Gå til innhold

512MB eller 1024MB


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig "WinBound"?

Winbond er en chip-produsent som lager en haug med forskjellige brikker, ikke bare minne.

 

På twinmos rambrikker er det Twinmos som står som produsent av det ferdige produktet. Det ferdige produktet består av en pcb (som antageligvis er laget av en 3rd party) og minnechips fra winbond. De mest kjente winbond chippene nå er CH-5 og BH-5. Det er sistnevnte som har gjort at twinmos har vært så til de grader "hypet opp" det siste året eller så. Nå til dags er det så godt som umulig å finne BH-5 chips på twinmos brikker.

 

DrE

Lenke til kommentar
Skal jeg velge OCZ Platinum kit på 2x256MB for 1300,- eller skal jeg ta TwinMOS kit på 2x512MB for 1300,-?

 

Faktorene er stabilitet og gjerne litt kvalitet. Skal ikke overklokkes.

 

_

johanf

Hvis jeg var deg, så ville jeg gått for TwinMos.

Mye mer for pengene...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg low latency brikker som klarer 2-2-2-5 på den busshastigheten du ønsker og kjøre. Det er en del her på forumet som sier at latency ikke betyr så mye på P4 med dual channel DDR, men der må jeg si meg veldig uenig.

 

 

Kjørte for morroskyld en test med Quake3, fastest:

 

 

Tallenes tale er klar!

 

 

CL 2-2-2-5

test1 = 472

test2 = 471,8

test3 = 472,1

 

CL 2,5-4-4-8

test1 = 425,7

test2 = 426,7

test3 = 426,3

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------

IC7G med P4 2,4C@3204, Corsair XMS 3500, GeForce3 TI500

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg low latency brikker som klarer 2-2-2-5 på den busshastigheten du ønsker og kjøre. Det er en del her på forumet som sier at latency ikke betyr så mye på P4 med dual channel DDR, men der må jeg si meg veldig uenig.

 

 

Kjørte for morroskyld en test med Quake3, fastest:

 

 

Tallenes tale er klar!

 

 

CL 2-2-2-5

test1 = 472

test2 = 471,8

test3 = 472,1

 

CL 2,5-4-4-8

test1 = 425,7

test2 = 426,7

test3 = 426,3

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------

IC7G med P4 2,4C@3204, Corsair XMS 3500, GeForce3 TI500

Er det der frames, det er snakk om?

 

Om det er det, og forskjellen er 50 frames og maskinen bare skulle brukes til Quake, så hadde det ikke spillt noen rolle, spør du meg. Nå skal jeg neppe spille så mye quake at det gjør noe, og jeg liker å mate maskina med okay varer når det er mulig.

 

Selv om jeg får dobbelt så mye minne for nesten samme pris, liker jeg fortsatt bedre tanken på å bruke OCZ eller Kingston eller Corsair minnemoduler istedenfor TwinMOS.

 

Jeg hadde hadde kanskje et lite håp om at noen virkelig skulle klare å overtale meg til at jeg;

 

1. Ikke har behov for mer enn 512MB og at det ikke er noen merkbar ytelsesøkning med 1GB minne.

 

2. At TwinMOS ikke er så rævva somdet høres ut som og at jeg like godt kunne gå for de.

 

Jeg aner ikke hva slags latency de derre TwinMOS brikkene har, men jeg vet TWIN brikkene til Corsair, XMS brikkene til Kingston og Platinum brikkene til OCZ (alle pc3200) har ganske lave timings muligheter.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg low latency brikker som klarer 2-2-2-5 på den busshastigheten du ønsker og kjøre. Det er en del her på forumet som sier at latency ikke betyr så mye på P4 med dual channel DDR, men der må jeg si meg veldig uenig.

Jeg er enig. Latency betyr en hel del også på P4 systemer.

 

Det jeg heller stiller meg tvilende til er ytelesesgevinsten ved å ha over 512MB minne i maskinen. Som det står skrevet i hos Microsoft om minnekrav til Windows XP: "The performance differences seen when adding memory above 128 MB are subtler and more workload-dependent than those seen when going from 64 MB to 128 MB. This is referred to as finding the "knee of the curve," where the gains from adding additional resources rapidly diminish. For most workloads this point falls between 64 MB and 128 MB; but for some workloads, you may find that it is worth adding more memory to obtain additional gains in performance."

 

Vel og merke så kan man godt behøve tonnevis med minne dersom man driver mye med videoredigering, CAD, store (!) databaser o.a. Men for en 'vanlig tung' bruker påstår jeg at ytelsesforbedringen ved å gå fra 512MB til 1GB i de aller fleste tilfeller vil være ikke eksisterende eller minimal. Målet må jo være å ha nok minne til at PCen ikke swapper til disk. Hvis maskinen ikke swapper vil den heller ikke bli raskere ved å putte inn mer minne!

 

Edit: Du skriver at du skal kjøre standard programvare og ikke overklokke. Da er mitt råd å kjøpe 2x256MB TwinMOS/WinBond brikker. Det er ikke 'annenrangs' maskinvare, men prisgunstige og gode brikker som vil ivareta dine behov.

 

Edit: Til dere som mener at man trenger 1GB 'for å ikke gå tom' (?) - Har dere prøvd å åpne det maksimale antall vinduer som dere antas å trenge noensinne, store dokumenter, Excelark, IE, PhotoShop med en del bilder m.fl. og så sjekke Task Manager - Commit Charge? Ligger den over 512MB??? La meg svare: Nei!

 

Min mening iallefall.

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Edit: Til dere som mener at man trenger 1GB 'for å ikke gå tom' (?) - Har dere prøvd å åpne det maksimale antall vinduer som dere antas å trenge noensinne, store dokumenter, Excelark, IE, PhotoShop med en del bilder m.fl. og så sjekke Task Manager - Commit Charge? Ligger den over 512MB??? La meg svare: Nei!

 

Min mening iallefall.

 

timtowtdi

Det her høres kanskje litt frekt ut, men er ikke ment sånn ;)

 

Har du prøvd å rendre en film i adobe premiere med 512MB og etterpå med 1024MB?

Mest sannsynlig ikke.

Da jeg gjorde det for en stund tilbake, (lånte brikke av en venn mens han venta på hovedkort) da brukte jeg bortimot 400MB ram på å rendre og komprimere en film når jeg hadde 512MB ram.

Når jeg derimot hadde 1024MB ram, da hadde jeg et ramforbruk på 900MB, og du skulle ikke en gang likt å visst hvor mye raskere det gikk å rendre å komprimere den filmen med 1024 fremfor 512MB.

Har ingen anelse på hvordan dette går til, men det var no sånn :scared:

Lenke til kommentar
Har du prøvd å rendre en film i adobe premiere med 512MB og etterpå med 1024MB?

Mest sannsynlig ikke.

Faktisk så installerte jeg Premiere i forgårs og registrerte at den har minimumskrav 1GB. Derfor jeg påpekte også at ved videoredigering så trenger man mye minne. Driver så smått og vurderer oppgradering fra 512-1024 selv pga. dette behovet.

 

Men du har helt rett, jeg har ikke prøvd å rendre en film i Premiere ennå nei ;-)

 

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Er det der frames, det er snakk om?

 

Om det er det, og forskjellen er 50 frames og maskinen bare skulle brukes til Quake, så hadde det ikke spillt noen rolle, spør du meg. Nå skal jeg neppe spille så mye quake at det gjør noe, og jeg liker å mate maskina med okay varer når det er mulig.

 

Ja det er fps.

 

Poenget her var ikke hvor mange fps man oppnår i Quake men at det tilsvarer en ytelsesøkning på ca. 10% som igjen tilsvarer ytelsesøkningen mellom f.eks P4 3.0 --> P43.2GHz.

 

Det jeg mener er at man selfølgelig bør passe på å få maximal ytelse ut av det en kjøper, enten man overclocker eller ikke.

Lenke til kommentar

Nå har jeg 34 processes kjørende på min maskin.

 

- Opera, med 8 sider åpne.

- MSN messenger

- Task manager

- Excel med et regneark (ikke så superstort)

- Ett utforskervindu

- Outlook

- Kazaa

- Adobe photoshop med bilde åpent

- Steam

- Speedfan

- Powerstrip

- Hotkeycontrol XP

- Logitech mouseware

 

Av 512 MB RAM har jeg (sier Wintendo) 232724K (bytes?) ledig. Jeg tviler på at jeg virkelig trenger 1024 MB RAM. Eller?

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Av 512 MB RAM har jeg (sier Wintendo) 232724K (bytes?) ledig. Jeg tviler på at jeg virkelig trenger 1024 MB RAM. Eller?

 

Ville kjøpt 1024MB med ram, husk det er bedre med formye ram, enn det er med forlite ram.

 

Maskinen min har nå stått på i 17 dager, akkuratt nå har eg 379MB ledig ram av 1024MB og det synker til 50MB, så starter memory zipper plus med å frigjør ramen.

 

Så er jo ikke prisen for 1GB med ram så dyrt lenger.

Lenke til kommentar
Så er jo ikke prisen for 1GB med ram så dyrt lenger.

Så spørs det jo veldig hva slags type RAM man skal ha. Om jeg bestiller TwinMOS ram koster det jo bare 1300 for 1 GB - men skal jeg ha Kingston Hyper X eller OCZ Platinum brikker, blir det straks en del dyrere.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...