Complexity Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) Heisann! tenkte bare å høre her før jeg eventuelt stiller meg i telefonkø hos vegvesene når de har åpningstid. Driver å hjelper noen fra ett dødsbo, hvor ektefelle sitter igjen med en bil etter avdøde. Av diverse årsaker tar det ekstra lang tid å få ordnet papirer for skifte\uskifte og regninger på forsikring fortsetter jo bare å komme selv om bilen ikke er i bruk. Kan man avregistrere bilen å slippe å betale forsikring selv om bilen står i avdødes navn? Nå kan man jo avskilte biler uten å måtte levere inn skilt men det krever jo at eier logger inn på vegvesenet, noe som jo er vanskelig i en slik situasjon.. Bilen skal selges så snart alle papirer er i orden men det virker å ta veldig lang tid. Endret 24. oktober 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Man kan på de fleste trafikkstasjoner levere inn skiltene i postkasse, både i og utenfor åpningstid. Da vil bilen avregistreres og forsikring opphøre. For å hente ut skiltene igjen trenger man fullmakt fra eier, men hvis forholdet snart er avklart så vil det gjerne ikke blir en utfordring. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2022 22 minutes ago, Marzo said: Man kan på de fleste trafikkstasjoner levere inn skiltene i postkasse, både i og utenfor åpningstid. Da vil bilen avregistreres og forsikring opphøre. For å hente ut skiltene igjen trenger man fullmakt fra eier, men hvis forholdet snart er avklart så vil det gjerne ikke blir en utfordring. Såppas ja! Om det går å gjøre det sånn så er kansje det det enkleste ja. Takker for svar!. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Complexity skrev (11 timer siden): Heisann! tenkte bare å høre her før jeg eventuelt stiller meg i telefonkø hos vegvesene når de har åpningstid. Driver å hjelper noen fra ett dødsbo, hvor ektefelle sitter igjen med en bil etter avdøde. Av diverse årsaker tar det ekstra lang tid å få ordnet papirer for skifte\uskifte og regninger på forsikring fortsetter jo bare å komme selv om bilen ikke er i bruk. Kan man avregistrere bilen å slippe å betale forsikring selv om bilen står i avdødes navn? Nå kan man jo avskilte biler uten å måtte levere inn skilt men det krever jo at eier logger inn på vegvesenet, noe som jo er vanskelig i en slik situasjon.. Bilen skal selges så snart alle papirer er i orden men det virker å ta veldig lang tid. Ved et dødsfall så vil en pårørende som regel bli få myndighet / bli ansvarlig for slike offentlige saker. Men da må de andre (direkte) pårørende være enige i oppnevningen av denne personen. Når min far døde så mente mine søsken at jeg skulle ta den funksjonen. Så da var det jeg som ordnet med å selge bil etc. Namsmann (mener jeg det var) som oppnevnte denne "jobben". Det enkleste her er nok å bare levere inn skiltene, men du får ikke solgt bilen før det formelle er i orden. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2022 35 minutes ago, Hanhijnn said: Ved et dødsfall så vil en pårørende som regel bli få myndighet / bli ansvarlig for slike offentlige saker. Men da må de andre (direkte) pårørende være enige i oppnevningen av denne personen. Når min far døde så mente mine søsken at jeg skulle ta den funksjonen. Så da var det jeg som ordnet med å selge bil etc. Namsmann (mener jeg det var) som oppnevnte denne "jobben". Det enkleste her er nok å bare levere inn skiltene, men du får ikke solgt bilen før det formelle er i orden. Ja det er mye styr i slike saker. Unødvendig tungvindt at det meste foregår manuelt på papir og post også. Men er vel ikke noen som tjener på å gjøre slikt digitalt så sikkert derfor det henger etter. Men takker for svar. 1 Lenke til kommentar
chax000 Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 (endret) Var akkurat oppe i samme situasjon som deg, hvor jeg hjalp en venninne av kona som mistet mannen sin, og i hennes tilfelle ble betaling av bilforsikringen lagt på is til det forelå en skifteattest, så fort forsikringsselskapet fikk beskjed om at forsikringstaker var død. Ta kontakt med forsikringsselskapet og hør hva de trenger av dokumenter for å ordne med dette. For å kunne få innsikt i avdødes økonomiske anliggende (bank, forsikringer etc.), trenger du en Formuesfullmakt, som du får fra Tingretten. Når hun til slutt solgte bilen (etter at skifteattesten forelå), trengte hun ikke registrere bilen på seg først, som jeg trodde. Kjøper opprettet en digital salgsmelding på vegvesen.no, og lastet opp skifteattesten sammen med hennes id-dokumentasjon, som beskrevet på biltilsynets hjemmeside. Denne blir så prosessert manuelt, så det kan ta noen dager før man får svar. I hennes tilfelle ble ikke salgsmeldingen godtatt, så vi endte opp med å måtte bestille time hos biltilsynet, hvor hun leverte skifteattest + id-dokumentasjon manuelt, og da var alt i orden med salget. Kan kanskje være lurt å rådføre seg med biltilsynet først om hvilken metode som er lurest for å spare tid. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/dodsfall/ Håper det hjelper noe! Endret 25. oktober 2022 av chax000 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 chax000 skrev (5 minutter siden): Var akkurat oppe i samme situasjon som deg, hvor jeg hjalp en venninne av kona som mistet mannen sin, og i hennes tilfelle ble betaling av bilforsikringen lagt på is til det forelå en skifteattest, så fort forsikringsselskapet fikk beskjed om at forsikringstaker var død. Ta kontakt med forsikringsselskapet og hør hva de trenger av dokumenter for å ordne med dette. For å kunne få innsikt i avdødes økonomiske anliggende (bank, forsikringer etc.), trenger du en Formuesfullmakt, som du får fra Tingretten. Sånn var det ja. Begynner å bli noen år siden jeg var i samme suppa, så minnet blekner... Lenke til kommentar
chax000 Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 10 minutes ago, Hanhijnn said: Sånn var det ja. Begynner å bli noen år siden jeg var i samme suppa, så minnet blekner... Det er ikke noe å si på. Det var en jungel uten like å komme i mål av dokumenter og instanser ... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå