Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel dyrere en bensin, hvor lenge vill dette vare tro?


dan83

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jo diesel prisene vært en del dyrere en bensin en stund og jeg kjøpte jo dieselbil for jeg ønsket å spare litt penger i lengden, da jeg har en del lange turer i løpet av året. Men nå hadde det jo absolutt lønnet seg med bensin bil pgr av den spesielle situasjonen man er i.

Men spørsmålet er jo, tror dere dette kommer til å vare i lang tid fremover? I så fall vet  jeg ikke helt om det lønner seg å beholde dieselbilen. Har ikke råd til noe dyr hybridbil eller el- bil og er som sagt på en del lange turer, siden jeg driver med friluftsliv og foto

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

''absolutt lønnet seg'' var vel litt drøyt.

Jeg er selv et dieseldyr. Men valgte bensin til fordel for mye småkjøring i barnehage osv. Bruker såklart en god del mere drivstoff enn tilsvarende bil med dieselmotor. Men jeg sparer det inn på å slippe å bytte partikkelfilter, EGR, svinghjul og fans oldemor..

Kjøp bil og drivlinje etter det bruksbehovet du har.

Endret av Labelle
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 timer siden):

Diesel er i utgangspunktet det beste og billigste om en ikke bare kjører korte turer. Så er det en del faktorer som verditap og reperasjoner som kan være vel så viktig som utgiftene til drivstoff.

Så du tror mengden drivstoff jeg sparer på lange turer veier opp for prisforskjellen(2-3kr) mellom bensin og diesel? 

Kjøpt toyota for pålitelighet, så håper minimalt med problemer, så lenge jeg har den ofte nok på service osv. 

Men har hittil (på ca ett år) brukt en god del mer på bil en planlagt: understells behandling(4000kr), rense bremser(ca 2000kr), totalt 2 servicer med dekk skifte(ca 5000kr), skifte frontlys( 600kr), nye vinterdekk foran( 6000kr) ,nytt luftfilter(500kr) og store riper etter å ha bli kjørt på som vill koste meg ca 5000kr å fikse. 

Men men, sånn er det jo med bil, må regne med en del uforutsette utgifter😏

 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (46 minutter siden):

Så du tror mengden drivstoff jeg sparer på lange turer veier opp for prisforskjellen(2-3kr) mellom bensin og diesel? 

Kjøpt toyota for pålitelighet, så håper minimalt med problemer, så lenge jeg har den ofte nok på service osv. 

Men har hittil (på ca ett år) brukt en god del mer på bil en planlagt: understells behandling(4000kr), rense bremser(ca 2000kr), totalt 2 servicer med dekk skifte(ca 5000kr), skifte frontlys( 600kr), nye vinterdekk foran( 6000kr) ,nytt luftfilter(500kr) og store riper etter å ha bli kjørt på som vill koste meg ca 5000kr å fikse. 

Men men, sånn er det jo med bil, må regne med en del uforutsette utgifter😏

 

En dieselbil bruker gjerne 20-30% mindre liter drifstoff enn en bensinbil. Så det blir likevel mindre i drivstoff kostnad med diesel.

Mye av de utgiftene du nevner vil være uansett om det er bensin eller diesel.

Det er ikke unormale kostnader på en bil det du nevner. Blir fort både 10000 og mer per år tilsammen på service, reperasjoner og dekk.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du først må begynne å reparere på en dieselmotor får du endelig betalt tilbake de kronene du sparte på drivstoff. Dyser, turbo, dpf, dobbelmasse svinghjul og drifstoffpumpe er ikke noe billige deler. Jeg har hatt diesel i mange år, men kjøpte bensinhybrid etter å ha måtte betale 3000,- for 1 glødeplugg. Dieselbiler er ikke slik de var før, da de gikk problemfritt i 20 år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (7 minutter siden):

Når du først må begynne å reparere på en dieselmotor får du endelig betalt tilbake de kronene du sparte på drivstoff. Dyser, turbo, dpf, dobbelmasse svinghjul og drifstoffpumpe er ikke noe billige deler. Jeg har hatt diesel i mange år, men kjøpte bensinhybrid etter å ha måtte betale 3000,- for 1 glødeplugg. Dieselbiler er ikke slik de var før, da de gikk problemfritt i 20 år. 

Dette er mitt intrykk også. De kronene du sprarer på diesel kontra bensin betales tilbake den dagen partikkelfilter, dieselsystem må byttes/renses. I tillegg så er det jo de tingene du nevnte også som drar opp prisen.

 

Helt flunkende nytt er nok dieselbil litt billegere, men jeg mener at skal man først holde seg unna EL er nok bensin den som gir mest for penga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 22.10.2022 den 19.47):

Kjøpt toyota for pålitelighet, så håper minimalt med problemer, så lenge jeg har den ofte nok på service osv. 

Men har hittil (på ca ett år) brukt en god del mer på bil en planlagt: understells behandling(4000kr), rense bremser(ca 2000kr), totalt 2 servicer med dekk skifte(ca 5000kr), skifte frontlys( 600kr), nye vinterdekk foran( 6000kr) ,nytt luftfilter(500kr) og store riper etter å ha bli kjørt på som vill koste meg ca 5000kr å fikse. 

Myten om at eldre Toyota er feilfrie / problemfrie sitter i enda ser jeg. Særlig eldre Toyota dieselbiler sliter med akkurat de samme problemene som andre dieselbiler fra den tiden. Kjenner folk som har pøset MYE penger inn i sine diesel Toyota'er.

dan83 skrev (På 22.10.2022 den 19.47):

Men men, sånn er det jo med bil, må regne med en del uforutsette utgifter😏

Det har du evig rett i. Å ha bil koster uansett MYE i Norge. Du kan velge mellom å få de utgiftene forutsigbart i passe porsjoner (nybil-lån) eller i uforutsigbare bolker på større og (kanskje noen) mindre summer utover i eierskapet (reparasjoner av bruktbil).

Lykke til! 🙂

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Myten om at eldre Toyota er feilfrie / problemfrie sitter i enda ser jeg. Særlig eldre Toyota dieselbiler sliter med akkurat de samme problemene som andre dieselbiler fra den tiden. Kjenner folk som har pøset MYE penger inn i sine diesel Toyota'er.

Det har du evig rett i. Å ha bil koster uansett MYE i Norge. Du kan velge mellom å få de utgiftene forutsigbart i passe porsjoner (nybil-lån) eller i uforutsigbare bolker på større og (kanskje noen) mindre summer utover i eierskapet (reparasjoner av bruktbil).

Lykke til! 🙂

Myte og myte, i følge statistikk og undersøkelser så kommer toyota alltid nesten på topp når det gjelder pålitelighet. Men varier nok en del fra årsmodell osv ville jeg tro!?

Finnes også youtubere som bekrefter dette, feks Scotty Kilmer, som har vært mekaniker i 40 år(tror jeg)

Men du er jo mekaniker selv, så du har vel bedre utgangspunkt til å uttale deg. Men går ut ifra at alle andre ikke "lyver"?

Eller mente du at Toyotas bensinbiler er mer pålitelig?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 22.10.2022 den 9.26):

Hei, nå har jo diesel prisene vært en del dyrere en bensin en stund og jeg kjøpte jo dieselbil for jeg ønsket å spare litt penger i lengden, da jeg har en del lange turer i løpet av året. Men nå hadde det jo absolutt lønnet seg med bensin bil pgr av den spesielle situasjonen man er i.

Men spørsmålet er jo, tror dere dette kommer til å vare i lang tid fremover? I så fall vet  jeg ikke helt om det lønner seg å beholde dieselbilen. Har ikke råd til noe dyr hybridbil eller el- bil og er som sagt på en del lange turer, siden jeg driver med friluftsliv og foto

Forstår jeg deg rett i at problemet er at diesel er dyrere enn bensin, ikke at diesel og bensin er ~10 kroner dyrere enn for halvannet år siden?

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 22.10.2022 den 9.58):

Forskjellen kommer nok til å holde seg/øke i hele vinter i hvert fall, da det er litt underskudd av diesel i verden, og det brukes mer i vintersesongen.

I tillegg til at importen fra Russland har sunket som en stein.
Nå importeres det mer fra Asia og sandkasselandene og da blir det dyrere.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 22.10.2022 den 19.47):

rense bremser(ca 2000kr)

 

Her er det ett verksted du ikke burde dra til igjen.

 

Jeg har Nissan diesel 1,5 (Dessverre Nissan). Byttet EGR  (900kr), motorfeste (garanti på 70k), 4 dyser nå på 175.000km (10.000kr ferdig), 4 glødeplugger (500kr totalt).

Spørs på motoren du har, regelrett. For min del synes jeg det ikke er dyrt. EGR kunne jeg ha renset også, å det er gratis. Småkjøring er ve ikke helt anbefalt, da det kokser igjen alt mulig, men kjører du litt lengre turer en gang i blant så ordner det seg.

 

Jeg har også en 1,2 liter bensin bil. Den drikker bensin så det er helt sinnsvakt. Den bruker minimum 0,8/mila. Ny bil, ny teknologi, alt er i orden, dette er gj.snittsforbruket på disse bilene (anerkjent merke)

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (11 timer siden):

Når du først må begynne å reparere på en dieselmotor får du endelig betalt tilbake de kronene du sparte på drivstoff. Dyser, turbo, dpf, dobbelmasse svinghjul og drifstoffpumpe er ikke noe billige deler. Jeg har hatt diesel i mange år, men kjøpte bensinhybrid etter å ha måtte betale 3000,- for 1 glødeplugg. Dieselbiler er ikke slik de var før, da de gikk problemfritt i 20 år. 

En bensinbil du kjøper idag har også turbo, dobbelmassesvinghjul og dyser selvfølgelig.

En diesel høytrykkspumpe går ikke i stykker i tide og utide. Dpf er jo en ting hvis du småkjører.

3000kr for en glødeplugg? Da har du knekt pluggen i toppen, å måtte av med toppen og borre ut og sveise opp/gjenge eller sette i heli. Opel?

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (13 minutter siden):

Jeg har også en 1,2 liter bensin bil. Den drikker bensin så det er helt sinnsvakt. Den bruker minimum 0,8/mila. Ny bil, ny teknologi, alt er i orden, dette er gj.snittsforbruket på disse bilene (anerkjent merke)

Ja, dette er det eneste som er litt teit med bensinbil.

 

Min gamle XC70 2.4T brukte gjerne 1,0-,1,2 på mila. Kanskje litt mer enn det også hvis jeg drev med litt tullekjøring/raske aksellerasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...