Gå til innhold

går det å installere/legge inn "egen" IPTV på smart-tv?


Anbefalte innlegg

jeg bruker en gratis IPTV streamer på datamaskin, men nå har jeg omsider koblet til (Samsung) smart-tv'n min på nett og aktivert Apper og det detter inn en masse saker og ting, men virker som de iptv-sakene som ligger der (Easy Player - Net ip TV - EGO IPTV - Monn Player) er betal-løsninger, og ikke interessant for min del.

På data'n bruker jeg Hypnotix

https://github.com/linuxmint/hypnotix

https://github.com/Free-TV/IPTV

vært behagelig å slippe ha på pc'n og fått det på tv i stedet, men usikker på hvordan eller om i hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ali q skrev (1 time siden):

Hvis smarttven din støtter iptv spillelister (.m3u filer eller .m3u url'er) så kan du nok legge den til ja

hvorvidt tv'n støtter m3u/url'er vet jeg ikke (det kan jeg goggle evt.) men på tv'er som gjør det, -er det en egen oppføring i settings eller noe for å legge inn adresse da? eller gjør man det med USB-pinne? Hvis det er tungvindt å utdype det, så skal jeg ikke pese deg på det, men er bare nysgjerrig på fremgangsmåten. (hvis det stort sett er likt på ulike tv merker/produsenter)

Lenke til kommentar

.m3u filene kan lagres lokalt på f.eks. USB-lagring ja, men hvis du i det hele tatt har en url fra tilbyderen (til en slik spillelistefil) så vil nok appen for å se IPTV også støtte url (og da hente ny oppdatert .m3u fil hver gang du åpner appen, i tilfelle kanallisten er oppdatert/endret). Du må nesten bare leite i app storen til din Samsung etter en IPTV spiller. Alternativt kan du kan du omgå Samsung-begrensinger ved å koble til en avspiller (f.eks. Nvidia Shield, Apple TV, Kodi-bokser av en million slag, miniPCer som Raspberry Pi etc etc etc). Uten å vite mer om hvilken IPTV løsning du har (som tvilsomt er lov å nevne i fora som dette) og hvilken Samsung TV du har så er det ikke mulig å gi deg mer nøyaktige steg.

Endret av ali q
Lenke til kommentar
Bytex skrev (4 timer siden):

Med betalt-IPTV betaler du til skurker for gratis piratstreams av tv-kanaler, så jeg ser ingen vits i det.

Har ikke iptv eller ser ikke på tv overhode, men det koster 200kr for ett år på aliexpress.

Men skjønner at iptv er populært i norge med så mange innvandrere, er ikke så lett å få tak i pakistansk og polsk tv på lovlig vis regner jeg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Så tenk deg om. Hvem er det du betaler disse 200kr til? Ikke tv selskapene. En tilfeldig fyr et sted i asia? Hvorfor skulle du gi han 200kr i året for en "tjeneste" som er bare piratstreams uansett?

Blir litt som å betale halv pris for strømmen din til en ukjent person i Afrika istedet for å betale full pris til strømselskapet ditt her i Norge. Folk har blitt tatt for dette og bøtelagt i Norge, spesiellt siden man ofte blir del av et peer-to-peer nettverk med disse IPTV-pakkene og dermed "ubevisst" deler copyright-materiale akkurat som ved å seede torrents. Også skal man BETALE for det i tillegg?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
ali q skrev (11 timer siden):

Du må nesten bare leite i app storen til din Samsung etter en IPTV spiller. Alternativt kan du kan du omgå Samsung-begrensinger ved å koble til en avspiller (f.eks. Nvidia Shield, Apple TV, Kodi-bokser av en million slag, miniPCer som Raspberry Pi etc etc etc). Uten å vite mer om hvilken IPTV løsning du har (som tvilsomt er lov å nevne i fora som dette) og hvilken Samsung TV du har så er det ikke mulig å gi deg mer nøyaktige steg.

jeg har Samsung ue50ru7415u

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-50-ru7415-4k-uhd-smart-tv-ue50ru7415-2019/22890

det er plenty med iptv-spillere i  Samsung app store (teller hele 19 stk.) men ingen av de er gratis å bruke. Dog, man får life-time bruk for under hundrelappen på noen av de, så ikke avskrekkende.

ang. lovlighet så er det vel ingen automatikk at IPTV er ulovlig? Kommer vel an på innholdet? F.eks. Hypnotix Free-IPTV  som jeg nevnte, den kommer ferdig installert i Linux Mint OS, og den beskrives slik: 

Hypnotix does not provide content or TV channels, it is a player application which streams from IPTV providers.

By default, Hypnotix is configured with one IPTV provider called Free-TV: https://github.com/Free-TV/IPTV.

This provider was chosen because it satisfied the following criterias:

 

  • It only includes free, legal, publicly available content
  • It groups TV channels by countries
  • It doesn't include adult content


Uansett, hvis jeg går for en betal-app, har man noen garanti for hvor lenge de er oppe å går? Synes noen av hjemmesidene tilhørende enkelte at spillerne i app-store, virket litt bogus eller nedstøvet for å si det slik. Også lest at apper kan bli fjernet, -er vel kanskje mer irriterende i seg selv, enn at en hundringsen forsvant.

 

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det finnes IPTV-kanaler som kun sender lovlig innhold (ofte kanaler som uansett er gratis å ta inn med gammeldags analog antenne etc), men de færreste som bruker IPTV har kun slikt innhold, så diskusjonsfora har normalt nulltoleranse for å nevne leverandører etc. siden det er ganske mye detektivarbeid å skille de faktiske legitime fra de som bryter åndsverksloven. Du har også rett i at du ikke har noen garanti for at de man betaler for holder hele abonnementsperioden. Når det er sagt, så ser det ut som at Samsungen din støtter IPTV Smarters Pro, og den støtter både .m3u filer og url'er for å hente .m3u filer. Den er også ganske viden kjent og har vært stor i veldig mange år, så jeg hadde ikke vært bekymret skulle forsvinne med det aller første, selv hvis du skulle måtte betale en hundrelapp eller to for tilgang til appen. Merk også at IPTV Smarters Pro sin Samsung-app ikke støtter premiumfunksjonene (så for alt jeg vet kan IPTV Smarters Pro være låst til "lovlig bruk" uansett når det gjelder Samsung-appen).

Endret av ali q
la til link som kilde for merknaden
Lenke til kommentar
ali q skrev (10 timer siden):

IPTV Smarters Pro

Hvordan skal jeg få til å legge den github-free-iptv'n inn i IPTV Smarters Pro. Den åpner med et vindu der man må legge inn brukernavn passord og link. Jeg forsøkte men det feilet.

 

Mr.M skrev (8 timer siden):

HotIPTV Player

Denne finnes ikke i appstore på min samsung tv. Må man logge inn fra et annet land enn Norge?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Hvordan skal jeg få til å legge den github-free-iptv'n inn i IPTV Smarters Pro. Den åpner med et vindu der man må legge inn brukernavn passord og link. Jeg forsøkte men det feilet.

 

Sitat

Denne finnes ikke i appstore på min samsung tv. Må man logge inn fra et annet land enn Norge?

jeg er i Norge så vidt jeg vet :D så tror ikke det.

Brukte Søk-feltet "iptv" og kom en drøss av dem. Måtte bla nesten helt til slutten før den dukket opp.

til det andre du spurte om, så var det slik at når jeg åpnet spilleren første gang, fikk jeg beskjed om å gå inn på nett til hjemmesiden til appen, og legge inn MAC-adresse og linken/url til playlista man skal bruke. Neste gang du starter spilleren, er det oppe å går. Dette er vel kanskje gjengs praksis for de fleste spillerne, også for Smarters Pro ?

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 timer siden):

Hvordan skal jeg få til å legge den github-free-iptv'n inn i IPTV Smarters Pro. Den åpner med et vindu der man må legge inn brukernavn passord og link. Jeg forsøkte men det feilet.

 

Denne finnes ikke i appstore på min samsung tv. Må man logge inn fra et annet land enn Norge?

Har du ett eldre Samsung tv kanskje? App støtte forsvinner jevnt og trutt fra både Samsung app store og det samme for Lg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...