Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan man ødelegge drone, hvis den filmer over andre eiendom?


Gjest 361d5...923

Anbefalte innlegg

Gjest 361d5...923

hvis noen andre flyr rundt med droner og filmer over andre sin eiendommer, men uten tillatelser fra de som bor på eiendommen. 

kan de som bor på eiendommen da for eksempel skyte ned droner, eller ødelegge den på en eller annen måte - uten å bli saksøkt av den som holder på med dronen? 

Anonymous poster hash: 361d5...923

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest 361d5...923 skrev (4 minutter siden):

hvis noen andre flyr rundt med droner og filmer over andre sin eiendommer, men uten tillatelser fra de som bor på eiendommen. 

kan de som bor på eiendommen da for eksempel skyte ned droner, eller ødelegge den på en eller annen måte - uten å bli saksøkt av den som holder på med dronen? 

Anonymous poster hash: 361d5...923

Tror man skal være litt forsiktig med å skyte noe som helst. 
Om noen driver med å flyr droner over private området så ville jeg først ring politiet. 

Det er ganske strenge regler for hvor du kan fly droner. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Tror man skal være litt forsiktig med å skyte noe som helst. 
Om noen driver med å flyr droner over private området så ville jeg først ring politiet. 

Det er ganske strenge regler for hvor du kan fly droner. 

Du eier ikke luftrommet over tomten din heller (husker ikke hvor mange meter opp i lufta og ned i bakken, som anses som en del av eiendommen), så det er nok ikke opptil huseier å tillate/ikke tillate flyvning. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 361d5...923
Omnia vincit amor skrev (2 timer siden):

 Tror man skal være litt forsiktig med å skyte noe som helst. 
 Om noen driver med å flyr droner over private området så ville jeg først ring politiet. 

 Det er ganske strenge regler for hvor du kan fly droner. 

politiet gidder neppe å gjøre noe som helst for å faktisk hindre dette uansett. 

og selv om politiet mot formodning skal dukke opp, så er vel dronen  forsvunnet i veldig god tid før politiet rekker frem uansett. 

Anonymous poster hash: 361d5...923

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest 361d5...923 skrev (1 minutt siden):

politiet gidder neppe å gjøre noe som helst for å faktisk hindre dette uansett. 

og selv om politiet mot formodning skal dukke opp, så er vel dronen  forsvunnet i veldig god tid før politiet rekker frem uansett. 

Anonymous poster hash: 361d5...923

Det hjelper ikke å klage på slike ting på nettet. Det hjelper å faktisk bare ta en telefon og høre hva du kan gjøre. Jeg mente ikke at de skulle rykke ut for dette, men for at du skulle få råd fra de. 

Lenke til kommentar

Sprettert? Fly en annen drone inn i den?

GPS-jammer vil kanskje få den til å lande pent i hagen din. Du får neppe noen venner hos NKOM men jeg vil heller ha bot fra dem enn å snakke meg ut av å fyre hagle opp i lufta i boligfelt.

Dagens vg-sak tyder på at du kan benytte deg av ørn:

https://www.vg.no/#/video/248798/gr-til-angrep-p-dronen

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest bc07c...775

I fjor var det en eller annen kåting som filmet damer på sine verandaer her. Jeg filmet drone som stod stand by over vår veranda. Slike folk bryr seg ikke om andres privatliv. 

Anonymous poster hash: bc07c...775

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Har det ikke kommet nye regler nå da? Som gjør det ulovlig å fly over befolkede områder som f.eks. boligfelt?

Det er masse regler og klausuler og underkategorier, men jeg fant ikke noe som eksplisitt forbyr det.

https://luftfartstilsynet.no/droner/kommersiell-bruk-av-drone/sikkerhetsavstander-og-maksimal-flygehoyde/

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/privat-bruk-av-droner/

Lenke til kommentar
Gjest 361d5...923 skrev (3 timer siden):

hvis noen andre flyr rundt med droner og filmer over andre sin eiendommer, men uten tillatelser fra de som bor på eiendommen. 

kan de som bor på eiendommen da for eksempel skyte ned droner, eller ødelegge den på en eller annen måte - uten å bli saksøkt av den som holder på med dronen? 

Anonymous poster hash: 361d5...923

Svaret på dette er heilt klart nei. Både skadeverk på andres eigedom og sjølvtekt er ulovleg. 

Nedskyting vil nok også fort ende opp med å bli anmeldt for uaktsam omgang med skytevåpen også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 067cc...da1

Hvis du har tanken på å skyte ned noen andres sin eiendom pga, at de flyr i et luftrom «over din eiendom» som du igjen ikke eier ville jeg nok lagt det på hyllla. Hvis de derimot er til sjenanse for deg, ville jeg kontaktet politet. Og tatt det videre derfra

Anonymous poster hash: 067cc...da1

Lenke til kommentar

Kreves dronesertifikat for å fly drone med kamera etter 1 Jan 2021 (nye EU regler). 30m minsteavstand til personer og bygninger unntatt personer/bygningseiere gir tillatelse til nærmere flyging. 

Endel av kursingen er ang flyforbudssoner (ikke tillatt over folkemengder, nær flyplasser, ambassader, militære områder, etc) og alle droneoperatører skal være registrert.  Operatørnr skal stå på dronen: https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/merking-av-dronen/

Flyging på natt eller f.eks. i Oslo sentrum krever spesialtillatelse.

Flyging skal alltid være hensynsfull.

Viktigste regler for private https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/fly-drone-trygt/

Russisk flygning inkludert droneflyging er forbudt i Norge pga sanksjonene mot Russland.

Det ryddigste - i og med at droneoperatøren skal ha klar sikt til dronen sin - er nok å gå til droneoperatøren og høre om hen kan vise dronesertifikat og evt lande dronen for å dokumentere operatørnr - og så ta en henvendelse til politi eller Luftfartstilsynet sammenstilt med video eller bilder du har tatt med kamera/mobil for å dokumentere evt suspekt eller ulovlig/hensynsløs flyging.

Lenke til kommentar
Gjest 361d5...923 skrev (4 timer siden):

hvis noen andre flyr rundt med droner og filmer over andre sin eiendommer, men uten tillatelser fra de som bor på eiendommen. 

kan de som bor på eiendommen da for eksempel skyte ned droner, eller ødelegge den på en eller annen måte

Ja.

Gjest 361d5...923 skrev (4 timer siden):

uten å bli saksøkt av den som holder på med dronen?

Nei, du kan bli saksøkt (erstatningskrav) "av den som holder på med dronen". Du kan evt. også bli straffeforfulgt for måten du skyter ned dronen.

Endret av mobile999
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dronen bryter ingen lover om den filmer andre personers eiendom fra et offentlig sted, og det vil derfor ikke være lov å hindre denne fra det den holder på med.

Om du står naken i vinduet så kan du ikke forvente at alle som går forbi skal se vekk.

Innsyn fra offentlige rom er forventet.

Kun om dronepiloten filmer en bestemt person, for så å offentliggjøre denne videoen, vil det være snakk om at det kan være et lovbrudd, men da er det politiet som skal ta seg av saken, ikke privatpersoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...