Diskusjon.no Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Som Microsoft varslet i våres har Windows 11-«Utforskeren» nå fått støtte for faner.Les hele artikkelen på Tek.no her Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Jeg syns det ser dårlig ut. Microsoft kunne ha lagd denne funksjonaliteten fra bunnen av, i sine egne biblioteker og rammeverk for grafiske grensesnitt, sånn som Apple har gjort i Cocoa. Der er faner en integrert del av vinduene (NSWindow), og det er lett for tredjeparter å bruke dem, og de ser ut som en standard del av operativsystemet. Nå vet jeg ikke hvordan Microsoft har løst dette med faner, men jeg er klar over at de har et sabla rot i brukergrensesnittene sine, og eldgammelt grensesnitt rett ved nytt og moderne. De hadde først faner i IE med Trident, så faner i Edge med EdgeHTML, og så faner i Edge med Chromium. Problemet er at man her har fått elementer i brukergrensesnittet som ikke passer med hverandre. Chromium sine faner passer ikke inn; de ser annerledes ut, og utilpass. Og nå har de altså kopiert det over til filutforskeren, og kanskje flere steder også. Resultatet er at filutforskeren nå ser ut som Chromium, og ikke hører hjemme der. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Denne funksjonaliteten hadde BeOS på 90-tallet. Ikke bare det, men du kunne kombinere faner fra forskjellige programmer i et og samme vindu. Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Kajac skrev (Akkurat nå): Denne funksjonaliteten hadde BeOS på 90-tallet. Ikke bare det, men du kunne kombinere faner fra forskjellige programmer i et og samme vindu. Mener du å si at Windows er dårlig? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Memento scientiam skrev (6 minutter siden): Mener du å si at Windows er dårlig? Nei Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 4 hours ago, Memento scientiam said: Mener du å si at Windows er dårlig? Jeg vil nå si at man bør kunne forvente at programvare som koster lisenspenger er mer finslipt enn open source. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 (endret) 26 minutes ago, geir__hk said: Jeg vil nå si at man bør kunne forvente at programvare som koster lisenspenger er mer finslipt enn open source. Tja, vet ikke hvor finpusset jeg vil kalle alternativene. Mac kan plukkes opp og brukes uten noen form for styr, men blir fort problematisk om du ønsker å administrere eller gjøre ting som er utenfor malen. Linux gir stor frihet men er noe herk om du bare vil ha noe som fungerer og som ikke involverer timer med Googling' eller en distro som har alt klart (og er kompatibelt med programmene man trenger). Windows, tross i alt bloatware elendigheten og de andre tingene som følger med, er en form for middelvei, og som stort sett fungerer. Edit 19:30: Konkretiserte teksten noe. Har også funnet vernedrakten og butt-pluggen for å være beskyttet mot hordene som kommer til å overfalle meg (du kødder faen'kje med Linux!) Endret 20. oktober 2022 av The Very End 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå