Gå til innhold

Mange av de beste TV-ene på markedet kan bli forbudt fra 1. mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, hva skal man si om dette. Hvor mye effekt er det vanlig at en slik stor 8K TV trekker i snitt, kontra en "vanlig" ?

Misstenker at man her går hardt ut og skyter spurv med kanon.

Har også en misstanke om det å sette høye krav til energieffektivitet kan ha en annen kjedelig bakside. Det kommer til effektiviteten til strømforsyninger, som også gjerne er direkte relatert til jernkjernen i trafoen (SMPS). Høyere krav kan også bety at det blir vanskeligere å få tak i riktig metall og med den naturlige konsekvens at prisene skyter i været.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Ahh, EU! Hvorfor finnes det fremdeles folk som vil inn i den unionen?

Det som er fordømt er at lille Norge følger pipa til EU takket være at "vi" har sagt ja til en eøs-avtale som nå er direkte grunnlovs-stridig i og med at vi 'må' følge direktiver derfra.

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk ikke dette er så dumt. De finner helt sikkert en løsning. Når en ganske standard tv-størelse på 75" bruker over 500w, tilsvarende en liten panelovn, er det på tide å sette strømforbruk i fokus.

Man så det samme med støvsugere, hvor de bare trykte på med mer effekt, uten at sugeevne økte nevneverdig. Når en standard støvsuger nesten hadde flere hester enn en bensingressklipper, og makset en 10A-kurs, var det på høy tid med begrensninger. Jeg vil ikke si støvsugerne ble noe dårligere av den grunn, heller tvert i mot. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg personlig, noe hinsides, er at parliamentarikerne våre finner på ting som dette, samtidig som de selv fyrer for kråka. Jeg går ofte forbi offentlige administrasjonsbygg i Oslo tidlig på morgenen, og da har strømmen stått på hele natten. Alle lysene står på, alle PC'ene, alle skjermene, og tom. digre TV-skjermer. De gidder ikke engang sette sleep mode på greiene sine. Og så skal de nekte oss som faktisk BRUKER disse tingene å bruke et par hundre ekstra watt i timen? 😐

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EU-forordning* fra 2024: 

  • Skjermkort kan ikke bruke mer enn 200 watt
  • CPU kan ikke bruke mer enn 150 watt
  • Totalt forbruk på en PC, inklusive tilkoblede skjermer, kan ikke overstige 500 watt

*’Dommedagstenkning’ fra min side men ville ikke forundret meg om det kom slike krav 🙁

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Når det gjelder forbrukerrettigheter, standarder og tilsvarende, synes jeg faktisk de gjør en veldig god jobb. Selv om jeg ikke er noen tilhenger av EU. 

Joda, de har helt klart noen positive greier også. Men dette blir bare tullete. Spesielt når det ikke finnes modeller på markedet som tilfredstiller kravene. Det burde være et minimum.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Joda, de har helt klart noen positive greier også. Men dette blir bare tullete. Spesielt når det ikke finnes modeller på markedet som tilfredstiller kravene. Det burde være et minimum.

Du kan jo forsøke å gjette deg til hva særegne norske typegodkjenninger på alle produkt ville kostet i form av økt byråkrati og timeforbruk på teststasjoner. Du hadde ikke fått noen 8k TV til 38000 da iallefall og ting som privatimport av bil kunne du nok bare gitt opp.

Lenke til kommentar

Det virker litt rart om en hjemmekino-entusiast ikke skal få lov til å kjøpe en skjerm på 500W mens en båt entusiast fortsatt skal få lov til å kjøpe en båt på 500.000W?

Hvis jeg tolker ting rett og dette bare blir en default spare-setting som alle entusiaster trygt kan skru av så er det helt ok.

-k

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (6 timer siden):

Jeg synes faktisk ikke dette er så dumt. De finner helt sikkert en løsning.

Ja, løsningen er å la produsentene styre skuta, men at f.eks EU legger fram planer.

EU har sagt at de vil forby fossilbiler, så produsentene har begynt å slutte produksjon av fossilbiler, men EU vil ha de bort fortere enn vi klarer å skaffe råvarer til elbiler.

Hvor mye strøm trekker en TV i løpet av 1 år?
Hvor mye strøm må en bruke på varme om TVn blir slått av?
Jeg har ikke brukt varmepumpen da TVn har varmet nok til å holde temperaturen oppe.

Lenke til kommentar

Spør du meg er det i veldig liten grad privatkunder som har noe bruk for eller praktisk glede av 8k-skjermer, så en kan godt sette såpass høye krav nå at de utgår til det finnes modeller som klarer kravene. Selv da tror jeg ikke det er nok 8k-innhold til å forsvare innkjøp.

Veldig mange streamer sitt TV-innhold, og da holder det i lange baner med en 1080p TV. 4k er det som verdt det i dag hvis man kjøper UHD Blu-Ray eller f.eks bruker nextgen spillkonsoll.

Det eneste 8k har noe "verdi" i er som et skryteobjekt, da den ikke har noe praktisk nytteverdi ellers. De færreste vil vel ha en kombinert TV/Varmeovn.

Generelt har kravene til strømforbruk til TV blitt kraftig innskjerpet, slik at verdien til de fleste modellene havner på relativt høyt forbruk.

Håper bare ikke kravene innskjerpes så kunstig høyt som en har gjort med vaskemaskiner som har gjort at de faktisk har sluttet å vaske rent på normale programmer og at man derfor må bruke "sløse-programmer".

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Spør du meg er det i veldig liten grad privatkunder som har noe bruk for eller praktisk glede av 8k-skjermer,

Det er vanskelig å argumentere for nytten med 8k skjerm men det betyr ikke at det er umulig. Hvis den er stor nok / man sitter nært nok og ser på bildealbum f.eks.

Hvis EU skal forby det man mener vi ikke har bruk for så synes det som en inngripende politikk. Har du bruk for en båt på 32 fot?

Sitat

Det eneste 8k har noe "verdi" i er som et skryteobjekt, da den ikke har noe praktisk nytteverdi ellers. De færreste vil vel ha en kombiner TV/Varmeovn.

Hvis de fleste ikke vil ha det så har det vel heller ingen hensikt å forby det? De fleste har vel ikke lyst på en PC som trekker 500 Watt og vifter som suser, men hvis de mener at dette bidrar til en funksjonalitet som de ønsker seg så kan det likevel være verdt det?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
vidor skrev (33 minutter siden):

Det hadde vært veldig fint om folk var 100% rasjonelle og fornuftige. All den tid dette ikke er tilfelle trengs fremdeles ting å reguleres.

Dette er kanskje språklig spissfindig, men nei, det trengs ikke.

Vi kan _velge_ å overprøve folks vilje hvis vi mener at det er verdt det.

Men det _trengs_ ikke, i alle fall ikke for tv-er på 150 Watt.

Jeg vil kanskje foreslå at demokratiske valg har større konsekvenser enn valg av tv. Så hvis problemet et at folk ikke er rasjonelle så er demokratiet det første vi bør avvikle?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...