Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ladeløsning for borettslag/sameie


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
mobile999 skrev (1 time siden):

Det er noe du har misforstått. Det er ikke noe som heter "månedsspot".

Upresist formulert av meg. Vi har spotavtale, men på fakturaen vises en snittpris for bruket i måneden. Det er denne jeg har kalt "månedsspot", men det er ikke en avtaletype.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
oddeh skrev (5 timer siden):

Borettslaget har x antall kwh forbruk pr måned. Elbilistene drar dermed trolig opp snittprisen for hele borettslaget ettersom de ikke trenger å forholde seg til de timene det er billigst. Det går utover alle, og særlig de som ikke har elbil. 

For å detaljere litt: Tanken er å sette opp en måler kun for ladeløsningen. Denne laderen får sitt eget abonnement tilhørende sameiet, og regningen betales i første omgang av sameiet. Regningen vil vise en snittpris pr kWh for måneden. Denne snittprisen brukes til viderefakturering til brukerne, etter forbrukt energi. Måler og forbruk for sameiets fellesområder vil ikke påvirkes av dette.

Det er nok ingen store anlegg som har tilstrekkelig strøm tilgjengelig for at alle skal kunne lade max når de vil. Styringssystemet vil fordele tilgjengelig kapasitet slik at alle får ladet noe. For at alle skal få ladet mest mulig, må alle bilene settes til lading når de står parkert. Dermed mener jeg at det blir en rettferdig ordning at alle betaler månedssnittet for måneden for de kWh de har ladet.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
AndersT2 skrev (1 time siden):

Dette er helt korrekt. Det er ekstremt mye dyrere å hente fra hver leilighet. Kablingen derifra må også være langt tykkere enn det som egentlig er behovet, som igjen gjør det meget dyrt. Samt alt arbeidet. Ikke får man laderene til å justere seg mot inntaket i bygget heller.

Jeg har vært på befaring av et anlegg i omtrent samme størrelse med kabling fra hver måler til ladestasjon. Anlegget hadde justering mot inntaket, og alle laderne hadde egen kabel for styring av lading fra styringsenheten. Installasjonen hadde en stor utvidelse av tavlen, med 1 2-moduls vern pr lader. Kabelmengden som gikk ut fra tavlerommet var stor, og det måtte legges opp godt over 100 meter med nye kabelbroer for å ha føringsveier til kablene. Tilgjengelig ladestrøm pr lader er max 3,7 kW (16 A 1+N), og ladestrømmen justeres ned eller slås helt av når forbruket nærmer seg det som inntaket kan levere.

Min vurdering etter befaringen var at denne topologien er egnet kun for små anlegg. Når det blir mer enn 15-20 parkeringsplasser, er stamkabel (flatkabel/strømskinne/etc) eneste aktuelle alternativ.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 20.10.2022 den 18.31):

For en felles ladeløsning bør man gå for en avtale med langsiktighet i pris, slik at man unngår timevariasjon. I vårt tilfeller tenker jeg å bruke spot med månedsgjennomsnitt. Da blir prisen pr kWh den samme hver time hele måneden, og det er lett å oppnå en rettferdig fordeling, uansett når på døgnet den enkelte lader.

Ville kanskje testet med flytende pris først. Kan jo være at dere kommer godt ut av det om bilene hovedsakelig lades på natt. Men samtidig kommer folk hjem og plugger i mellom 16 og 21 mens det enda er dyrt. Dumt med peak lading kl 17-18-19 i dem dyreste timene.

Så her må dere se litt ann og kanser strømstyre litt. I Zaptec kan man feks tidsstyre tilgjengelig effekt. Men jeg finner ingen måte å lese ut effektbruk per time for sameiet.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

Det vi har sett i løpet av årene er at det faktisk trengs mindre strøm enn det man tror for ladeanlegg.

Hvilken effekt har ladeanlegg blitt dimensjonert etter og hva viser seg å være "nok" effekt?

Har noen av ladeløsningene muligheter for å logge strømforbruk per hele klokketime for hvert ladepunkt?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Nå er kravet at det skal dimensjoneres for 1,5kW per ladepunkt, om man har mer enn 4 plasser. Forrige større anlegg vi gjorde klart for fremtidig lading på kom vi frem til at om alle plasser skulle ha lader ble det bare omtrent halvparten av det til hver, 800-900W.  Samtidighetsfaktoren kan jo variere på brukermassen, men om man tar utgangspunkt i et bofellesskap som alle er i vanlig jobb så kommer jo "alle" til å plugge seg på når de kommer hjem på ettermiddagen, og da blir samtidighetsfaktoren rimelig stor.

Men ja, om man ikke dimensjonerer med minimum 1,5kW per ladepunkt fra i år av så bryter man norsk standard, det som før het norm. Og det kravet er der for å sikre god nok kapasitet for den enkelte på anlegg som brukes flittig.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 21.10.2022 den 14.37):

Jeg har vært på befaring av et anlegg i omtrent samme størrelse med kabling fra hver måler til ladestasjon. Anlegget hadde justering mot inntaket, og alle laderne hadde egen kabel for styring av lading fra styringsenheten. Installasjonen hadde en stor utvidelse av tavlen, med 1 2-moduls vern pr lader. Kabelmengden som gikk ut fra tavlerommet var stor, og det måtte legges opp godt over 100 meter med nye kabelbroer for å ha føringsveier til kablene. Tilgjengelig ladestrøm pr lader er max 3,7 kW (16 A 1+N), og ladestrømmen justeres ned eller slås helt av når forbruket nærmer seg det som inntaket kan levere.

Min vurdering etter befaringen var at denne topologien er egnet kun for små anlegg. Når det blir mer enn 15-20 parkeringsplasser, er stamkabel (flatkabel/strømskinne/etc) eneste aktuelle alternativ.

De mer moderne blokkene har felles målere i hovedtavlen, de fleste har egne målere i oppgangen som gjør det meget dyrt.

Det varierer også veldig fra system til system hvordan lastbalanseringen er bygget opp. Vi har som mål alltid å kunne tilby hver bil 32A som maks, da det vil lade bilene kjappere når det er få som lader, og dermed gi flere mulighet til å lade. Å leverer 3,6kW i dag som maks er er dårlig løsning.

Priset den løsningen en gang, det var for uteplasser, men eneste forskjellen var felles kabel, eller 1 kabel til hver. Var 16 plasser. Pris med sikring i skap, samt kabel ut til hver plass, så kunne vi halvere prisen med å ta felles kabel, og løsning som ikke trengte sikringer for hver lader.

 

mobile999 skrev (På 21.10.2022 den 20.37):

Hvilken effekt har ladeanlegg blitt dimensjonert etter og hva viser seg å være "nok" effekt?

Har noen av ladeløsningene muligheter for å logge strømforbruk per hele klokketime for hvert ladepunkt?

Vi tilbyr aldri mindre enn 32A som maks ladeeffekt (7,3kW eller 22 kW (7,3kW i fas), nevner det litt i svaret over. Hva totaleffekten varierer for hvert sted og antall plasser.

"Nok" effekt har ikke så mye å si, det er med hvor mye som faktisk lades som har noe å si. Trenger ikke 1000A til 20 biler, når kun 2 av de lader hver dag. Noen lader 5000 kWt pr år, mens andre rundt 100. Gjennomsnittet vi har fått på de fleste anlegg viser at det ligger på rundt 1500 kWt pr bil, altså 4kWt år dag (forbruk pr år, delt på ladere i bruk (ikke antall montert)). Det har holdt seg også mens anleggene har fått flere ladere. NB dette er i Oslo området, og vil nok ikke passe like godt i ett borettslag 3 mil utenfor, da det nok kjøres mer der.

Prising mot strømpriser er kommet for noen, men det ligger som oftest på faktureringssiden som vi ikke driver med.

Schneider har muligheten i sin portal (Denne oppgraderes til året til helt ny versjon). Har ikke benyttet det enda, og usikker om den justerer seg hver time, eller om den tar slutten av ladeøkten. Schneider laderene sender jevnlig hvor mye som lades, så det er ingen grunn til at det ikke skal være mulig der.

Zaptec sender kun når ladeøkten når bil kobles ifra. Fant ut dette når det var en Renault Zoe hos en kunde som hadde ladeøkt på 534kWt. Melde ifra at det var noe galt, men er den dårlige IT ladingen til bilen, hvor eier aldri koblet vekk trafoen, så for laderen så var bilen alltid tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...