Ekspertkommentator Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 (endret) Jeg leide hus 100 meter unna en techno trance nattklubb (ikke i Norge). Umulig å sove pga bass som pumpet hele natten. Jeg løste dette ved å flytte. En opsjon dine naboer sikkert ikke har. Støydemping hjelper ikke mot bass som vibrerer gjennom gulv, vegger og tak struktur. Spiller ingen rolle om det er 2 eller 5 leiligheter unna. Vis hensyn og bruk pengene på noen gode hodetelefoner i stedet for høytalere og "støydemping". Endret 22. oktober 2022 av Ekspertkommentator 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Selvfølgelig hjelper støydemping dog ikke like effektivt i lave frekvenser. 10dB demping vil gi en halvering av problemet. Dobling av avstand gir også halv lyd. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. oktober 2022 Del Skrevet 21. oktober 2022 BadCat skrev (21 timer siden): Selvfølgelig hjelper støydemping dog ikke like effektivt i lave frekvenser. 10dB demping vil gi en halvering av problemet. Dobling av avstand gir også halv lyd. Når du dobler avstanden til en punktkilde i fritt rom så reduseres lydnivået med 6dB (inverse square law). For en mer eller mindre direktiv kilde i et rom (med eller uten vegger og tak mellom) så er det «komplisert». -k Lenke til kommentar
xrays Skrevet 29. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg bor i 1 etg. Ingen leiligihet under eller ved siden av da det er 3 yttervegger og den 4. siden mot fellesgang. Men jeg har 3 leiligheter over meg. Så jeg lurer på om det er bedre iå bo i rekkehus? Eller blir det samme greia med forplantning av lyd.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå