom oppmerking mangler mÄ det mÄles fra skiltstolpen pÄ stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (13 minutter siden):

Å stanse her betyr ikke det samme som Ă„ stoppe for Ă„ slippe noen over veien,  eller vente pĂ„ motgĂ„ende kjĂžretĂžy.

Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet “stans” er brukt og presisert at det ikkje betyr “parkering”, men kva betyr det dĂ„? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjĂžretĂžyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans pĂ„ gangfelt er forbode. Med ei gang bilen stĂ„r i ro, sĂ„ har du stansa, og det er dĂ„ iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov Ă„ stansa.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/

Det skjer kvar einaste dag i omrÄder med mykje trafikk inn mot rundkÞyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bÞtelegging av sÄnt.

LÞysinga pÄ spÞrsmÄlet til TS er i sÄ mÄte Ä stanse fÞr gangfeltet, ikkje oppÄ det. I tillegg mÄ du stÄ fem meter fÞr gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stÄtt etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stÄ fem meter framfÞre det utan Ä ende opp oppÄ det fÞrste gangfeltet.

Ei litt finurleg nĂžtt dette her.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Zeph said:

Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet “stans” er brukt og presisert at det ikkje betyr “parkering”, men kva betyr det dĂ„? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjĂžretĂžyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans pĂ„ gangfelt er forbode. Med ei gang bilen stĂ„r i ro, sĂ„ har du stansa, og det er dĂ„ iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov Ă„ stansa.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/

Det skjer kvar einaste dag i omrÄder med mykje trafikk inn mot rundkÞyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bÞtelegging av sÄnt.

LÞysinga pÄ spÞrsmÄlet til TS er i sÄ mÄte Ä stanse fÞr gangfeltet, ikkje oppÄ det. I tillegg mÄ du stÄ fem meter fÞr gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stÄtt etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stÄ fem meter framfÞre det utan Ä ende opp oppÄ det fÞrste gangfeltet.

"Det er ingen unntak fra stanseforbudene, slik som for parkeringsforbudene. Man kan derfor ikke stoppe pÄ slike steder for Ä eksempelvis plukke opp en passasjer, eller flytte noe tungt"

Tenker denne er vesentlig. De skriver feks at stans i tunnel og pÄ motorvei er ulovlig, og om det er uten unntak sÄ tenker jeg politiet gladelig hadde dratt inn noen millioner (millioner var kanskje Ä ta i, men hundretusner da) hver torsdag, fredag og sÞndag i hyttetrafikken.

Jeg mener at det er snakk om stans for andre formÄl enn Ä ivareta trafikkavviklingen.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 timer siden):

Synes denne var vannskelig jeg..for der hvor det andre gangfeltet kommer pÄ siden er det en vei og der er det hÞyre regel sÄ man kan ikke stÄ foran gangfeltet for da sperrer man bÄde gang feltet og veien..

Lenke til kommentar

Rent fornuftsmessig mener jeg man kan skille litt pÄ dette:

Stans er om man stanser uten at det er noen trafikale hindringer.  F.eks. stanser for Ä sette av noen eller plukke opp noen vil vÊre stans. (Rammes f.eks. av parkeringsregler der all stans er forbudt).  For andre trafikanter vil dette vÊre uventet og hindre sikten til fogjengerfeltet i kanskje 10-20 viktige sekunder - derfor 5m regelen, som ved parkering.

Stopp pga trafikk/kÞ/fotgjengere - dvs trafikale hindringer sÄ er det ikke krav til stopp mer enn 5m fra fotgjengerfelt fordi det bÞr vÊre Äpenbart at bilen som stopper gjÞr det pga fotgjengere eller biler imot osv.  Ved relativt stillestÄende kÞ bÞr man selvfÞlgelig unngÄ Ä stoppe i selve gangfeltet da det kan komme fotgjengere som skal over mens man sakte sakte siger framover.

Innsnevringen er her pÄ begge sider som et trafikalt tiltak for Ä begrense trafikk/fÄ ned farten.  Begge har hindringen pÄ sin side sÄ her kreves det en viss enighet/hensyn til hverandre.  "First come/first serve" vil vÊre naturlig - men man kan evt fÄ "Fleksnes"-situasjoner der ingen vil gi seg... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (48 minutter siden):

Rent fornuftsmessig mener jeg man kan skille litt pÄ dette:

Stans er om man stanser uten at det er noen trafikale hindringer.  F.eks. stanser for Ä sette av noen eller plukke opp noen vil vÊre stans. (Rammes f.eks. av parkeringsregler der all stans er forbudt).  For andre trafikanter vil dette vÊre uventet og hindre sikten til fogjengerfeltet i kanskje 10-20 viktige sekunder - derfor 5m regelen, som ved parkering.

Stopp pga trafikk/kÞ/fotgjengere - dvs trafikale hindringer sÄ er det ikke krav til stopp mer enn 5m fra fotgjengerfelt fordi det bÞr vÊre Äpenbart at bilen som stopper gjÞr det pga fotgjengere eller biler imot osv.  Ved relativt stillestÄende kÞ bÞr man selvfÞlgelig unngÄ Ä stoppe i selve gangfeltet da det kan komme fotgjengere som skal over mens man sakte sakte siger framover.

Innsnevringen er her pÄ begge sider som et trafikalt tiltak for Ä begrense trafikk/fÄ ned farten.  Begge har hindringen pÄ sin side sÄ her kreves det en viss enighet/hensyn til hverandre.  "First come/first serve" vil vÊre naturlig - men man kan evt fÄ "Fleksnes"-situasjoner der ingen vil gi seg... 

Skal ha oppkjĂžring sĂ„ fĂžler det er greit Ă„ gjĂžre det riktig..😅 de med lappen stopper der oppĂ„ gangfeltet og venter pĂ„ bilen imot 

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke tillatt Ä stanse/stoppe pÄ fortau, i gangfelt (fotgjengerovergang), i sykkelfelt eller pÄ tvers pÄ gang- og sykkelvei for Ä vente pÄ klar bane, grÞnt lys eller lignende, ei heller stans for av-/pÄstiging eller av-/pÄlessing. I kÞkjÞring har man ikke lov Ä stoppe pÄ gangfeltet eller i krysset, man skal vente til man ser at det er plass til enda en bil pÄ den andre siden.

Det er sjelden, men det hender at bilister blir bÞtelagt for dette. Det er ikke lov Ä tenke at fotgjengere og syklister kan svinge rundt, mange kan sikkert det, men de som triller barnevogn, rullestolbrukere (som regnes som fotgjengere) og funksjonshemmede pÄ bred trehjulssykkel er ikke like fleksible. Barn bÞr ogsÄ fÄ slippe "Ä gÄ rundt", som ofte betyr en tur ut i kjÞrebanen. Derfor er disse reglene sÄ strikse som de er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (31 minutter siden):

I kÞkjÞring har man ikke lov Ä stoppe pÄ gangfeltet eller i krysset, man skal vente til man ser at det er plass til enda en bil pÄ den andre siden.

Den er forsÄvidt grei, men skal en fÞlge loven sÄ skal en stoppe 5 meter fÞr gangfeltet, som er en hel billengde fÞr feltet og da skal jeg love deg at du blir tutet pÄ. 

Lenke til kommentar

Mange her jeg holder til har ikke noe problem Ä stoppe pÄ gangfeltet for Ä fÄ mest mulig overblikk over krysset.

Personlig forsÞker jeg Ä la det vÊre sÄpass mye gangfelt igjen slik at folk enkelt kommer seg over gaten. Som fotgjenger er det ganske irriterende nÄr noen sperrer hele gangfeltet med bilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (PĂ„ 26.10.2022 den 18.13):

Den er forsÄvidt grei, men skal en fÞlge loven sÄ skal en stoppe 5 meter fÞr gangfeltet, som er en hel billengde fÞr feltet og da skal jeg love deg at du blir tutet pÄ. 

5-metersregelen er nevnt i trafikkreglenes §17 om stans og parkering. Det lovgiver her tenker pÄ er parkering og stans for av-/pÄstigning eller av-/pÄlessing. Da skal man ikke stoppe/parkere nÊrmere gangfeltet enn 5 meter for Ä gi de som passerer kjÞretÞyet fri sikt til gangfeltet.

Paragrafen som gjelder trafikkal stans er §9 som angir sÊrskilte plikter overfor fotgjengere. I underpunkt 4 stÄr det at man skal unngÄ stans pÄ gangfelt, og at dette punktet ogsÄ gjelder sporvogn. Ved gangfelt er det gjerne ei stopplinje. Da kan man kjÞre helt fram til stopplinja.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...