Kalle Klo Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Bygger en maskin til sønnen min, Asus Prime B550M-A WiFi II hovedkort, Ryzen 5 4500 CPU, Fractal 650W Gold PSU, 2x8GB Corsair Vengeance 3000 MHz minne, MSI Gaming OC RTX 3060 GPU, Kingston NV1 m.2 PCIe 3.0x4 1 TB SSD. Alt gikk greit, fikk installert Windows 10 Home. Etter login, så tar det ca. 25 sekunder, så rebooter PCen. Konsekvent. Selv om du prøver å gjøre noe, eller ikke. Maskinen kan stå på login-skjermen lenge uten reboot. Har reinstallert Windows, byttet om på RAM-brikkene, prøvd å kjøre på en RAM-brikke, lånt en RAM-brikke fra en annen maskin. Gått over power-kontakter. Flyttet SSDen til en annen M2-sokkel. Ingenting hjelper. Kvier meg for å bytte CPU over til annen maskin. Noen andre ideer? Bytte SSD? Har ikke en liggende, så da må jeg bestille en. Kan det være noe power-relatert? CPU-viften har gått på idle hele tiden, så tviler på at det er noe termisk. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Hei! Det kan muligens være en driver-problematikk (i og med at den ikke rebooter på login) - kan du starte opp i sikkerhetsmodus og laste ned f.eks https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html for å se om det ligger noen blue-screen-dumper der og dele innholdet med oss? Du kan også åpne "Hendelsesliste" -> "System" og se om det ligger noe kritisk der. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 I.o.m at du fikk installert Windows 10 fint så virker det som problemet trigges av Windows 10 når det starter opp. Prøv å starte Windows 10 i safe-mode og sjekk om du finner noe i logfilene som gir noe du kan nøste i Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Kalle Klo skrev (9 minutter siden): Bygger en maskin til sønnen min, Asus Prime B550M-A WiFi II hovedkort, Ryzen 5 4500 CPU, Fractal 650W Gold PSU, 2x8GB Corsair Vengeance 3000 MHz minne, MSI Gaming OC RTX 3060 GPU, Kingston NV1 m.2 PCIe 3.0x4 1 TB SSD. Alt gikk greit, fikk installert Windows 10 Home. Etter login, så tar det ca. 25 sekunder, så rebooter PCen. Konsekvent. Selv om du prøver å gjøre noe, eller ikke. Maskinen kan stå på login-skjermen lenge uten reboot. Har reinstallert Windows, byttet om på RAM-brikkene, prøvd å kjøre på en RAM-brikke, lånt en RAM-brikke fra en annen maskin. Gått over power-kontakter. Flyttet SSDen til en annen M2-sokkel. Ingenting hjelper. Kvier meg for å bytte CPU over til annen maskin. Noen andre ideer? Bytte SSD? Har ikke en liggende, så da må jeg bestille en. Kan det være noe power-relatert? CPU-viften har gått på idle hele tiden, så tviler på at det er noe termisk. Tviler steekt på at det er SSD og cpu som er problemet. Prøvd å starte med safemode og se om samme skjer der? Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2022 Just now, Kimelimm said: Hei! Det kan muligens være en driver-problematikk (i og med at den ikke rebooter på login) - kan du starte opp i sikkerhetsmodus og laste ned f.eks https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html for å se om det ligger noen blue-screen-dumper der og dele innholdet med oss? Du kan også åpne "Hendelsesliste" -> "System" og se om det ligger noe kritisk der. Prøvd sikkermodus, men rebooter på samme måte der også, så rekker aldri å installere noe som helst. Dermed har jeg heller ikke fått installert noen drivere bortsett fra det som kommer med en helt clean Windows-install. Prøvd både fra DVD og lagd ny image på en minnepinne fra en annen PC - samme resultat. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) BTW, når jeg installerte fra USB-minne, så rebootet maskinen også noen ganger midt i install (gjorde ikke det når jeg installerte fra DVD første gangen). Merkelig, da install tok mye lengre tid fra DVD enn fra USB-pinne. Tyder på HW-ustabilitet? Endret 22. oktober 2022 av Kalle Klo Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Har du forsøkt en annen ISO? Har du noen indikasjon på temperatur på CPU? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Du kan jo også prøve å legge inn Windows 11 på maskinen å se om det er noe forsjell. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Bios til hovedkort må være minst versjon 0303. Jeg vet ikke men kanskje prøve å installere på nytt. Er installasjons usb innholdet lastet ned i år? Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 9 hours ago, Kimelimm said: Har du forsøkt en annen ISO? Har du noen indikasjon på temperatur på CPU? Forsøkt både DVD som ble levert fra Komplett og nyeste ISO fra Microsoft med samme resultat. Temp på CPU når jeg er inne i BIOS er 35C. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 19 minutes ago, Svein M said: Bios til hovedkort må være minst versjon 0303. Jeg vet ikke men kanskje prøve å installere på nytt. Er installasjons usb innholdet lastet ned i år? Har oppdatert BIOS til nyeste tilgjengelig fra Asus (tror det var April 2022). Prøvd både Windows på DVD fra Komplett og ISO fra Microsoft lastet ned i går. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Prøv med denne; https://www.hirensbootcd.org Får du tak i systemet ditt med denne så kan du vel nøste litt. Ligger mye kraftige programmer integrert. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Før du utelukker temperatur så bør du kanskje nevne/sjekke temperaturene? Ikke bare stole på hva du tror viftene gjør.. Hele greia lukter litt av de som glemmer å fjerne plasten fra heatsink (som da ligger imellom CPU og kjøleribbe og forhindrer at varmen forsvinner opp i heatsink).. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Det kan være en ide å gå inn i bios når du starter maskinen og se om ting ser greit ut over litt tid. Tenker da på temperaturer og spenninger. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) En kan kjøre minne test, f.eks ved å bruke denne: www.ultimatebootcd.com eller en ubuntu installasjons medie. Endret 24. oktober 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 25. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2022 Da fant jeg ut av det til slutt. Var CPU (Ryzen 5 4500) som var problemet. Tok sjansen på å kjøpe en ny Ryzen 5 5600, testet med den, og nå fungerer ting som de skal. Takk for alle gode tips, måtte eliminerte så og si alt unntatt hovedkort før jeg byttet CPU. 2 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 6 minutes ago, Kalle Klo said: Da fant jeg ut av det til slutt. Var CPU (Ryzen 5 4500) som var problemet. Tok sjansen på å kjøpe en ny Ryzen 5 5600, testet med den, og nå fungerer ting som de skal. Takk for alle gode tips, måtte eliminerte så og si alt unntatt hovedkort før jeg byttet CPU. Så bra… ikke ofte det er cpu’n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå