dan83 Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) Hei, nå har jo diesel prisene vært en del dyrere en bensin en stund og jeg kjøpte jo dieselbil for jeg ønsket å spare litt penger i lengden, da jeg har en del lange turer i løpet av året. Men nå hadde det jo absolutt lønnet seg med bensin bil pgr av den spesielle situasjonen man er i. Men spørsmålet er jo, tror dere dette kommer til å vare i lang tid fremover? I så fall vet jeg ikke helt om det lønner seg å beholde dieselbilen. Har ikke råd til noe dyr hybridbil eller el- bil og er som sagt på en del lange turer, siden jeg driver med friluftsliv og foto Endret 22. oktober 2022 av dan83 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Du sparer nok en del fortsatt. Dieselbiler bruker mindre på mila Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) Det er mer kraft i en liter diesel enn i en liter bensin. Det gir mer kjørelengde. Endret 22. oktober 2022 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Forskjellen kommer nok til å holde seg/øke i hele vinter i hvert fall, da det er litt underskudd av diesel i verden, og det brukes mer i vintersesongen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Mannen med ljåen skrev (54 minutter siden): Det er mer kraft i en liter diesel enn i en liter bensin. Det gir mer kjørelengde. *Energi 4 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) ''absolutt lønnet seg'' var vel litt drøyt. Jeg er selv et dieseldyr. Men valgte bensin til fordel for mye småkjøring i barnehage osv. Bruker såklart en god del mere drivstoff enn tilsvarende bil med dieselmotor. Men jeg sparer det inn på å slippe å bytte partikkelfilter, EGR, svinghjul og fans oldemor.. Kjøp bil og drivlinje etter det bruksbehovet du har. Endret 22. oktober 2022 av Labelle 3 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Diesel er i utgangspunktet det beste og billigste om en ikke bare kjører korte turer. Så er det en del faktorer som verditap og reperasjoner som kan være vel så viktig som utgiftene til drivstoff. 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2022 Svein M skrev (7 timer siden): Diesel er i utgangspunktet det beste og billigste om en ikke bare kjører korte turer. Så er det en del faktorer som verditap og reperasjoner som kan være vel så viktig som utgiftene til drivstoff. Så du tror mengden drivstoff jeg sparer på lange turer veier opp for prisforskjellen(2-3kr) mellom bensin og diesel? Kjøpt toyota for pålitelighet, så håper minimalt med problemer, så lenge jeg har den ofte nok på service osv. Men har hittil (på ca ett år) brukt en god del mer på bil en planlagt: understells behandling(4000kr), rense bremser(ca 2000kr), totalt 2 servicer med dekk skifte(ca 5000kr), skifte frontlys( 600kr), nye vinterdekk foran( 6000kr) ,nytt luftfilter(500kr) og store riper etter å ha bli kjørt på som vill koste meg ca 5000kr å fikse. Men men, sånn er det jo med bil, må regne med en del uforutsette utgifter😏 Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Det du lister opp der kan vel ikke kalles uforutsette utgifter, enig i som nevnt over at det ikke er noe poeng i å bytte til en bensinbil pga høyere forbruk. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) dan83 skrev (46 minutter siden): Så du tror mengden drivstoff jeg sparer på lange turer veier opp for prisforskjellen(2-3kr) mellom bensin og diesel? Kjøpt toyota for pålitelighet, så håper minimalt med problemer, så lenge jeg har den ofte nok på service osv. Men har hittil (på ca ett år) brukt en god del mer på bil en planlagt: understells behandling(4000kr), rense bremser(ca 2000kr), totalt 2 servicer med dekk skifte(ca 5000kr), skifte frontlys( 600kr), nye vinterdekk foran( 6000kr) ,nytt luftfilter(500kr) og store riper etter å ha bli kjørt på som vill koste meg ca 5000kr å fikse. Men men, sånn er det jo med bil, må regne med en del uforutsette utgifter😏 En dieselbil bruker gjerne 20-30% mindre liter drifstoff enn en bensinbil. Så det blir likevel mindre i drivstoff kostnad med diesel. Mye av de utgiftene du nevner vil være uansett om det er bensin eller diesel. Det er ikke unormale kostnader på en bil det du nevner. Blir fort både 10000 og mer per år tilsammen på service, reperasjoner og dekk. Endret 22. oktober 2022 av Svein M 2 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Når du først må begynne å reparere på en dieselmotor får du endelig betalt tilbake de kronene du sparte på drivstoff. Dyser, turbo, dpf, dobbelmasse svinghjul og drifstoffpumpe er ikke noe billige deler. Jeg har hatt diesel i mange år, men kjøpte bensinhybrid etter å ha måtte betale 3000,- for 1 glødeplugg. Dieselbiler er ikke slik de var før, da de gikk problemfritt i 20 år. 1 2 1 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Postkassestativ skrev (7 minutter siden): Når du først må begynne å reparere på en dieselmotor får du endelig betalt tilbake de kronene du sparte på drivstoff. Dyser, turbo, dpf, dobbelmasse svinghjul og drifstoffpumpe er ikke noe billige deler. Jeg har hatt diesel i mange år, men kjøpte bensinhybrid etter å ha måtte betale 3000,- for 1 glødeplugg. Dieselbiler er ikke slik de var før, da de gikk problemfritt i 20 år. Dette er mitt intrykk også. De kronene du sprarer på diesel kontra bensin betales tilbake den dagen partikkelfilter, dieselsystem må byttes/renses. I tillegg så er det jo de tingene du nevnte også som drar opp prisen. Helt flunkende nytt er nok dieselbil litt billegere, men jeg mener at skal man først holde seg unna EL er nok bensin den som gir mest for penga. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Det beste er elbil med henger, eller pickup, med dieselaggregat som last. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) dan83 skrev (På 22.10.2022 den 19.47): Kjøpt toyota for pålitelighet, så håper minimalt med problemer, så lenge jeg har den ofte nok på service osv. Men har hittil (på ca ett år) brukt en god del mer på bil en planlagt: understells behandling(4000kr), rense bremser(ca 2000kr), totalt 2 servicer med dekk skifte(ca 5000kr), skifte frontlys( 600kr), nye vinterdekk foran( 6000kr) ,nytt luftfilter(500kr) og store riper etter å ha bli kjørt på som vill koste meg ca 5000kr å fikse. Myten om at eldre Toyota er feilfrie / problemfrie sitter i enda ser jeg. Særlig eldre Toyota dieselbiler sliter med akkurat de samme problemene som andre dieselbiler fra den tiden. Kjenner folk som har pøset MYE penger inn i sine diesel Toyota'er. dan83 skrev (På 22.10.2022 den 19.47): Men men, sånn er det jo med bil, må regne med en del uforutsette utgifter😏 Det har du evig rett i. Å ha bil koster uansett MYE i Norge. Du kan velge mellom å få de utgiftene forutsigbart i passe porsjoner (nybil-lån) eller i uforutsigbare bolker på større og (kanskje noen) mindre summer utover i eierskapet (reparasjoner av bruktbil). Lykke til! 🙂 Endret 24. oktober 2022 av Hanhijnn Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 24. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) Hanhijnn skrev (1 time siden): Myten om at eldre Toyota er feilfrie / problemfrie sitter i enda ser jeg. Særlig eldre Toyota dieselbiler sliter med akkurat de samme problemene som andre dieselbiler fra den tiden. Kjenner folk som har pøset MYE penger inn i sine diesel Toyota'er. Det har du evig rett i. Å ha bil koster uansett MYE i Norge. Du kan velge mellom å få de utgiftene forutsigbart i passe porsjoner (nybil-lån) eller i uforutsigbare bolker på større og (kanskje noen) mindre summer utover i eierskapet (reparasjoner av bruktbil). Lykke til! 🙂 Myte og myte, i følge statistikk og undersøkelser så kommer toyota alltid nesten på topp når det gjelder pålitelighet. Men varier nok en del fra årsmodell osv ville jeg tro!? Finnes også youtubere som bekrefter dette, feks Scotty Kilmer, som har vært mekaniker i 40 år(tror jeg) Men du er jo mekaniker selv, så du har vel bedre utgangspunkt til å uttale deg. Men går ut ifra at alle andre ikke "lyver"? Eller mente du at Toyotas bensinbiler er mer pålitelig? Endret 24. oktober 2022 av dan83 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 dan83 skrev (På 22.10.2022 den 9.26): Hei, nå har jo diesel prisene vært en del dyrere en bensin en stund og jeg kjøpte jo dieselbil for jeg ønsket å spare litt penger i lengden, da jeg har en del lange turer i løpet av året. Men nå hadde det jo absolutt lønnet seg med bensin bil pgr av den spesielle situasjonen man er i. Men spørsmålet er jo, tror dere dette kommer til å vare i lang tid fremover? I så fall vet jeg ikke helt om det lønner seg å beholde dieselbilen. Har ikke råd til noe dyr hybridbil eller el- bil og er som sagt på en del lange turer, siden jeg driver med friluftsliv og foto Forstår jeg deg rett i at problemet er at diesel er dyrere enn bensin, ikke at diesel og bensin er ~10 kroner dyrere enn for halvannet år siden? Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 OC-Freak skrev (På 22.10.2022 den 9.58): Forskjellen kommer nok til å holde seg/øke i hele vinter i hvert fall, da det er litt underskudd av diesel i verden, og det brukes mer i vintersesongen. I tillegg til at importen fra Russland har sunket som en stein. Nå importeres det mer fra Asia og sandkasselandene og da blir det dyrere. Lenke til kommentar
Sommer2022 Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) dan83 skrev (På 22.10.2022 den 19.47): rense bremser(ca 2000kr) Her er det ett verksted du ikke burde dra til igjen. Jeg har Nissan diesel 1,5 (Dessverre Nissan). Byttet EGR (900kr), motorfeste (garanti på 70k), 4 dyser nå på 175.000km (10.000kr ferdig), 4 glødeplugger (500kr totalt). Spørs på motoren du har, regelrett. For min del synes jeg det ikke er dyrt. EGR kunne jeg ha renset også, å det er gratis. Småkjøring er ve ikke helt anbefalt, da det kokser igjen alt mulig, men kjører du litt lengre turer en gang i blant så ordner det seg. Jeg har også en 1,2 liter bensin bil. Den drikker bensin så det er helt sinnsvakt. Den bruker minimum 0,8/mila. Ny bil, ny teknologi, alt er i orden, dette er gj.snittsforbruket på disse bilene (anerkjent merke) Endret 24. oktober 2022 av Sommer2022 Lenke til kommentar
Sommer2022 Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Postkassestativ skrev (11 timer siden): Når du først må begynne å reparere på en dieselmotor får du endelig betalt tilbake de kronene du sparte på drivstoff. Dyser, turbo, dpf, dobbelmasse svinghjul og drifstoffpumpe er ikke noe billige deler. Jeg har hatt diesel i mange år, men kjøpte bensinhybrid etter å ha måtte betale 3000,- for 1 glødeplugg. Dieselbiler er ikke slik de var før, da de gikk problemfritt i 20 år. En bensinbil du kjøper idag har også turbo, dobbelmassesvinghjul og dyser selvfølgelig. En diesel høytrykkspumpe går ikke i stykker i tide og utide. Dpf er jo en ting hvis du småkjører. 3000kr for en glødeplugg? Da har du knekt pluggen i toppen, å måtte av med toppen og borre ut og sveise opp/gjenge eller sette i heli. Opel? Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Sommer2022 skrev (13 minutter siden): Jeg har også en 1,2 liter bensin bil. Den drikker bensin så det er helt sinnsvakt. Den bruker minimum 0,8/mila. Ny bil, ny teknologi, alt er i orden, dette er gj.snittsforbruket på disse bilene (anerkjent merke) Ja, dette er det eneste som er litt teit med bensinbil. Min gamle XC70 2.4T brukte gjerne 1,0-,1,2 på mila. Kanskje litt mer enn det også hvis jeg drev med litt tullekjøring/raske aksellerasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå