Gå til innhold

Gangfelt


Melita

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (2 minutter siden):

Kva har gangfeltet med saken å gjere? Er det trangt, men lov å kjøre begge veier så må nødvendigvis bilen frå ei side vente på den andre.

Ulovlig å stanse på eller foran gangfelt

Det er ulovlig å stanse på gangfelt eller nærmere enn 5 meter foran gangfeltet. Foran gangfelt betyr stans i kjøreretning foran det oppmerkede feltet. Regelen om 5 meters avstand måles fra oppmerkingen. Dersom oppmerking mangler må det måles fra skiltstolpen på stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (13 minutter siden):

Å stanse her betyr ikke det samme som å stoppe for å slippe noen over veien,  eller vente på motgående kjøretøy.

Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet “stans” er brukt og presisert at det ikkje betyr “parkering”, men kva betyr det då? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjøretøyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans på gangfelt er forbode. Med ei gang bilen står i ro, så har du stansa, og det er då iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov å stansa.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/

Det skjer kvar einaste dag i områder med mykje trafikk inn mot rundkøyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bøtelegging av sånt.

Løysinga på spørsmålet til TS er i så måte å stanse før gangfeltet, ikkje oppå det. I tillegg må du stå fem meter før gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stått etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stå fem meter framføre det utan å ende opp oppå det første gangfeltet.

Ei litt finurleg nøtt dette her.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Zeph said:

Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet “stans” er brukt og presisert at det ikkje betyr “parkering”, men kva betyr det då? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjøretøyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans på gangfelt er forbode. Med ei gang bilen står i ro, så har du stansa, og det er då iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov å stansa.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/

Det skjer kvar einaste dag i områder med mykje trafikk inn mot rundkøyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bøtelegging av sånt.

Løysinga på spørsmålet til TS er i så måte å stanse før gangfeltet, ikkje oppå det. I tillegg må du stå fem meter før gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stått etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stå fem meter framføre det utan å ende opp oppå det første gangfeltet.

Ei litt finurleg nøtt dette her.

"Det er ingen unntak fra stanseforbudene, slik som for parkeringsforbudene. Man kan derfor ikke stoppe på slike steder for å eksempelvis plukke opp en passasjer, eller flytte noe tungt"

 

Tenker denne er vesentlig. De skriver feks at stans i tunnel og på motorvei er ulovlig, og om det er uten unntak så tenker jeg politiet gladelig hadde dratt inn noen millioner (millioner var kanskje å ta i, men hundretusner da) hver torsdag, fredag og søndag i hyttetrafikken.

Jeg mener at det er snakk om stans for andre formål enn å ivareta trafikkavviklingen.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 timer siden):

Eg kikka litt i trafikkreglane. Ordet “stans” er brukt og presisert at det ikkje betyr “parkering”, men kva betyr det då? Forskrifta definerer det diverre ikkje. Etter lenka under tolkar eg det som all type stans av kjøretøyet, utan definert varigheit eller hensikt, og at stans på gangfelt er forbode. Med ei gang bilen står i ro, så har du stansa, og det er då iht. forskrifta ein del stader du ikkje har lov å stansa.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/forbud-mot-a-stanse/

Det skjer kvar einaste dag i områder med mykje trafikk inn mot rundkøyringar ol. der det fort kan stoppe opp i nokre sekund. Ein regel som blir mykje synda mot og eg reknar med det er lite bøtelegging av sånt.

Løysinga på spørsmålet til TS er i så måte å stanse før gangfeltet, ikkje oppå det. I tillegg må du stå fem meter før gangfeltet (ca. ei billengd). Ein kunne i teorien stått etter gangfeltet om det er plass, men der dukkar det opp eit nytt gangfelt og du kan ikkje stå fem meter framføre det utan å ende opp oppå det første gangfeltet.

Ei litt finurleg nøtt dette her.

Synes denne var vannskelig jeg..for der hvor det andre gangfeltet kommer på siden er det en vei og der er det høyre regel så man kan ikke stå foran gangfeltet for da sperrer man både gang feltet og veien..

Lenke til kommentar

Rent fornuftsmessig mener jeg man kan skille litt på dette:

Stans er om man stanser uten at det er noen trafikale hindringer.  F.eks. stanser for å sette av noen eller plukke opp noen vil være stans. (Rammes f.eks. av parkeringsregler der all stans er forbudt).  For andre trafikanter vil dette være uventet og hindre sikten til fogjengerfeltet i kanskje 10-20 viktige sekunder - derfor 5m regelen, som ved parkering.

Stopp pga trafikk/kø/fotgjengere - dvs trafikale hindringer så er det ikke krav til stopp mer enn 5m fra fotgjengerfelt fordi det bør være åpenbart at bilen som stopper gjør det pga fotgjengere eller biler imot osv.  Ved relativt stillestående kø bør man selvfølgelig unngå å stoppe i selve gangfeltet da det kan komme fotgjengere som skal over mens man sakte sakte siger framover.

Innsnevringen er her på begge sider som et trafikalt tiltak for å begrense trafikk/få ned farten.  Begge har hindringen på sin side så her kreves det en viss enighet/hensyn til hverandre.  "First come/first serve" vil være naturlig - men man kan evt få "Fleksnes"-situasjoner der ingen vil gi seg... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (48 minutter siden):

Rent fornuftsmessig mener jeg man kan skille litt på dette:

Stans er om man stanser uten at det er noen trafikale hindringer.  F.eks. stanser for å sette av noen eller plukke opp noen vil være stans. (Rammes f.eks. av parkeringsregler der all stans er forbudt).  For andre trafikanter vil dette være uventet og hindre sikten til fogjengerfeltet i kanskje 10-20 viktige sekunder - derfor 5m regelen, som ved parkering.

Stopp pga trafikk/kø/fotgjengere - dvs trafikale hindringer så er det ikke krav til stopp mer enn 5m fra fotgjengerfelt fordi det bør være åpenbart at bilen som stopper gjør det pga fotgjengere eller biler imot osv.  Ved relativt stillestående kø bør man selvfølgelig unngå å stoppe i selve gangfeltet da det kan komme fotgjengere som skal over mens man sakte sakte siger framover.

Innsnevringen er her på begge sider som et trafikalt tiltak for å begrense trafikk/få ned farten.  Begge har hindringen på sin side så her kreves det en viss enighet/hensyn til hverandre.  "First come/first serve" vil være naturlig - men man kan evt få "Fleksnes"-situasjoner der ingen vil gi seg... 

Skal ha oppkjøring så føler det er greit å gjøre det riktig..😅 de med lappen stopper der oppå gangfeltet og venter på bilen imot 

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke tillatt å stanse/stoppe på fortau, i gangfelt (fotgjengerovergang), i sykkelfelt eller på tvers på gang- og sykkelvei for å vente på klar bane, grønt lys eller lignende, ei heller stans for av-/påstiging eller av-/pålessing. I køkjøring har man ikke lov å stoppe på gangfeltet eller i krysset, man skal vente til man ser at det er plass til enda en bil på den andre siden.

Det er sjelden, men det hender at bilister blir bøtelagt for dette. Det er ikke lov å tenke at fotgjengere og syklister kan svinge rundt, mange kan sikkert det, men de som triller barnevogn, rullestolbrukere (som regnes som fotgjengere) og funksjonshemmede på bred trehjulssykkel er ikke like fleksible. Barn bør også få slippe "å gå rundt", som ofte betyr en tur ut i kjørebanen. Derfor er disse reglene så strikse som de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (31 minutter siden):

I køkjøring har man ikke lov å stoppe på gangfeltet eller i krysset, man skal vente til man ser at det er plass til enda en bil på den andre siden.

Den er forsåvidt grei, men skal en følge loven så skal en stoppe 5 meter før gangfeltet, som er en hel billengde før feltet og da skal jeg love deg at du blir tutet på. 

Lenke til kommentar

Mange her jeg holder til har ikke noe problem å stoppe på gangfeltet for å få mest mulig overblikk over krysset.

Personlig forsøker jeg å la det være såpass mye gangfelt igjen slik at folk enkelt kommer seg over gaten. Som fotgjenger er det ganske irriterende når noen sperrer hele gangfeltet med bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 26.10.2022 den 18.13):

Den er forsåvidt grei, men skal en følge loven så skal en stoppe 5 meter før gangfeltet, som er en hel billengde før feltet og da skal jeg love deg at du blir tutet på. 

5-metersregelen er nevnt i trafikkreglenes §17 om stans og parkering. Det lovgiver her tenker på er parkering og stans for av-/påstigning eller av-/pålessing. Da skal man ikke stoppe/parkere nærmere gangfeltet enn 5 meter for å gi de som passerer kjøretøyet fri sikt til gangfeltet.

Paragrafen som gjelder trafikkal stans er §9 som angir særskilte plikter overfor fotgjengere. I underpunkt 4 står det at man skal unngå stans på gangfelt, og at dette punktet også gjelder sporvogn. Ved gangfelt er det gjerne ei stopplinje. Da kan man kjøre helt fram til stopplinja.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...