Gå til innhold

Kjøpe 144hz pc skjerm


ReaveЯ

Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt å kjøpe ny pc skjerm men usikker på hva jeg bør gå for (hadde 60hz skjerm sist😅) Skal i hovedsak bruke i 2560 x 1440 spilling på PS5 nå, men skal etterhvert kjøpe ny pc. 4k skjem blir nok i det dyreste laget.

Budsjettet kan være alt fra 3-7k men villig til å gå litt høyere!

https://www.proshop.no/Skjerm/ASUS-27-Skjerm-Strix-Gaming-XG279Q-W-WQHD-170Hz-USB-Hub-Speakers-Hvit-1-ms-NVIDIA-G-Sync-Compatible/3040909

Vurderer mest den nå men tar gjerne mot flere forslag! 

Antall tommer kan være 27, 28 og evt 31

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har "perfekt" syn og skal sitte "klistret" til skjermen så hadde jeg nok gått for 1440p jeg også, spesielt hvis du vurderer relativt små skjermer. Tenker 4K er verdt det på rundt 32" og større. Dette har med DPI å gjøre, altså hvor mange dots pr inch det blir. Blir dette for mye (små pixler) så betaler du bare ekstra for å kjøre en lavere oppløsning enn panelet er på eller å blåse opp ting i software.

Du kan jo teste ut denne for å finne DPI i praksis på ulike alternativer ...

https://www.calculators.tech/dpi-calculator

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ReaveЯ skrev (4 timer siden):

Virker bra til ps5 de to der du linka til hvertfall! HDMI 2.1 er gull.

Men hvordan er de til pc? Må ha ganske dyr pc for å utnytte det fulle potensialet da?

Beste er sikkert å spille i 1440p for best fps uansett 😅

De funker nok veldig bra til pc også, vil jeg tro. Spesielt Gigabyte M28U har jeg hørt mye positivt om. Du bør ha en god GPU ja, ingen tvil om det.

Men om du først skal bruke så mye penger på skjerm, så tenkte jeg å spare deg for å kjøpe skjerm flere ganger. 

Du får nok best fps om du holder deg til 1440p gaming ja, men med 4k skjerm, så trenger du jo bare bedre GPU i fremtiden og ikke en ny skjerm i tillegg. Jeg er av den typen som heller vil ha 4k og 60fps, enn 1440p på 120fps, men jeg spiller mest strategispill og slikt, så fps er ikke så veldig viktig for meg. Kjøp det du vil ha og har råd til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar! 

Når jeg evt kjøper pc vil jeg nok ha RTX 4060/4070 eller noe tilsvarende sterk av nye amd gpuene som kommer etterhvert. Lurt å vente til evt nyere gaming skjermer kommer?

Angående spilling på den med ps5 tenkte jeg mest på spill som Fifa 23 eller nye COD som kommer. Har 65" 4k tv, men vil ha en mindre skjerm. Bedre for spilling på de spillene 👍

Blir hvertfall bruke skjermen til det til jeg kjøper ny pc😀

Lenke til kommentar

Faktisk må man helt opp i 32" på den oppløsningen for å få samme DPI som på en 24" 1920 x 1080 skjerm (ca 91 DPI). I praksis blir ting like skarp, bare at en får en større arbeidsflate med samme skarphet.

27" blir faktisk litt skarpere med ca 109 DPI, så man øker skarpheten med nesten 20% fler pixler pr tomme. 

Lenke til kommentar

Hoi igjen!

 

Tror jeg kanskje heller mot denne mest etter å ha undersøkt litt https://www.proshop.no/Skjerm/GIGABYTE-31-Skjerm-M32UC-160Hz-SS-VA-Svart-1-ms-VESA-Adaptive-Sync/3090844

 Fått bra her: https://www.rtings.com/monitor/reviews/gigabyte/m32uc

160hz Curved 4k skjerm

Aldri testa curved men hørt man blir mer "sugd" inn i spill og helt anna opplevelse. Spesielt open world spill.

Passer greit da jeg kommer til å sitte nærme skjermen.

Den virker veldig bra til PS5 mtp hdmi 2.1 og støtter 4k på 120hz

Men når jeg en gang i fremtiden skaffer meg ny pc vil denne duge?  Eller er IPS panel bedre? Tenker å gå for 4060/4070  skjermkortet om prisene er decent. Blir vel sikkert kjøre i 1440p på pc..🤔

Endret av ReaveЯ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...