bjorning9 Skrevet 19. oktober 2022 Del Skrevet 19. oktober 2022 Er dette alltid det beste eller det for feigt? Hvorfor vil de ikke at vi skal slå? Vil problemene noen gang snu om vi hele tiden skal vende kinnet til, eller kan det ikke være bedre å noen ganger tenke men likevell selv med konsekvensene tatt i betraktning? Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 19. oktober 2022 Del Skrevet 19. oktober 2022 Å vende det andre kinnet til kan på mange måter være det beste forsvar. Har du sett på filmer når rolleinnehaverne roper «kom igjen, slå meg da»? Når du ikke gjør motstand så er det ingenting for angriperen å hente. Alt de gjør mot deg faller til syvende og sist tilbake på dem. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 19. oktober 2022 Del Skrevet 19. oktober 2022 bjorning9 skrev (1 time siden): Hvorfor vil de ikke at vi skal slå? Fordi det som regel et lite hensiktsmessig med vold. Dyrt for samfunnet også. Lenke til kommentar
bjorning9 Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2022 Okei, jeg forstår det. Men det er noe med å alltid finne seg i å for eksempel bli mobbet. Blant annet ville en knyttneve ført til en anmerkning. Om jeg i stedet lar det ligget. Finner jeg meg i å bli mobbet. Vil konsekvensene av konflikte utarte seg til noe større. I tillegg taper du i det øyeblikket du velger å la være å slå. Problemet med det første, er derimot at konsekvensen av å slå er for stor. Noe som gjør at mobberen blir feig i mine øyne, gi og med at han gjemmer seg bak noe større og mektigere. Som da er Skolen, som fører til anmerkning og i ytterste konsekvens barnevern. Lenke til kommentar
bjorning9 Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2022 Fordi en anmerkning for dårlig oppførsel eller å få en på tryne er jeg mindre redd for. Og det vil gå den ene eller andre veien likevell. Vil alltid være fordi jeg ikke har gjort ditt eller datt. Barnevern er dyrt for samfunnet. Lærere også. Lenke til kommentar
Endetid Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 bjorning9 skrev (På 19.10.2022 den 10.14): Er dette alltid det beste eller det for feigt? Hvorfor vil de ikke at vi skal slå? Vil problemene noen gang snu om vi hele tiden skal vende kinnet til, eller kan det ikke være bedre å noen ganger tenke men likevell selv med konsekvensene tatt i betraktning? Det kommer ann på. Skal du hele tiden svare med vold vil du havne i noe som kalles for en voldsspiral på fagspråket, derfor er det ofte greiere å bare la ting gå, ideelt sett. Men det kommer selvfølgelig ann på. Om jeg har en sønn som mobbes, vil jeg sende ham på boksing og be ham gi mobberne en real omgang juling. Jeg har heller ikke noe problem med selvforsvar, Jesus ba f.eks disiplene ha med seg sverd (vanskelig å tolke det som noe annet enn at han her snakker om til selvforsvar), og vi skal stå imot tyranniske myndigheter. Noen ganger er til og med krig greit. Men i sin essens er kristendommen fredelig. Vi lever ikke ved sverdet, som Jesus advarer mot. Men samtidig lever vi i en fallen verden full av onde folk som vil skade andre eller ilegge folk byrder de ikke kan bære. Å elske sine naboer betyr jo å ville det beste for dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå